Bab 6 - My old nemesis

6 3 0
                                    

Baru saja aku nak hinggap atas katil, nada dering kuat bergema.

Aku melihat nama pemanggil sebelum menerima panggilan. Maira rupanya.

" Assalamualaikum... Shah."

" Waalaikumussalam..." Jawapanku diakhiri dengan menguap seluas alam.

" Wahh, besar menguap. Baru bangun tidur ke baru nak sambung tidur?" Rasa terhantuk dengan sindiran tu.

" Baru je selesai solat Subuh, apa salahnya tidur balik?" Aku meletak kepala ke bantal yang empuk. Uihh, bestnya tidur dengan sejuk-sejuk embun pagi, bantal pula main peranan lembut benar.

" Tak eloklah tidur seusai solat Subuh. Baca Al Mathurat ke zikir kan lebih baik."

" Ermmm..." Mataku terpejam rapat, teguran Maira cuma masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

" Kenapa kau call?"

" Power bank aku hilang lah. Haritu dekat hospital aku ada bagi pinjam kan?"

Aku berfikir sejenak.

" Oh, ada ada. Masa tu bateri aku habis, kan? Dah sebulan terperap dengan aku."

" Haah, nasib dengan kau. Ingat aku hilangkan. Itu yang dah ke berapa aku beli, asyik hilang je. Tak hilang, rosak cepat."

Aku dapat rasakan dia menggeleng di sebalik telefon.

" Bila kau nak?"

" Dalam pukul 8 pagi, boleh? Aku nak bertolak ke Terengganu pukul 10."

" Lah, kenapa tak cakap awal? Boleh aku cas dulu. Dah habis aku pakai."

Mata tercelik luas, hilang dah mengantuk rasa bersalah punya pasal.

" Tak apalah, aku boleh je cas kat kampung tu. Saja nak bawa spare, takut soket penuh."

Orang ganu rupanya Maira ni.

" Aku otw sana."

" Baik, hati-hati drive."

*****

Nadim angkat sebelah kening dengan kehadiran tak diduga Maira. Belum sempat dia bertanya aku tarik Maira masuk.

" Eh, siapa pulak ni datang rumah orang pagi-pagi?"

" Hello, Dim. Pinjam cik hawa awak sekejap yer." Maira mengangkat tabik.

Nadim menggeleng seraya keluar dari rumah. Dia kerja.

Aku lepas tangan Maira bila sampai di meja makan.

" Duduk la sekejap, aku buat air."

" Aku nak cepatlah, Sofea."

Aku mengerling Maira sekilas dengan sebutan nama tu.

" Ups, sorry Shah. Susah nak biasakan panggilan nama baru kau."

" It's okay. Milo?"

" Boleh!"

Aku meletakkan dua mug ke atas meja.

" Thanks. Lepas habis air ni aku gerak ya?"

" Cepatnya... Temanlah aku borak kejap. Sambil tu boleh tambahkan percent battery power bank kau. Aku tengah cas kat atas."

" Tak boleh lama, Shah. Tunang aku nak ambik karang. Bukan drive seorang."

" Kau dah tunang?"

Maira mengangguk sambil menghirup Milo perlahan-lahan.

" Mintak la dia tunggu sekejap."

" Eh, tak elok la buat orang tunggu. Tak kiralah rapat macam mana pun."

She as HerWhere stories live. Discover now