Kapitel 2

2.3K 70 8
                                    

Jag fortsatte att springa, mitt klassrum var längst bort och högst upp. Precis när jag svängde runt hörnet några meter ifrån klassrummet sprang jag in något stort. Jag ramlade bakåt och allt som låg i min väska ramlade ut, jag tittade upp för att se vad jag sprungit in i och såg en kille.

Markus

Alla minnena bubblar upp i mitt huvud. Första gången vi träffades, första kyssen, när han berättade att han älskade mig och även när han berättade att allt var en stor fet lögn. Jag kommer ihåg det så väl, och hur mycket jag grät den dagen. Sanningen är att han vet inte hur hemsk jag kände mig, hur mycket jag grät. Sedan den dagen har jag inte fällt en ända tår, inte ens när mamma stack.

Han studerar mig noga och det rycker lite i hans mungipa men han säger inget. Jag kommer på mig själv med att stå med hakan i golvet så jag stänger snabbt munnen och springer därifrån. Just nu känner jag inte för att gå till fiket men jag kan inte springa tillbaka till rummet nu. Det viktigaste är att inte stöta in i honom igen.

Utanför internatet är det småkyligt men ändå lagom för att jag inte ska frysa, solen lyser starkt men ändrar inget speciellt på värmen då det blåser ganska mycket.

Utanför fiket står det fullt med folk som står och snackar, de flesta ser ut att komma från skolan men vissa ansikten är nya. Värre är det inne på fiket, vid varje bord är det fullt med nya snygga ansikten och såklart vi det vanliga bordet sitter Elliot och Tanja och fnissar. När jag närmar mig dem ser de båda intresserat på mig.

"Shit vad sen du är" flinar Elliot och Tanja sitter fnittrandes bredvid honom. Jag har vetat ett tag att hon gillar honom men det har börjat visa sig mer på senaste tiden, speciellt sättet hon kollar på honom, hur mycket hon bryr sig om honom. Jag slår mig mer med en duns och lägger huvudet mellan armarna på bordet.

"Hey, vad händer?" frågar Elliot oroligt och petar på min arm. Jag lyfter irriterat på huvudet och han väjer snabbt undan. Runt om i rummet står det fullt av killar, de skrattar högt och flinar mot varandra.

"Markus" säger jag sedan och kollar tillbaka på Elliot.

"Är det ditt senaste offer alltså? Du verkar inte särskilt nöjd" säger hon och börjar skratta. Elliot ser däremot orolig ut, han vet precis vad som hände mellan mig och Markus och förstår genast att vi måste prata.

"Tanja kan du gå och köpa en milkshake till mig?" frågar Elliot och försöker se söt ut. Det kan hända att jag berättat för honom hur Tanja känner och som den killen han är utnyttjar han det hela tiden. Han känner inte detsamma för henne men jag har fött honom att hålla tyst om det för att inte få Tanja att avsky mig, vilket hon skulle göra om hon fick reda på att jag berättat för honom.

Tanja ler och nickar, sedan försvinner hon bort till kön vid kassan.

"Han är här" säger jag och kollar ansträngt på honom.

"Va?" säger han förvirrat "Här inne?" frågar han och jagar efter en skymt av honom.

"På Internatet" suckar jag och sätter händer för ansiktet.
Jag känner Elliot slå sig ner bredvid mig med en svag duns och hur han suckar. Han vet precis vad som hände mellan mig och Markus, han vet precis allt om mig, Edvin, min mamma, pappa, Clara och hennes pappa..
Och jag vet precis allt om honom, det är skönt att äntligen ha någon att kunna prata med om allt, precis allt. Jag visste från första dagen jag träffade Elliot att han var en fantastisk person och han har endast visat hur rätt jag har om honom. Kanske skulle det vara normalare att ha en tjej bästis men jag har lättare att prata med killar om saker, om jag skulle berätta det här för Tanja skulle hon inte förstå.

-Jag kan klå upp honom om du vill? säger han självsäkert. Jag tar bort händerna för ansiktet och upptäcker honom sitta med knogarna upp i luften.

-Både du och jag vet att du inte skulle kunna det, flinar jag och ser hur hans händer sjunker ner.

-Du har rätt, han är enorm, säger han besviket och ler ett försiktigt leende.

Jag skrattar lätt och drar in honom i en kram. Elliot är en fantastisk kramare, han utstrålar sådan värme och glädje. Han skulle kunna bli en professionell kramare, fast då skulle i och försäg inte jag kunna krama honom så vi stryker det..

Tanja sätter sig ner framför oss på den platsen Elliot nyss suttit på och ställer ner milkshaken med en lätt duns. Hon ger mig en irriterad blick så jag petar Elliot hårt i ryggen för att han ska släppa taget vilket han gör.

"Tack" ler han mot henne och tar en klunk av shaken. Tanja kollar förvirrat på mig men jag skakar bara på huvudet.

"Jag går och beställer.. något" mumlar jag och går bort mot kassan. Det är fortfarande ganska lång kö, hur det hade gått så fort för Tanja har jag ingen aning om. Jag kollar, eller försöker, kolla på menyn som är över kassan, det är dock inte så lätt då jag är kortare än typ alla framför mig. Dessutom är jag den ända tjejen i kön, verkar nästan vara tomt på tjejer ikväll, för de enda tjejerna som är här är jag och Tanja, vilket är konstig med tanke på alla nya ansikten. Kön rör sig framåt och jag får möjligheten att ta ett par steg fram. Någon petar mig på axeln och jag vänder mig snabbt om. Där står en lång kille med ljust blont hår, nästan lite av silver färgat och kollar intresserat på mig. Han ser bra ut men jag har verkligen ingen lust för att träffa killar just nu.

"Hej.." säger jag stelt och kollar fundersamt på honom. Han står med händerna i fickorna och studerar mig noga.

"Tja" säger han och ser intresserat på mig med ett snett sexigt leende. Jag ler ett generat leende och vänder mig om igen. Jag känner bakom hur han närmar sig.

"Skulle du vilja gå ut med mig i helgen?" viskar han i mitt öra vilket får mig att rysa.

"Jag är inte ute efter en relation" säger jag och tar ett till steg fram i kön.

"Om du säger det så" säger han och jag vänder mig mot honom igen. Nu har han mer ett flin än ett leende på läpparna och jag kan inte avgöra om han är seriöst intresserad eller inte.

"Jag är seriös" väser jag och kollar på honom men han visar ingen reaktion på vad jag sagt utan fortsätter att flina.
Jag vänder mig tillbaka i kön och känner ett par varma händer på mina höfter.

"Är inte du ute efter något seriöst så är inte jag det heller" viskar han i mitt öra och jag blir nu smått intresserad. Jag vänder mig om och studerar hans ansikte som jag nu börjar känna igen.

"Har jag träffat dig förut?" frågar jag nyfiket och biter mig lätt i läppen.
Han nickar och drar mig närmare fortfarande med händer på mina höfter.

"Vad sägs om att ta den där dejten nu?" frågar jag och tar tag i hans tröjkant.
Han kollar intresserat på mig och flinar. Jag tar tag i hans hand och drar med mig honom till toaletten längs bort i rummet. Jag kollar runt i rummet och när jag är säker på att ingen sett oss stänger jag dörren bakom oss båda.

Big Girls Don't Cry-Bok 2Where stories live. Discover now