الفصل (١)( بداية مؤلمة جداً.)

295 8 9
                                    

نبدأ كلامنا بي الصلاة على النبي وذكر الله والاستغفار

إلياس طفل رائع جدا وشخص إجتماعي وعنده مهارات عديدة منها الفروسية وركوب الخيل وذكي جدا وشخص عطوف وبيحب عائلته جدا عيونه رمادية وبشرته بيضاء وشعره أصفر اللون وطويل بعض الشيء يصل إلي أعلي كاتفه وعنده غمازات تأخذ العقل لما يضحك يعني أجنبي أجنبي .
وعنده خمسة عشر عاماً وعنده اخت وحيده تصغره بعشرة أعوام وهو من اب مصري وام روسية واتولد هو وأخته في لندن وعمره ما نزل مصر لكن بيتكلم عربي كويس وده بسبب أبوه لأنه كان حريص جدا أن أولاده يتعلموا العربية

🌹🌹🌹🌹🌹 بقلم سعاد سيد حسن 🌹🌹🌹🌹🌹

كان نائم مثل الملائكة والشمس تدعبوا وفتح عيونه أخيراً رأي أخته الصغيرة تنظر له بتركيز .

لين :- عيونك حلوه اوي يا إلياس .

إلياس وهو يحملها ويقبل خدها طب قولي صباح الخير
الاول ولا هنبداها معكسها كده

لين وهي تقبل خده :- صباح الورد والفل والياسمين على احلي اخ في الدنيا .

إلياس:- صباح العنبر يا فرولتي .

لين :- هتوصلني المدرسة النهارده .

إلياس:- طبعا هو انا أتأخر على القمر بتاعي ، بس ممكن تنزلي تحت عقبال ما اخد شاور واغير هدومي .

لين وهي تنزل من حضن أخيها :- تمام  انا هنزل استناك على الفطار بس خد بالك بابا وماما متخنقين .

إلياس بغضب خفيف:- احنا مش قولنا مئة مرة ملناش دعوه بكلام الكبار ، كده انا هزعل منك .

لين :- خلاص متزعلش،،اسفه أخر مره .

إلياس:- اتفضلي يا أميرتي .

وبعد ربع ساعة كان الجميع يجلس على سفرة الإفطار .

كريستينا:- إلياس هتخلص أمته الامتحانات بتاعتك .

إلياس:- بعد اسبوعين أمي .

كريستينا :- بابا عايز نسافر مصر إيه رأيك .

إلياس :- أولا أنا عمري ما سفرت مصر علشان أقول رأي
لكن سمعت عنها أن فيها متاحف والاهرامات وأماكن سياحيه كتير .

سالم:- احنا هنعيش علطول في مصر مش سياحة .

إلياس:- ممكن اعرف ليه يا أبي .

سالم:- علشان انا تعبت من الغربه وعايز ارجع بلدي وانتوا كمان تعرفوا بلادكم .

كريستينا:- وانا مش عايزه أعيش في مصر .

إلياس بعقلانية علشان يوقف المشكلة :- ممكن نتكلم في الموضوع ده لما ارجع علشان يدوب ألحق أوصل لين وأروح الامتحان بتاعي .

سالم:- تمام ، استنا هوصلكم في طريقي وانا رايح المستشفى .

إلياس:- شكرا يا أبي بس انا بحب اروح المدرسه بالعجلة .

(انتقام إلياس)الجزء الثاني لقمر هادي بقلم سعاد سيد حسن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن