"ABANG dahlah, mati anak orang nanti." Tangan Qaswar aku tarik dengan kuat. Tak di tahan hancur lebur si Danish dia kerjakan. Lain pula Danish yang cuma gelak, suka sangat buat sahabat dia mengamuk macam tu.
Qaswar berdengus garang. Menyepak belakang tubuh Danish buat kali terakhir. Tidak dihiraukan keberadaan kami ketika ini. Beberapa pengunjung di Merinda Cafe hanya memandang tanpa kata.
Buk!
"Auch.. garang." Adu Danish bersama tawanya.
Ingin menyepak lagi, pantas aku bertindak untuk menarik lengan Qaswar.
Aku geleng kepala, tanda tidak membenarkan.
Qaswar menjeling.
Sorang cepat emosi, sorang lagi pengundang. Yang lagi sorang buat hal sendiri. Siapa? Alvin Yong.
Qaswari di sisi, aku kerling dengan hujung mata. Beralih kepada Danish yang masih sakat mentertawakan Qaswar.
"Kalau accident tadi macam mana?" Soal Qaswar dingin.
Teragak agak aku terduduk pada kerusi yang tersedia. Tak accident pun bang. Nikmati sudah! Bisikku dalam hati.
Dia aje yang melebih risau.
"Abang.. kita kat public ni."
Zap!
Sekali aku mendapat jelingan maut dari Qaswar.
"Tutup mulut awak, strawberry. Abang bercakap dengan Danish. Bukan awak." Ujarnya tegas.
Sehabis kata, anak mata Qaswar teralih kembali kepada Danish masih dengan beriak tidak bersalahnya. Ya allah! kalau aku dah kecut perut dengan lepas kena bantai lagi, dia boleh buat tak tahu. Tolong angkut Danish jauh jauh. Risau aku.
Di sisi lain, Alvin pula sibuk dengan dunianya sendiri. Lelaki cina itu aku tenung seketika. Memang kebiasaannya lebih banyak diam daripada berceloteh macam Danish. Mata tertumpu pada jemari Alvin yang lincah menekan nekan skrin telefon. Pasti berbalas mesej dengan isterinya, Nurul Atisha.
Dari zaman tunang sehingga sudah duduk serumah, tak boleh lepas dari bergayut langsung. Kadang buat aku teringin juga untuk macam tu dengan Qaswar. Tapi bukan buat hari hari manis, malah sebaliknya. Stress. Bukan boleh jangka sangat sifat abadi Qaswar.
Terkadang sweet, terkadang annoying dengan sikap selamba dia. Mujur, Nurynmarissa jenis penyabar.
Kan? Kan? kan.
"Tapi... strawberry."
Zap!
Jelingan maut kedua!
Pandangan Qaswar sekelip mata berubah garang dan tajam.
Akibat perubahan spontannya, aku jadi terkejut kecil. Terdiam. Qaswar pula sudah meluru laju tepat tepat pada depan muka Danish. Walaupun terhalang dengan meja, dia cukup sampai untuk menarik kolar baju Danish sehingga sahabatnya itu terdorong ke depan.
Tinggi lah katakan.
"B..bro."
Tindakan Qaswar buat kami semua di meja itu turut terdiam seperti Danish. Alvin sudah menjatuhkan telefon bimbitnya.
Menatap Qaswar bersama Danish sebelum memberi isyarat mata kepada aku.
'Diorang kenapa?'
'Tak tahu.' Balasku bersama bahu terangkat.
Alvin mengangguk.
Perhatianku teralih kepada Qaswar semula. Ingin menyentuh tangannya, tapi dia lebih pantas menepis. Danish tidak lepas dipandang.
YOU ARE READING
HELLO QASWAR
Lãng mạnSTROBERI SERIES 1 Kepada hati, kenapa dia? "Hello- ingat saya lagi, tidak? Memandangkan saya dah jatuh hati terguling-guling dengan awak, why not kita exchange umber? Boleh calling-caling." NURYNMARISSA "Pardon? I don't even know who you are," - AL...