12. Gur'latan

69 11 0
                                    

Sementara disektor C1703...

"Apa kau nak dari aku hah!" Bentak zee yang kini diikat.

"Justru aku yang tanya, kenapa kau datang kesini!....oh tapi tak mengapa. Lagipun sebentar lagi rancangan ni akan berjaya" Retakka tersenyum miring.

"Rancangan? Rancangan apa! Jangan berani kau celakakan Boboiboy lagi!" Gertak zee.

"Kau sangat peduli dengan budak tu, heh. Tapi apa kau peduli dengan budak rambut ungu tu?" Alien tua itu terkekeh.

"Fang? Apa yang kau nak buat dengan dia!" Zee dengan sekuat tenaga ingin melepaskan diri dari ikatan itu.

"tunggu esok" Dua patah kata yang keluar dari alien tua itu.

Zee sudah kehabisan tenaga untuk melawan retakka, tapi ia tak pernah kehabisan rancangan. Sementara retakka tengah keluar dari zee dikurung, azizi berfikir keras memikirkan bagaimana ia bisa lepas terlebih dahulu.

Api? Zee akan membakar akar-akar yang melilitnya menggunakan elemen nova, dan yah benar saja ia terlepas dari akar-akar yang menjeratnya.

"Pemanasan maksimal!"

Akar itu meleleh dan terputus. Ini saatnya zee memikirkan rancangan selanjutnya.

Pip! Pip! Pip!

"K-komende" Azizi sedikit terkejut.

"Aku dah tau apa yang dah jadi pada kau zee, aku minta maaf sebab menyuruh kau untuk jalankan misi ni sendirian. Aku-"

"Tak pa komende, azizi dah tidak ada masa lagi untuk ceritakan semua kejadian yang tengah berlaku, zee harus hentikan ni sekarang juga"

"Tapi aku nak-"

Zee mematikan komunikasinya, sehingga kokoci tak sempat berbicara.

2 tahun yang lepas...


Korang masih ingat kan, masa Boboiboy tewas kan retakka dengan kuasa fusion tu. Masa tu juga retakka tewas kan 50% prajurit guruhan, itu membuat panglima guruhan murka dan beri amanah kepada anaknya Satriantar.

Bila mana ayahnya akan gugur melawan retakka lagi, maka satriantarlah yang akan meneruskan posisi ayahnya dan mempertahankan planet gu'rlatan itu. Satriantar yang mendengar nya pun langsung siap untuk mengambil resiko, tanpa ragu sedikit pun.

Dan masa itulah, amato yang menjadi latar belakang kekacauan ini bergerak menjalankan misi nya untuk menyelamatkan retakka, yang tewas di tangan anaknya sendiri, yaitu Boboiboy.

Amato selamatkan retakka dan memberikan satu perjanjian kepada retakka.

"Apa yang aku harus lalukan tuan amato.." Retakka.

"Jadilah bahan untuk memancing Boboiboy dan kawan-kawannya ikut serta dalam pertempuran besar" Amato.

Amato membiarkan retakka bertumbuh hebat kekuatannya hingga saat ini, dan membiarkan semuanya berjalan sesuai apa yang direncanakan nya.

Korang masih ingat kan, masa amato cakap "Biarkan dia berdikari, dia perlu hadapi misi yang lagi besar" selepas tu amato pergi dari ruangan dia untuk selamatkan retakka.

Kembali ke masa sekarang...

Boboiboy masih berada diplanet gu'rlatan untuk menyusun taktik penyerangan dan menyelamatkan zee. Bagaimana pun juga, zee sudah bagian dari tapops-B.

"Aku tak yakin bahwa rancangan ni berhasil, karna kita masih belum pasti dan mengetahui siapa dalang dari kehancuran ni" Dengus tok kasa.

"Habis tu macam mana tok.." Lirih Boboiboy menatap tok kasa.

 SUNNOVA [S] √Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang