"Saya tak mampu, kaki saya dah tak boleh berjalan." Kata Arina sedih. "Siapa kata? Awak boleh buat, jangan bagi orang pandang rendah pada awak." Diana memberi kata-kata semangat kepada Arina untuk terus berjaya.
Arina melihat Diana, "Awak masih nak bantu saya walaupun saya pernah cuba untuk bunuh awak." Ujar Arina. "Semua orang boleh berubah. Apa salahnya kalau saya tolong kawan saya. Awak berehat dulu seminggu relax-relax. Pastu nanti awak suruhlah papa atau mama awak belikan kerusi roda. Awak biasakan dulu duduk dekat kerusi tu dalam masa seminggu saya datang balik bantu awak dalam masa tiga minggu. Saya dah nak balik Korea dah." Beritahu Diana.
"Terima kasih Diana sebab awak nak tolong saya." Ujar Arina. "Sama-sama." Balas Diana. "Baguslah kalau korang berdua boleh berbaik. Tak adalah asyik bertekak je bila jumpa." Syazril mencelah.
"Kalau tak ada apa-apa kami balik dulu." Diana bersalam dengan Arina dan keluar dari bilik itu dengan Syazril. "Walaupun tunang aku dah jatuh hati pada kau. Aku yakin yang tunang aku adalah bukan jodoh aku tapi kau Diana." Arina berkata begitu sendiri diatas katil hospital tersebut.
"Saya gembira sangat hari nie." Ujar Diana gembira. Syazril yang memandu kereta melihat Diana lalu senyum. "Kenapa?" Soal Syazril. "Lawan dah jadi kawan." Beritahu Diana yang sedang membetulkan tudungnya. "Oh!" Jawab Syazril yang mula mengerti apa yang dikatakan oleh Diana. "Baguslah kalau macam tu. Tak delah awak sedih je bila Arina marah awak." Tambah Syazril lagi.
"Mana ada saya sedih waktu Arina marah saya. Saya cuma doakan dia supaya tak bersangka buruk lagi dekat saya." Beritahu Diana. "Baguslah kalau awak doakan yang baik-baik je dekat orang." Puji Syazril. "Mana ada orang doa yang buruk-buruk dekat orang lain. Awak pernah buat ek?" Teka Diana sambil menunding jari ke arah Syazril. "Mana ada. Saya pun macam awak juga. Doa yang baik-baik je." Jawab Syazril.
Syazril memandu terus ke cafe yang berdekatan mereka ingin berjumpa dengan Darwish dan Bella. Setelah semuanya tiba Diana menceritakan tentang hal berkenaan dengan Arina lalu dia menunjukkan gambarnya bersama Arina yang ditangkap oleh Syazril tadi. "Eh?!" Jerit Bella seperti mengetahui sesuatu. "Syazril waktu kamu dulu tunang dengan dia kamu tahu ke dia ada orang lain?" Soal Bella.
"Ehm, saya tahu. Saya tunggu masa je waktu hari itu nak cakap. Tapi saya dah bagitahu Diana." Jawab Syazril. "Dialah kekasih baru Fazrul!" Jerit Bella. "Apa?!" Jerit Diana dan Syazril serentak.
"Hari tu waktu saya keluar dengan Darwish untuk ucapkan maaf pada Fazrul dia dengan perempuan nie!" Beritahu Diana. "Saya kena selamatkan Arina. Saya tak nak dia terluka lagi." Ucap Diana. "Awak rasa sebersalah ke?" Soal Darwish. "Sikit. Walau macam mana pun kitakan tahu perangai Fazrul tu macam mana." Balas Diana.
"Sayakan nak bantu majukan balik butik dia. Manalah tahu nanti saya pula buka butik." Tambah Diana lagi. "Ceyh! Saya doakan awak supaya apa yang awak minta termakbul." Ujar Syazril. "Amin." Ucap Diana. "Adik nanti apa yang adik nak buat lagi sebulan nie." Tanya Darwish. "Dua minggu nie adik free jelah. Tapi tiga mingu sebelum nak balik Korea adik sibuk." Jawab Diana.
"Kenapa tiga minggu sibuk? Nak tunang ke?" Soal Darwish sengaja. "Bukan orang yang cakap tu ke nak bertunang tak lama lagi?" Sengaja Diana berkata begitu. "Abang ambil jurusan kedoktorankan?" Soal Diana. "Ya. Kenapa?" Balas Darwish. "Kalau kaki orang tu dah patah boleh dirawat lagi ke?" Soal Diana. "Oh, nie pasti sebab Arinakan. Ehm, hari tu waktu dia kemalangan abang rasa dia dah tak boleh berjalan sebab kereta tu gilis kaki dia dua kalikan? Tapi kalau pakai kerusi roda boleh. Tak ada masalah cuma dia kena belajarlah kalau tak nanti susah." Beritahu Darwish.
"Hari itu adik suruh dia belajar naik kerusi roda tu dulu dua minggu, tiga minggu lagi adik nak majukan kedai dia pula." Beritahu Diana. "Adik nie baik sangat dengan orang. Kalau abang tak adalah macam nie sekali." Beritahu Darwish. "Biarlah kita tolong orang abang nanti bila kita perlukan pertolongan In sya Allah ada yang membantu kita." Ujar Diana.
"Betul tu." Bella setuju dengan apa yang dikatakan oleh Diana. "Abang, berapa hari bulan korang nak tunang?" Soal Diana mengubah topik. "23 hari bulan 12 nie." Beritahu Darwish. "Nanti kalau kitaorang nak kawin korang berdua jadi pengapit kitaorang tau." Pinta Bella. "Boleh je. Tema warna perkahwinan korang apa?" Soal Syazril. "Warna ungu dengan putih." Beritahu Bella. "Comellah korang berdua nanti. Waktu korang kawin nanti upah photographer simpan gambar-gambar tu dalam album nanti bolehlah anak-anak korang tengok." Cadang Diana.
"Bagus juga idea tu." Puji Darwish. "Korang pula bila nak kawin?" Soal Bella. Diana dan Syazril saling berpandangan. "Hehehe. Nantilah tunggu Syazril dan Diana belajar dulu." Jawab Diana malu-malu. "Syazril belajar lagi? Jurusan apa?" Soal Bella. "Kejuruteraan." Balas Syazril. "Wah, kayalah korang nanti." Puji Bella. "In sya Allah nanti tahun depan saya jadi doktor." Beritahu Syazril. "Tak adalah susah nanti abang dengan Bella bila dah ada anak nanti kalau abang dah kerja." Ujar Diana.
"Tak risaulah abang bila kamu berdua nie dah bertunang dulu. Abang takutlah nanti kalau korang tak bersama." Kata Darwish. "Tak ada apa yang nak dirisaukan. Kalau ada jodoh tak kemana. Kalau nak mati pun tak kemana tak boleh nak lari." Balas Diana.
"Dengar tu, Awish." Perli Syazril. "Yelah adik." Ujar Darwish mengaku kalah. "Diana nie pandai menjawab boleh jadi peguam." Puji Bella. "Mana ada. Diana tak nak jadi peguam. Bella jelah jadi peguam." Kata Diana sambil menikmati nasi goreng yang dipesannya tadi. "Diana, tadi kamu jumpa dengan Arina ke?" Soal Bella.
"Ya, saja nak tengok keadaan dia. Lagipun diakan jadi macam tu disebabkan Diana." Jawab Diana serba salah. "Diana, jangalah asyik salahkan diri je. Semua niekan takdir lagipun saya rasa Arina dah insaf sekarang awak janganlah terasa hati." Kata Syazril. "Saya tahu, cuma saya rasa sedih je. Dia dah tak boleh jalan macam kita. Dia dah lain dari kita." Ujar Diana.
"Janganlah rasa bersalah macam tu. Arina jadi macam tu sebab itu kehendak Allah. Kalau kita cuba nak elak macam mana sekali pun, kita takkan mampu lari dari semua tu." Kata Bella. "Betul tu adik. Janganlah rasa sebersalah lagi. Adik pun tahu yang adik tak ada niat pun nak lukakan Arina. Sudahlah tu lupakan je." Pujuk Darwish dengan tenang.
"Ini semua bukan salah awak. Ini semua adalah balas untuk Arina yang selalu bersangka buruk terhadap awak. Lagipun dia yang sepatutnya rasa sebersalah pada awak." Ujar Syazril.
"Saya tak tahulah kenapa saya rasa macam sedih sangat tengok Arina macam tu. Saya dah janji dengan dia nak tolong dia. In-Sha-Allah nanti bila dia pandai pakai kerusi roda tu baru saya nak tolong dia pula majukan butik dia tu." Beritahu Diana.
"Bagus juga cadangan adik tu. Tak adalah bosan duduk dekat Malaysia nie. Nanti kalau dah balik sana jangan lupa pula orang dekat sini." Ujar Darwish.
"Abang nie! Takkanlah Diana nak lupakan semua yang ada dengan Diana sekarang nie. Diana pun duduk sini dulu dan sekarang. Cuma Diana tengah belajar dekat negara orang lain. Lagi tiga tahun je Diana belajar dekat Korea lepas tu boleh dah jadi Fashion Desingner muslimah." Kata Diana. "Muslimah sangat." Kata Bella memerli.
Darwish,Syazril dan Bella ketawa. "Yelah, muslimah. Takkan nak buat baju tak cukup kain pula." Diana merajuk. "Alah, jangan merajuk. Bella gurau je." Pujuk Bella. "Bella memang selalu macam tu tau." Balas Diana.
-Bersambung-
YOU ARE READING
Our Perfect Story (Malay)
Teen FictionDiana masih mencari teman hidup sejatinya. Neneknya pula ingin berjumpa dengan pasangan Diana dan sepupunya yang lain. Alamak!! Diana masih belum ada lagi pasangannya. Mampukah Diana mencari pasangan dalam masa sebulan??? -Our Perfect Story By ThePr...