السلام وصلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفصل ده ها أحكي فيه عن القصر الملعون اللي اتقتل فيه عائلة إلياس وديه هتكون حكايه العائلة الاصليه صاحبه القصر اللي اختفوا في ظروف غامضة ومحدش يعرف عنهم حاجه ولا هما فين .
تبدأ الحكاية قبل ٢٦سنة قبل ولادة إلينا بسنه القصر ده ملك عائلة إسمها عائلة الجارحي ودي كانت من أغني عائلات مش في مصر بل في العالم كله .
مصطفى الجارحي عالم ذرة و مخترع عبقري ويمتلك مقدر عالي جداً من الذكاء درس خارج مصر وكان الابن الوحيد لعائلة ثريا وقدر بذكائه يكبر الثروة دي وكان يمتلك شجاعة و مبادئ وأخلاق عالية جداً ،كان ممكن يتخلى عن حياته ولا يتخلى عن جزء صغير جداً من مبادئ وكان عكس زوجته التي كانت من أصول فقيرة جدا وكانت ليست متعلمه لكن هذا لم يمنعه من الزواج منها لأنه كان يحبها وانجب منها نصف دسته رجال لأنه كان يعاني من الوحدة بسبب أنه كان الولد الوحيد فقرار يعوضه في أولاده وكمان هذه العائلة تلقب بي عائلة التوائم لأن كل خلفت مصطفى كانت توائم أول توائم كان محمد واحمد ، وثاني توائم كان سيف وماجد واخر توائم كان خالد و وائل وكان مصطفى يعملهم كأنهم اصدقائه مش بس أولاده لكن فرحة هذه العائلة لم تكتمل وتم اختطاف وائل أصغر أبناء هذه العائلة والذي كان في هذا الوقت ابن العشرة سنوات .
فاطمة بدموع على أبنها المفقود:- أعمل حاجه يا مصطفى ده أبني وقلبي متقطع عليه .
مصطفى بهدوء مزيف علشان خاطر عائلته:- أهدي يا فاطمة انا بعت الفلوس اللي عايزينها مع فاروق وزمانه جاي بالواد
هما كل اللي محتاجين الفلوس واخده .فاطمة بدموع:- انا قلبي مش مطمن .
مع انتهاء كلامها دخول فاروق .
مصطفى قام وقف :- هو فين قولي ، هو بره صح خايف مني
قوله يدخل ميخفش انا مش هعقبه .فاروق بدموع وهو يعطيه الملابس التي تلطخها الدماء
والتي كانت لولده الصغير .مصطفى وهو يحارب دموعها بألا تخرج:- إيه ده .
فاروق بدموع:- والله يا سعادة الباشا انا روحت العنوان اللي قالوا عليه وحطيت الفلوس في المكان المطلوب وبعد شويه لقيت حد ساب شنطه فيها هدوم المحروس ومعها الجواب ده يا باشا .
مصطفى وهو يفتح الظرف بقلب متقطع ( ديه أول اللعنه و لسه كتير ، خالي دموعك لبعدين الاحزان جايه كتير ، تعرف تعد لحد كام )
مصطفى خانته دموعه وجلس على أول كرسي لأن رجليه لم تحمله أكثر من ذلك .
وفاطمه قاعدة تصراخ وتعيط لحد ما غابت عن الوعي
وبعد مرور ثلاثة أشهر
فاطمة:- معقولة بوليس مقدروش يوصله للعمل كده .
أنت تقرأ
(انتقام إلياس)الجزء الثاني لقمر هادي بقلم سعاد سيد حسن
Mystery / Thrillerاصعب حاجه ممكن يشوفها الإنسان هي موت عائلته قدم عينيه وبطريقة دموية من دون الاب والام والأخت وبهذه الطريقة فهل سيظل إنسان سوي ام للقدر رأي آخر