Sudah mula Cuti sekolah, chenle berniat ingin merehatkan diri walau satu exam penting dia tidak buat kerana masalah haritu,
kun bercadang ingin mengajak kesemua sepupunya itu jalan jalan di pantai, tapi ada setengah dari mereka tidak sedikit setuju dengan kun kerana kun mengajak chenle sekali,
"erm Hyung, chenle rasa korang je la pergi, chenle nak rehat" tolak chenle dengan lembut.
Jisung yang mendengar itu senyum lebar saat sang abang kembar menolak untuk pergi bersama,
"eh tak best la chenle tak pergi, nanti chenle sorang je kat rumah macammana?" kata kun yang tidak setuju dengan chenle kerana dirinya sorang tidak pergi sekali.
"ala Hyung chenle tak nak tu biar la dia, kita pergi bertujuh je"
kata jeamin dan di angguk oleh haechan dan jeno. Kun tahu kalau mereka taknak chenle mengikuti pergi pantai, dia jugak tahu chenle menolak kerana tak nak kacau percutian mereka,
"takpe Hyung pergi je bye bye chenle ok je duduk sorg"
kata chenle sambil menolak kun keluar dari pintu kerana waktu tu kun dalam sesi memujuk chenle agar ikut sama yang lain hanya duduk luar sahaja melihat, kun sebenarnya mengajak agar ada memori gambar tapi jadi lain.
Dia hanya pasrah dan menyuruh chenle hati hati di rumah, kun terus membawa mereka berenam ke pantai walau hati kun tidak sedap hati.
Chenle terus rehat di bilik dan satu perkara wujud di kepala nye
"pergi hospital"
"ha aku boleh manfaat kan waktu ni untuk ke hospital sebab mereka tiada"
chenle terus bersiap dengan berjacket dan bertopi, mask. Dia terus naik grab yang dia pesan tadi kerana dia jarak di antara rumah dan hospital sekitar 15 minit.
Chenle menunggu giliran untuk di check doktor, sambil tu dia bermain fhone melihat insta dan satu post iaitu dari adikkembar nye jisung. Gambar itu berada di pantai bersama kun dan Hyung nye,
"kalau tiada tuduhan ni mungkin aku ada di sana"
bisik chenle sambil tersenyum tipis
"zhong chenle, zhong chenle pergi ke bilik 6"
Uh nama aku dah kene panggil, chenle terus ke bilik 6 untuk check kesihatan
"eh chenle dah lama tak jumpe lepas berapa tahun"
balas doktor kacak yang merupakan doktor yang merawat chenle waktu kecil kerana penyakit dirinya dahulu. "MASHIHO "nama yang berada di nametag baju doktor itu. Chenle hanya senyum dan duduk di kerusi," macam mana? Dah pulih? Atau.. "petanyaan doktor mashi membuat chenle tidak dapat mengeluarkan suara, dia takut jika penyakit itu tidak pulih.
" Hyung, boleh chenle tanye?"
chenle bersuara dengan serius, dia ingin tahu penyakit yang ganggu dirinya setiap malam.
" kelihatan seperti serius, tanye lah "mashiho masih menunggu soalan yang di berikan chenle kerana chenle masih tak bersuara.
" Hyung, chenle selalu berdarah hidung setiap malam dan lebih banyak keluar dan badan chenle makin lemah selepas kejadian itu, "
pertanyaan chenle membuat mashiho terdiam dan Tekejut, benda yang sama berulang saat chenle masih umur 9 tetapi waktu itu chenle tidak tahu penyakit itu hanya kerana ibu nye merahsiakan penyakit itu, benda itu muncul lagi, mashiho hanya menarik nafas dan tak mampu jawab soalan yang di berikan oleh chenle itu,
"chenle, Hyung tahu kau kuat tapi jangan mengalah berjuang chenle berjuang, itu sahaja ubat nye"
perkataan itu membuat chenle berfikir ape maksud mashiho. Mashiho hanya senyum sedikit untuk tidak menunjukkan kesedihan di muka nye,"Hyung, ape maksud Hyung? Chenle tak faham"
chenle masih tak faham jawapan yang di beri mashi saat itu, "berjuang" itu sahaja yang di berikan maksud kepada Chenle. Doktor mashi hanye memberi surat untuk rawatan jika dia mahu membuat rawatan untuk baik pulih, chenle hanya memandang surat itu dan tergelak kecil saat membaca tulisan di kertas itu menunjukkan dia harus rawatan,"Hyung bukan rawatan untuk penyakit lebih teruk?"
"Ape penyakit chenle teruk Hyung"
chenle yang awal gelak mula menitis kat satu persatu air mata,mashi hanya berdiam dan memeluk chenle yang menangis dia tidak dapat membantu melainkan memerintah kata semangat dan rawatan jika dia mahu hanya itu sahaja yang dapat dia tolong..
"shh chenle kau kuat, Hyung pastikan kau berjaya lawan penyakit ini berjuang chenle"
mashiho bisik ke arah telinga chenle dan menepuk belakang agar dia tidak nangis lagi.
Chenle balik kerumah selepas bertemu dengan doktar dia merehat diri di katil sambil memikirkan yang doktor mashi cakap, dia ingin tahu ape maksud nye tetapi cukup dengan satu surat itu yang membuat dia terdiam dan tak bersuara.
Chenle menyimpan kertas itu di dalam satu fail dan meletak kan di laci. Dia keluarkan air mata kali kedua di rumah, dia sungguh tak tahu nak buat ape kerana dia masih muda dan dia jugak yang dapat penyakit antara adik beradik yang dia sayang itu.
Dia jugak tidak tahu punca penyakit itu kembali atau wujud di dirinya sebab ape, dia perlu kan ibu nye untuk terangkan atau buku diary ibu nye untuk mengetahui masalah dirinya nye tetapi dia tidak boleh buat ape melainkan kene mencari tahu sendiri.
Yang boleh membantu dirinya ada lah kun Hyung,
Chenle Tekejut melihat cecair merah pekat yang keluar dari hidung nye dia berlari ke arah singki bilik air untuk membersihkan.KUN HYUNG BALIK!
Dengar suara kun yang menjerit dan membuka pintu bilik cukup membuat chenle terkejut cepat dia membersih kan hidung nye dari kun Hyung mengetahui hal itu, "oh Hyung dah balik, best -"
malangnya kun Hyung mengatakan "
YA zhong chenle hidung kamu dengan baju kau -"
dengan cepat chenle menutup mulut kun Hyung dan kaki nye menutup pintu bilik itu cepat sebelum diketahui oleh adik beradik nye.
{chenle pabo ko lupa tukar baju!} kutuk chenle di dalam hati.
"shh nanti Hyung dengar "
bisik chenle agar Hyung nye di bawah tidak tahu.
Kun melepaskan tangan chenle dari mulut nye itu lalu dia bertanya bagaimana boleh darah hidung,"erk ni ala biasalah kalau panas dalam mesti mcm ni, Hyung tak tahu erk"
chenle menipu Hyung nye yang masih Tekejut melihat chenle sambil mencari baju sesuai untuk di tukar,
"betul? Sebab kau takleh menipu aku tau chenle "
chenle berhenti dari dirinya mencari baju lalu memandang kun Hyung yang serius semacam dengan mata tajam, Chenle takut jika bohongan itu diketahui kun Hyung,
"kenapa hyu-hyung cakap camtu, mesti la betul haha Hyung tak tahu ke kalau panas dalam macam ni"
"kau duduk rumah kan? Macam mana boleh panas dalam? Kau keluar?" tanye kun yang membuat chenle diam seketika,
"tak Hyung ni tadi chenle bosan so chenle duduk kat taman tu pasal panas dalam"
chenle pasti akan jawapan itu, dia masih belagak tenang. Dia lupa rumah nye ada cctv tapi kun tahu rumah tu ada cctv jadi dia boleh melihat tingkah chenle.
"aih dah tu Hyung ajak kau, kau tolak ish" chenle hanya gelak saja
⚠️Jika typo mian
YOU ARE READING
DAY CHENLE
RandomAku berjanji akan cari siapa dalang di sebalik ini dan tunjukkan siapa orang nye pada semua orang yang buta di tutup tuduhan bodo tu! ~QIAN KUN Apa ini hari terakhir ku kun Hyung? ~zhong chenle Air mata boleh di tahan, tapi tidak semua, kita boleh...