Zack
Aku duduk bersandar pada dinding sangkar burung tersebut sambil memeluk lutut aku ke dada. Titisan hujan tak henti-henti menghempa atap zink sangkar itu yang rapuh, menghasilkan bunyi yang bising dan bingit. Aku merenung burung helang itu yang mungkinnya tidur, melihat daripada matanya yang masih lagi terpejam.
Aku tak pergi kejar Nadhia. Aku tahu apa yang Nadhia lakukan sekarang ni tak ubah seperti gali kuburnya sendiri tapi aku tak mampu untuk keluar dan halang dia. Aku takut.
Aku takut dengan Lolongan tu.
Aku takut dengan lelaki tu.
" Aku rasa keturunan Tanggang wujud. "
" Dan macam versi yang kau cakap tu, semua keturunan Tanggang tu ada speciality untuk bertukar jadi helang. "
Otak aku mula mengulang tayang kata-kata Nadhia tadi. Kalau ingat balik, peta dalam Naskah Bentala tu merujuk ke tempat ni dan tadi pun Abang Nazif hampir-hampir nak beli burung helang ni untuk dibawa balik. Mesti lah ada sebab kenapa Naskah Bentala bawa kami semua ke sini. Jangan kata.. teori Nadhia tu betul?
Aku merenung lagi helang itu yang masih lagi tidur dengan nyenyak.
Dengan ragu-ragunya aku bertanya,
" Kau keturunan Tanggang ke? "
Kedua-dua mata helang itu terus terbuka. Aku terkejut melihat helang itu yang terus terjaga sebaik saja aku habis bertanya. Renungan mata helang itu tajam menghala ke arah aku.
Aku meneguk air liur sendiri.
" Kau faham aku ke? "
Tiada jawapan.
Matanya masih lagi statik ke arah aku.
" Kau dengar kan apa benda yang budak perempuan tu cakap tadi? " aku bertanya lagi. Andai kata betullah helang ni merupakan keturunan Tanggang, mestilah dia dengar segala apa yang aku dan Nadhia bincangkan tadi.
Dia masih lagi berdiam. Matanya langsung tak terkutik.
" Ini teori aku jelah. Kan kau kata pure blood je yang ada kuasa lain? So, aku fikir. Mungkin lah mungkin. Pure blood keturunan si Tanggang ni boleh jadi- "
" -garuda. Betul ke pure blood korang boleh bertukar jadi garuda? " soal aku lagi. Burung helang itu kali ni tiba-tiba bergerak yang membuatkan aku lagi sekali tersentak. Sayapnya dilibaskan dan langsung dia terbang turun dari kayu tempatnya bertenggek.
Burung helang tu mendarat di atas tanah, betul-betul berdepan dengan aku.
Dada aku mula berdebar.
Aku mula gemuruh menunggu apa saja yang burung helang ni bakal lakukan.
" Lari. " mata aku membulat sebaik saja suara yang tebal mula berkata-kata dan datangnya daripada burung helang tersebut. Jantung aku seperti hampir jatuh dari tangkalnya apabila burung helang ini ternyata betul-betul boleh bersuara. Nadhia, tak sangka rupanya teori kau betul..!
YOU ARE READING
Kita yang Aneh
FantasiaNadhia terpaksa melalui 17 tahun kehidupannya menjadi gadis berdarah putih atas faktor genetik. Apparently nenek moyangnya telahpun menurunkan sumpah kemarau terhadap tanah Langkawi untuk 7 keturunan dan kisah tu tercatat sebagai lagenda Melayu. Tak...