14: excuse me, what?

535 67 23
                                    

Zack

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Zack

Aku menghayunkan langkah menuju ke perpustakaan sekolah sebaik saja aku selesai makan di kantin. Tangan aku mengeluarkan semula lipatan kertas yang aku jumpa di bawah meja aku pagi tadi, dan isinya aku baca untuk kali kedua. 

" Lepas makan, terus gi library. " 

Tak ada context, tak ada nama penghantar. Terus arah-arah aku macam aku ni balachi mak bapak dia. Sebagai anak jati Melayu yang pentingkan keindahan budi bahasa budaya kita, aku biasanya akan abaikan je arahan di dalam kertas yang muncul dari alam ghaib ni. Tapi masalahnya sekarang ni, aku tahu penghantar surat ni Nadhia. 

..aku harap penghantarnya Nadhia. 

Sebab come on, semua orang tahu yang budaya surat menyurat di sekolah ni hanyalah bertujuan untuk mewujudkan momen cinta monyet; kononnya bara remaja padahal masing-masing miang tak sedar diri.

Kalau betullah niat utama penghantar ni adalah untuk confess kat aku, memang sah-sah lah dia anak gangster daripada cara dia tulis surat ni. Aku tak nak benda tu jadi.

Sebaliknya aku lebih suka- maksud aku, aku lebih berharap, tak tu pun bukan juga. Aku lebih percaya kenyataan yang aku sedang melangkah.. ke pentas gusti di mana Nadhia merupakan pihak lawan aku. 

Yup, that's exactly what it is. 

Aku mencabutkan kasut aku, sebelum melangkah masuk ke dalam ruang perpustakaan tersebut. Mata aku meliar mencari kelibat manusia aku harapkan, dan pada waktu itulah pandangan aku jatuh kepada seorang pelajar perempuan yang kusyuk menelek surat khabar. 

Nadhia. 

Aku merenung gadis itu sejenak dari tempat aku berdiri. Dia mengenakan uniform sekolah putih; which is a fact yang mengejutkan aku disebabkan aku sangka dia akan jadi PRS mengenangkan mulut dia yang becok tersebut. Dalam diam, aku menelek wajah gadis itu yang masih lagi tak sedar akan keberadaan aku.

Lawa je minah ni sebenarnya.

Kalau dia diam. 

" Oh, Zack! " gadis itu sedar keberadaan aku, dan lantas mendapatkan aku. " Kau tengok ni. " 

Jadi betullah minah ni yang hantar surat tu. 

Aku padamkan niat aku untuk berbalah ayat sarkatis dengan dia mengenai surat tersebut, sebaliknya aku terus menelek surat khabar yang dihulurkan oleh Nadhia kepada aku. Jarinya menunding pada salah satu tajuk berita sensasi di dalam surat khabar tersebut. 

" 378 pelajar SBP Ayer Hitam dilaporkan mati, 296 lagi dilaporkan cedera parah " 

Mata aku membulat. Aku mengalihkan fokus aku kepada Nadhia dalam penuh ketidakpercayaan. 

" 80% pelajar yang mati tu pelajar perempuan, dan hampir keseluruhan mayat hancur disebabkan kebakaran tu. Selebihnya masih lagi dalam keadaan kritikal, jadi polis tak dapat nak interview. " terang Nadhia lagi dengan nada yang serius. Tak sangka pula wajah yang sentiasa kabut tu boleh kelihatan serius serbagitu rupa. 

Kita yang AnehWhere stories live. Discover now