deel 1

60 5 0
                                    

15 mei:

POV Matthy

Ik zit op bed naar de muur te staren terwijl mijn 2 broers Jesse en Jair van 20 en 22 jaar mijn tas en koffer in pakken. Zodat ik niks meeneem wat niet mag, want ik heb mezelf wel eens pijn gedaan mijn 2 broers weten dat. Als ze klaar zijn lopen we naar beneden, mijn ouders geven bijna geen aandacht aan mij. Ze vinden dat ik me aanstel. Ik geef mijn jongere broer Ezzie van 7 jaar een knuffel. Waar ga je naar toe vraagt hij. Ik ga weer weg net zoals 3 jaar geleden. Ik beloof dat we contact houden. Elke week zou ik bellen met Jesse of Jair zodat je me even kan zien. Je mag vast wel eens langskomen zeg ik. Oké ga je missen zegt ezzie en ik draai me om en loop achter Jair en Jesse de auto in. Jesse zet Google maps aan en we rijden 47 minuten duurt het. Hier is het ergens zegt Jesse als we een straat in rijden met dure huizen. Ik zie op een oprit een man staan. We stappen uit en lopen naar hem toe. Hier moeten we toch zijn vraag ik aan Jesse. Ja volgens Google maps wel. Matthy vraagt de man. Ja dat ben ik zeg ik. Ik ben Nick zegt hij. Oké dus hier verblijf ik zeg ik. Ja klopt Jair heeft mijn spullen al uit de auto gehaald. Ik geef hun een knuffel. We bellen elke week zegt Jesse en dan rijden ze weer weg. Je bent de eerste ja mag een kamer uit zoeken zegt Nick. En hij doet de deur open. Oké we zitten hier toch met 5 intotaal zeg ik. Klopt zegt Nick en ik loop de naar de kamers beneden. En ga er in een ik leg mijn spullen op bed en daarna ga ik naar de woonkamer en staar wat naar buiten. Wachtend op wie de andere 4 zijn.

POV Milo

Ik pak mijn spullen in. Eindelijk ga ik weg van deze kut instelling. Eindelijk weer buitenlucht voor wanneer ik wil. Mijn begeleider komt mijn kamer binnen. Klaar om te gaan dan ben je hier maar weg zegt ze. Ondanks dat ik altijd vervelend ben en niet luister. Is ze altijd aardig naar mij gebleven. Ik pak mijn koffer en tas en loop met haar naar buiten leg mijn spullen achterin en we rijden naar de locatie waar ik verblijf. Het is een dure straat waar we in rijden. Hier is het zegt ze. Oké ik stap uit. En pak mijn spullen. Blijf veilig oké je hebt mijn nummer je kan me altijd bereiken als het niet gaat en je een luisterend oor wil hebben een ander dan in het huis. Oké Milo zegt ze. Zal ik doen zeg ik en ik loop de oprit op. Hey ik ben Nick en jij Milo toch zegt de jongen. Ja klopt zeg ik. Oké ja mag naar binnen en zoek naar een kamer uit. Je bent de 2de zegt Nick. Ik loop naar binnen en naar boven. Ik loop de eerste kamer in en gooi mijn tas op bed en mijn koffer rol ik de kamer in. Nooit verwacht dat dit het huis is. Ik loop naar beneden en zie een jongen op de bank zitten. Hey zeg ik. Hey zegt hij verlegen. Ik zeg niks en plof op de bank. Hij is voetbal aan het kijken. Ajax tegen Feyenoord. Ik kijk naar buiten en zie een andere jongen aan lopen.

POV Koen

Koen pak je je spullen in dan brengen we je zo naar het groepstehuis zegt mijn vader. Oké zeg ik en ik loop naar boven en stop alle spullen in een koffer en tas. Ook mijn 2 scheermesje. Ik doe mezelf soms pijn. Ik neem ook een van de belangrijkste dingen in mijn leven voor nu. De foto van mijn beste vriend die dood is gegaan 3 jaar geleden. Ik mis hem enorme, door dit heb ik mentale problemen. En hebben mijn ouders de jeugdzorg in beeld gebracht voor mij. Als ik ben loop ik naar beneden. Ik zeg mijn oudere broer gedag. En loop met mijn ouders mee. Hier is het zegt mijn vader na 34 minuten. Ik zie een dure wijk. Ik stap uit net zoals mijn ouders. Ik pak mijn spullen en loop de oprit op en zie een oudere jongen staan. En ik zie 2 jongens op de bank zitten. Hey ik ben Nick en jij Koen toch zegt Nick. Ja klopt zeg ik. Oké dan mag je naar binnen en dan een kamer uit zoeken zegt hij. Ik geef mijn ouders nog een knuffel en loop dan naar binnen en loop richting de boven verdieping. En ik loop de 2fe kamer in. Aangezien de eerste deur dicht is en de andere open. Ik leg mijn spullen om bed en loop naar beneden. Hey zeg ik. Hey zegt 1 van de 2. Hey zegt de andere dan ook. Ze zijn voetbal aan het kijken.

POV Raoul

Schat ben je klaar om te gaan zegt Lieke. Ja zeg ik twijfeld. Hey het komt goed, ik ben blij dat je het een kans geeft zegt Lieke. Oké wel elke dag bellen toch zeg ik. Ja hier is je tas en koffer zegt Lieke. Ze heeft mijn tas ingepakt zodat ik niks er in kon doen wat niet mocht. Ik zeg Lieke haar ouders gedag. Ik heb hier 2 en een half jaar mogen wonen. Ik loop met Lieke naar de auto. Ik heb nu 3 jaar een relatie met haar en ken er al 5 jaar. We rijden weg, ik ga het hier missen, maar dit is het beste voor me. Zodat ik van mijn problemen af kom. We rijden een straat in met villa's. Hier is het schat zegt Lieke. Ik zucht diep en stap de auto uit. Ik pak mijn tas en koffer. En loop samen met Lieke de oprit op. Hey ik ben Nick de toezichthouder voor jullie, Raoul toch zegt Nick. Ja oké zeg ik. We zijn blij dat je het wil proberen je mag naar binnen zegt Nick. Ik draai me om naar Lieke. Ik zet mijn koffer en tas op de grond en geef Lieke nog een kus en knuffel. Ik ga je missen lieffie zeg ik. Ik jouw ook we bellen elke dag oké zegt Lieke. Oké zeg ik en ik pak mijn spullen weer en loop naar binnen en naar boven ik pak de derde kamer. En zet mijn spullen neer en ga dan bij de andere beneden zitten. Dan komt Nick binnen. Hey er komt straks de laatste er aan. Leer elkaar voor nu alvast kennen zegt Nick. Oké zeggen we alle 4. Oké ik begin wel zegt een langere jongen. Nou ik ben Milo en 15 jaar zegt hij. En ik ben Koen en 16 jaar zegt de jongen naast hem. Ik ben Raoul en 17 jaar zeg ik. Ik ben Matthy en 17 jaar zegt jongen in elkaar gedoken naar de tv zit te kijken. Oké zeggen we. En we kijken verder.

POV Robbie

Ik hoor opeens gebons op de deur de deur wordt open getrapt. Ik zit bang in elkaar gedoken op de bank. geslagen door mijn ouders wordt ik. Het is politie iets wat ik de laatste tijd veel heb gezien. Met 2 heb ik een kleine band. Simon en Rick heten ze ze zijn samen en hebben dus een relatie. Ik ben vaak bij hun geweest maar hun ook hier. Of ik bij hun op het politiebureau. Ze komen samen met 4 andere binnen 2 pakken mijn vader en 2 mijn moeder. Rick haalt de flessen drank mij me weg. En Simon verzorgt wat wonden. Zullen we je tas in pakken. Mag ik ook een fles en een pakje sigaretten mee vraag ik bang. Ja isg we overleggen als we daar zijn wel met je toezichthouder zegt Simon. Ik pak mijn tas en stop daar mijn spullen ik ook mijn scheermesjes. Niet dat ik gebruik, maar om mezelf mee pijn te doen. Als alles is in gepakt. Doe ik nog snel een schone trui aan en de andere stop ik er bij in de tas, omdat het mijn lievelings trui is. Hoe gaat het nu met voetbal vraag ik bang. Wij gaan ook daar over hebben. Het is het enige waar je plezier mee hebt zegt Rick. Dankje zeg ik zacht. Ik vertrouw mensen niet snel. Het kan meer dan 1 jaar duren voordat ik je vertrouw. Alles wat ik nu meeneem dat is ook het enige. Ja wat overige kleren dat Rick bij hem thuis gaat neerleggen. Ik neem mijn favoriete knuffel ook mee. Wat andere knuffels neemt Rick ook mee in een tas die hun hebben meegenomen. Robbie wil je nog een paracetamol vraagt Simon. Ja graag zeg ik zacht. Simon pakt voor mij een glas water samen met een paracetamol. Ik neem hem in en daarna gaan we. Na 15 minuten zijn we er zegt Simon. Ik stap uit. En Rick gaat achter mij staan. Hey het komt goed. Wij willen je nu nog wat geven. En Rick pakt uit zijn tas een telefoon. Hier deze mag jij hebben, we hebben hem al goed gezet en onze nummers staan er in, we willen je het geven omdat je hier een kans geeft en het gewoon wilt proberen zegt Rick er bij. Dankje zeg ik zacht. Binnenkort halen we je op als we alle bewijs hebben verzameld voor je ouders hun rechtzaak. Jij moet er wel bij zijn als getuigen maar je problemen hoef je niks te zeggen alleen als je het echt zelf wilt zegt Simon. Oké zeg ik. En daarna loop ik achter Simon aan de oprit op. Hey ik ben Nick zeg man die op de oprit stond te wachten. Dit is Robbie zegt Rick. Oké dat dacht ik al, je mag naar binnen er is beneden nog een kamer vrij daar kan je je spullen zitten zegt Nick. Oké zeg ik en ik geef Rick en Simon een knuffel en loop dan bang naar binnen. Naar de kamer die nog vrij is en plof op het bed. Ik pak mijn nieuwe telefoon. Ik ben er blij mee. Beter dan mijn oude die traag was.

POV Nick

We willen nog wel wat zeggen zegt een van de 2 mannen die Robbie bracht. Zo je wel zit wij zijn van de politie. Collagas hebben zijn ouders net opgepakt. Wij willen nog wel wat zeggen. Robbie heeft zelf aangegeven tegen ons dat hij niet meteen moet stoppen met drank en roken maar het wil afbouwen omdat hij denkt dat als hij hier uit is weer door gaat zegt hij. Oké ik zal er rekening mee houden zeg ik. Ik ben trouwens Simon en dat is Rick zegt hij weer. Oké zeg ik. Ook wil hij blijven sporten waar hij nu voetbalt het is het enige waar hij plezier mee maakt zegt Rick. Oké waar sport hij vraag ik. PSV jeugd daar vertrouwd hij het als enige zegt Simon. Oké ik vindt het goed zeg ik. Oké mooi wij halen hem dan maandag, woensdag rond eind van de middag en zaterdag wanneer de wedstrijd is zegt Rick. Oké kunnen we dan nummers uitwisselen zodat we contact kunnen blijven houden. Ook voor Robbie zelf, want van de andere heb ik van ieder de nummer van de persoon die voor hun het meeste dichtbij staan en ik denk dat jullie dicht bij hem staan zeg ik. Ja isg zegt Simon. We wisselen nummers en dan gaan hun weer weg. Ik loop naar binnen naar de 4 die al op de bank zitten. Waarom was er politie bij de ene jongen vraagt Koen. Dat zijn dingen waar we het later over hebben zeg ik. Oh oké zegt Koen.

bankzitters storiesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu