18 end

588 32 40
                                    

Engkau yang bernama bulanku
Sering menyinari gelap malamku
Sambutlah
Tanganku buat kali terakhir

Semuanya telah tertulis
Siapa aku tuk melawan takdir
Alam pun turut menangis
Engkau yang bernama bulanku
Tika engkau pergi

~Bulanku, Sekumpulan orang gila~
___________________________

Sedang Kahar membiarkan air matanya terus mengalir tiba-tiba ada suara menyapa Kahar dari belakang . Sebelum dia memusingkan badannya ke arah pemilik suara itu , dia mengesat dahulu air matanya.

"Kahar?"

"Naim?"

Rupanya suara itu milik Naim, sudah lama Kahar tidak berjumpa Naim. Dia langsung tidak tahu khabar tentang Naim.

"Kau buat apa dekat sini Kahar?"

"Saja tiba-tiba aku rasa rindu sangat dekat arwah Iris . Rasa rindu tu yang buat aku datang sini"

"Kau masih ingat Iris?"

"Mustahil untuk aku lupa dia , Naim. Hampir setiap saat dia dalam fikiran aku, jauh disudut hati aku, aku sangat rindukan dia."

"Maafkan aku atas apa yang Fakhri dah buat pada kau dan arwah Iris. "

"Apa khabar Fakhri sekarang , Naim?"

"Dia sakit sekarang dan dia-"

"Tak pa lah Naim kalau kau masih belum bersedia untuk ceritakan keadaan Fakhri aku faham. Aku tak paksa kau"

"Tak Kahar , Fakhri terima hukuman 10 tahun penjara. Sepanjang di sana , dia dihantui rasa bersalah terhadap ku dan arwah. Dia selalu minta aku cari ku katanya nak minta maaf pada kau atas apa yang dia dah rosakkan. Dia sakit mental Kahar. Dia kalah dengan penyakit dia sendiri , dia kurang makan dan kesihatan dia pun terabai. Aku dan keluarga dah cuba sehabis baik tapi takdir berkata lain. Dia tak mampu bertahan dengan sakit tu yang akhirnya dia pun menghembuskan nafas terakhir tapi saat terakhir dia pun dia sempat lagi sebut nama kau. Rasa bersalah dia pada kau besar sangat Kahar tapi aku tak salahkan kau , aku anggap yang semua ni berlaku atas hukuman Fakhri sendiri"

Kahar tersentak mendengar keadaan Fakhri sekarang.

"Aku dah lama maafkan Fakhri, Naim. Aku minta maaf kalau aku datang lebih awal ke sini mungkin Fakhri masih selamat."

"Kau tak salah Kahar . Semua yang jadi ni atas kehendak Ilahi . Kami sekeluarga sudahpun redo akan keadaan Fakhri dan kami tahu kau tak salah dalam hal ni."

Kahar dan Naim termenung seketika sebelum Naim memulakan topik lagi.

"Mana kau hilang Kahar, lama aku cari kau . Lepas keluar sekolah pemulihan tu kau hilang tanpa khabar. Aku tanya Hakeem tapi dia kata dia tak tahu"

"Dia tahu , cuma aku yang minta untuk dia rahsiakan tentang aku"

"Patutlah Hakeem macam teragak-agak nak jawab masa aku tanya dia tentang kau"

"Buat apa kau cari aku?"

"Aku cari kau untuk datang ke majlis istimewa aku sebab Mia nak sangat ada kau untuk gantikan Iris . Kau sendiri tahu Iris dengan Mia kan kawan rapat"

PHC: Kahar & Milea love story Where stories live. Discover now