e p i l o g

161 17 14
                                    

KETIKA itu, Wafiyyah berpakaian putih dan dia sedang berada di sebuah taman lama yang masih cantik dengan rona senja yang malu-malu di langit.

Datang pula seorang wanita dan lelaki tua separuh abad menghampirinya sambil tersenyum manis. Tak semena-mena, air mata Wafiyyah bertakung.

“Wafiyyah.” Mereka memanggilnya perlahan dan Wafiyyah menoleh ke arah mereka.

“Ya?” Wafiyyah menyahut.

“Ibu dan ayah gembira melihat Wafiyyah yang sudah temui kebahagiaan Wafiyyah. Ibu dan ayah tak nak Wafiyyah jangan bersedih lagi. Sayang, hidup baik-baik ya?” Dengan ayat itu, Wafiyyah menitiskan air mata.

Empangan air matanya pecah jua sebelum kedua-dua insan yang dia sayang itu perlahan-lahan hilang di sebalik angin.

“Ibu, ayah! Jangan pergi!” Wafiyyah menjerit namun tiada sesiapa yang mempedulikan dia malah tiada siapa yang mendengarkannya.

“Sayang? Sayang, okay?” Terasa pipi Wafiyyah ditepuk perlahan oleh tangan kasar. Wafiyyah mencelik matanya perlahan-lahan.

Air mata laju menuruni kelopak matanya. Wafdan laju saja mengelap peluhnya dan juga menyeka air matanya.

“Kenapa sayang? Mimpi ngeri ke?” soal Wafdan dan Wafiyyah mengangguk. Tubuh Wafdan dipeluknya erat.

“Fiyyah mimpi ibu. Ibu cakap, ibu lega tengok Fiyyah dah bahagia. Fiyyah rindu dekat dia orang.” Wafiyyah mengadu dengan air mata yang masih bersisa.

It's okay, sayang. It's okay. Siang nanti kita melawat dia orang ya?” Wafdan memujuk sambil mengusap belakang tubuh Wafiyyah sambil mengusap rambut isterinya.

Wafiyyah angguk setuju sebelum kembali terlena di dalam pelukan suaminya. Wafdan kembali membaringkan tubuh Wafiyyah sebelum menyelimutkan isterinya. Dahi licin isterinya dikucup sesaat sebelum dia turut sama terlena.

Awal pagi itu, Wafiyyah, Wafa dan Wafdan menziarahi kubur arwah ibu dan ayah Wafiyyah dan juga Wafa.

Tikar dihampar dan mereka mula membacakan surah Yassin. Mujur hari itu, nyaman saja dengan angin sepoi-sepoi bahasa, tidak panas terik seperti hari-hari biasa.

Selesai bacaan Yassin dan doa, Wafa dan Wafiyyah mencurahkan air ke atas kubur arwah ibu dan ayah mereka.

“Assalamualaikum, ibu, ayah. Hari ni Wafa datang dengan kakak dan abang Dan. Ibu, ayah jangan risau. Wafa dah besar sekarang, dah ada kerja yang baik. Kakak dan Mak su jaga Wafa dengan baik macam amanah ibu dengan ayah.” Wafa meluahkan hatinya sambil memegang tangan Wafiyyah.

Wafiyyah mengusap kepala adiknya. Lama mereka berada di situ sebelum beredar setelah memasuki waktu Zuhur.

Setelah menghantar Wafa pulang, Wafiyyah dan Wafdan terus bertolak pulang ke Terengganu. Tinggallah Wafa keseorangan, kasihan juga pada adiknya tetapi Wafiyyah sendiri sudah mempunyai tanggungjawab besar untuk digalas.

Sebelum tiba di rumah, Wafdan singgah sebentar di sebuah pantai yang agak terkenal dengan laut birunya. Wafdan membeli aiskrim terlebih dahulu untuk isterinya yang mengidam.

For you.” Wafdan hulurkan aiskrim strawberi buat isterinya namun Wafiyyah tak menyambut sebaliknya membuat muka masam.

“Ala, kenapa abang punya nampak lagi sedap?” soal Wafiyyah apabila melihat aiskrim blueberry di tangan Wafdan.

“Yalah, you can have mine.” Wafdan hulurkan yang dia punya. Dah selalu kena sebegitu, apa yang Wafiyyah oder semuanya dia tak makan sebaliknya dia makan apa yang Wafdan oder.

Bittersweet [B2] Where stories live. Discover now