𝐍𝐔𝐑𝐘𝐍 𝐌𝐀𝐑𝐈𝐒𝐒𝐀 | 𝟐𝟕

29K 1.5K 87
                                    

KRING..

Kring..

Kring..

Dengan rasa malas yang tak tertolong, tangan sudah tercari cari telefon bimbit pada meja tidur. Siapa yang berani untuk menganggu tidur aku waktu waktu macam ni.

Hailah!

"Hmm. nak apa?" sapaku dengan mata masih terpejam. 

Kantuk masih terasa, hari ini masuk kerja lewat sikit. Lantak lah client nak tunggu ke apa, aku malas sekarang ni.

Nurynmarissa perlu rehat yang cukup!

"Amboi anak dara! matahari dah terik masih mendugong kat katil ka, hah!?" tempik satu suara di corong telefon.

Ohemgi!

Pantas aku bangkit dari baringku. Menegak seperti askar. Rambut serabai diperbetulkan dengan gelabah. Sempat jam dinding dikerling, pukul 9:30 pagi.

Awal lagi.

"Maaf opah. Rissa tersasar tadi." Ucapku perlahan dengan tawa kecil dihujung kata.

"Banyak lah kamu tersasar. Memang hari hari macam ni ka? tak reti bangun awal? esok lusa jadi bini orang tak ke lari rumah laki kamu nanti!"

Choiii mulut. Opah kalau perli perli cucu cantik dia ni memang tak bertapis sungguh.

Kening digaru tak gatal.

"Sebulan sekali je. Opah, sihat tak?"

Aku mengatur langkah ke arah bilik mandi untuk gosok gigi.

Malasnyaaa..

Takde orang yang nak tolong gosokkan gigi untuk aku ke? pagi kena kunyahkan sarapan ke apa. Penat lah hari hari buat benda sama. Muak!

"Sihat ja ni, mung tu sihat ka? dah duduk jauh dari aku, tak reti nak bagi khabar." Bebel Opah.

Bebola mataku membesar sedikit. Melihat diri yang sedang mengosok gigi dari pantulan cermin. Ludah dibuang sekali ke singki sebelum membalas kata opah.

"Allahu, tak baik buruk sangka dengan cucu sendiri. Rissa sibuk sikit opah, kadang rehat pun tak cukup." Beritahuku.

Opah merengus sekali. Tahu, dia tidak suka dengan alasanku.

"Ni, opah kenapa call Rissa? ada benda penting ke?" Soalku. Sebelum kena sembur baik aku yang cari topik.

"Oh! aku tak boleh telefon cucu sendiri? boyfriend kau jah yang boleh?" bidas opah berbaur perlian. Amboi.

Aku tergelak kecil.

Setelah selesai mengosok gigi, aku langsung mengatur langkah ke tingkat bawah.

"Bukan macam tu opahku sayang, Selalunya kalau call waktu macam ni ada yang urgent." tebakku.

Kini aku mengambil tempat duduk di hadapan Afiera. Sebelah kening sempat terangkat, member tak masuk kedai ke?

"Siapa call?" tanya Afiera. "Opah." Gadis itu hanya meng'oh kan saja lalu sambung mengunyah nasi lemak.

"Ada benda opah nak bagitahu kamu ni. Sebenarnya opah dah setuju cuma nak kepastian dari kamu je" mataku sudah membulat.

Oh please... kenapa hati rasa tak sedap je ni.

Dadaku sudah berubah rentak.

Jangan cakap opah beli karpet baru atau pakistan ada buat tawaran kat opah lagi? haaaabisss lah.

"Penting?" ulang Afiera. 

"Fira ada kat situ ke? haa bagus lah. Bagi dia dengar sekali." tanpa berfikir panjang aku tekan button loud speaker. Cerita seri paduka baginda ke apa ni.

HELLO QASWARWhere stories live. Discover now