24: the origin of jembalang

520 62 32
                                    

[ selamat berpuasa ! ]

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

[ selamat berpuasa ! ]

Nadhia

" Nad. " aku terjaga. Pada waktu aku sedar, mata aku terus terjatuh pada kelibat seorang lelaki yang berdiri beberapa tapak jauhnya dari aku. Kepalanya terperangkap di dalam bebola air, dan wajahnya itu kelihatan sesak cuba menarik nafas. 

" NAZIF!! " laung aku dalam kepanikan. Aku terus mendapatkan abang aku tersebut, tangan aku laju menghancurkan bebola air yang memerangkap Nazif. Pada waktu bebola air itu dihancurkan sepenuhnya, Nazif terjatuh. 

BAM!!

Aku terus menangkap Nazif di dalam dakapan aku. 

" Nazif? Nazif, kau okay? " rambut abangku itu aku usap dengan penuh lembut, wajahnya yang kian pucat itu aku tatap. Anak matanya kuyu memandang aku. Perlahan-lahan, tangannya yang sejuk itu mengelus pipi aku. 

" Akhu.. hek! Minta maaf.. hak! Nad.. " 

Aku tersentak. 

Tak.. Tak, tak boleh.. 

" Akhu..urk! Sa.. yang khau.. " ujar Nazif, dan langsung matanya tertutup rapat. 

" Tak, Nazif. Tak, bukan, Nazif bangun! " aku menggoncang badan abang aku itu namun sedikit pun dia tak bergerak. Air mata aku mula mengalir berjuraian. 

" Nazif, dengar cakap aku Nazif. BA- " 

* * * * * * *

" -NGUN!! " 

" WOAH!! " aku terjaga. Lagi. Dada aku berombak, peluh memenuhi leher aku. Buat seketika, pandangan aku kabur. Mata aku meliar melihat di mana aku berada, dan aku dapati di dalam sebuah bilik yang asing. Dahi aku berkerut cuba memproses apa yang jadi. 

Macam mana aku boleh kat sini?

Aku pusing lagi kepala aku ke tepi, dan pada waktu itu mata aku bertembung dengan sepasang mata lagi yang memandang aku dengan penuh ketakutan. 

Ianya seorang lelaki berambut mullet.

Tangannya hanya statik di udara sambil memegang pembalut luka. 

Dahinya berkerut memandang aku seumpama aku ni tak ubah seperti hantu raya.  

" Is that like.. a thing, now? " soalnya, masih lagi dengan riak wajah horrific. 

" Hah? " 

" Like you know, kejut diri kau sendiri dengan cakap 'bangun' yourself? Aku tahu yang nowadays ada banyak kegiatan women empowerment mende jadah tu yang encourage perempuan jadi independent. Is that apart of it? Like.. apa namanya tu? Femina? " tanya lelaki itu lagi, tangannya bermain di udara menggayakan soalan yang ditanya. 

Buat seketika, aku blur. 

Sampailah aku sedar suatu benda yang sangatlah important. 

Tudung aku mana? 

Kita yang AnehWhere stories live. Discover now