CIS : Bab 7

244 10 2
                                    

SENYUMAN diukir Nurin melihat pasangan bermesra di hadapannya yang bakal bergelar ibu dan ayah itu. Dia tumpang bahagia dengan kebahagiaan adik iparnya itu. Arrayan, adik lelaki Arrazh dan anak kedua Tuan Azman dan Puan Irmah sudah mendirikan rumah tangga setahun yang lalu dengan pilihan hatinya, Qaseh.

Adik ipar lelakinya itu berkahwin duluan mendahului suaminya. Bertuah punya punya budak. Boleh pula dia kahwin dulu sebelum abangnya. Tapi tak apa, jodoh dah sampai awal kan.

Setahun mendirikan rumah tangga, akhirnya Qaseh telah disahkan mengandung sebulan yang lalu. Tuan Azman dan Puan Irmah bakal menimang cucu pertama mereka. Arrazh dan Nurin yang bakal mendapat anak saudara turut tumpang gembira.

Tersenyum-senyum Nurin sendirian melihat pasangan itu. Tanpa dia sedari, Arrazh sejak tadi asyik mencuri pandang ke arah isterinya. Muka di dekatkan sedikit ke telinga Nurin yang kelihatan leka melihat kemesraan adik lelakinya. Tindakan Arrazh masih belum disedari oleh Nurin.

"Tak lama lagi kita punya turn, " seusai membisikkan ayat itu, Arrazh tersenyum senget.

Kepala dijauhkan daripada wajah Nurin. Muka isterinya itu berubah kemerah-merahan. Meremang bulu roma Nurin. Arrazh di sebelah dikerling sekilas sebelum cepat-cepat dia mengalihkan pandangan ke arah lain apabila melihat Arrazh yang merenungnya dengan seukir senyuman nakal.

Nurin mengetap bibir tatkala mengingat matanya yang bertembung dengan mata Arrazh. Kurang asam punya laki. Boleh pula dia cakap macam tu. Arisya yang menyedari tingkah-laku pasangan yang seorang itu lagi sudah tersenyum-senyum.

"Kak long, turn akak dan abang long bila? "

Soalan padu dilontarkan oleh Arisya secara tiba-tiba. Kening diangkat-angkat kepada kakak iparnya yang seorang itu. Wajah Nurin semakin panas apabila mendengar soalan adik iparnya itu.

Segera dia menundukkan kepala bagi menghindari kontak mata dengan ahli keluarga suaminya. Arrazh di sebelah sudah mengukir senyuman penuh makna.

"Entahlah, tanya kak long kamu. " Bahu diangkat separa. Sempat mata mengerling Nurin yang menunduk di sebelah. Nurin menutup mata buat seketika, menahan geram terhadap si suami.

Eih, laki aku ni. Suka hati dia aje. Tak sedar diri betul. Bukan dia tak tahu bini dia ni masih belajar.

"Kak long, baby girl ke baby boy? " Arrayan turut menyampuk sama mengusik kakak iparnya. Qaseh mengeleng kepala melihat suaminya. Memang adik-beradik ni ada penyakit menyakat. Nurin semakin malu setelah Arrayan ikut serta.

"Rasanya baby boy lah. Barulah abang long ada pewaris. Kan sayang? Kita baby boy dulu, okay? "

Arrazh yang tersengih dijeling oleh Nurin sebelum pinggang suaminya itu dilabuhkan sebuah cubitan pedas. Mengaduh sakit Arrazh dengan muka berkerutnya.

Tangan mengusap pinggang yang terasa pedih. Arrayan yang melihat itu sudah mengerutkan mukanya seolah-olah dia turut berasa sakit.

Bukan apa, dia tahu macam mana rasanya kena cubit tu. Arrayan pun selalu berada di situasi yang sama seperti dihadapi oleh abangnya. Dia faham sangat sebab Qaseh pun suka cubit dia apabila dia mengusik.

"Sayang ni, garang lah. Orang buat plan je pon, " Arrazh sengaja mengajuk nada merajuk. Nurin mencebik, tidak kisah.

"Angah faham sangat macam mana sakitnya kena cubit tu, long. Angah pun selalu kena macam tu tau. "

Qaseh mengeleng mendengar aduan suaminya. Bukan cubit sebab nak dera suami. Tapi cubit sebab geram sangat. Perangai nakalnya tu, Subhan'Allah. Tak tahulah nak cakap macam mana. Nurin menggembungkan pipi sambil membuang muka.

Cikgu Itu SuamikuWhere stories live. Discover now