سلسلة دُميتي الملعونة "جزيرة الدُمى"

11 4 0
                                    

سلام عليكم عاملين ايه إن شاء الله تكونوا بخير 💜✨ومرحبًا بكم جميعًا My sugars .🍭🍭

_♥️🇵🇸
_متنسوش الدعاء لأهلنا في فلسطين اللهم أنصرهم وأعزهم على القوم الظالمين اللهم أذل الأعداء وأجعل كيدهم في نحورهم اللهم آمين .

_ متنسوش كما الدعاء لأهلنا في السودان الشقيق عسى الله أن يفرج كربكم ، ويفرق شمل كل من عادى المسلمين والإسلام اللهم آمين ♥️🇸🇩

_فعلوا وضع ال Dark وأنتم بتقرأو أما لو كنتم عاملينه اصلا زي ف أنتم كفوا واقفلوا النور عشان تدخلوا في الاجواء .

_موضوعنا النهارده مش عن دُمية محدده لا لا ده مكان كامل دي جزيرة كاملة مليانه دُمى مسكونه عايزين تعرفوا القصه كامله اقرأوا الفصل للنهايه ، وتقديرًا لتعبي كومنت لأنه رأيكم يهمني ، وڤوت بين الفقرات حلو زيك يلي تقرأ .

_ قصة النهارده طويلة ، فحضروا مشروبكم المفضل ☕🧃ويلا نبدأ رحلتنا النهارده .

🧸🧸________🧸________🧸🧸__________🧸

قبل ما احكي عن قصة الجزيرة تعالوا أعرفكم الأول عنها وعن بعض معلومات اللي تخص الجزيرة وعلى طول الفصل بعرض صور للجزيرة في أماكن مختلفه منها
الجزيرة اسمها بالإسباني "La Isla de la Munecas " ، أو جزيرة الدُمى زي ما هسميها طول الفصل اختصارًا لأسمها الطويل ، هي واحده من الجزر اللي تقع في المكسيك تحديدًا في جنوب االعاصمة "مكسيكو سيتي "، و تنتشر عندها مجموعة من البحيرات اللي لعبت دور في التاريخ حيوي ، وكبير في نشئة بعض أعظم الحضارات اللي قامت على أرض "وادي المكسيك"، زي حضارة" التولتيك" ، " و الأزتيك " ، واحده من البحيرات دي اسمها" سوتيميلكو" ، من صفاتها اللي تميزها هي عذوبة مياهها ، وبمئات الجزر الصناعية الصغيرة اللي تغطيها ، في المكسيك .

قبل ما احكي عن قصة الجزيرة تعالوا أعرفكم الأول عنها وعن بعض معلومات اللي تخص الجزيرة وعلى طول الفصل بعرض صور للجزيرة في أماكن مختلفه منها الجزيرة اسمها بالإسباني "La Isla de la Munecas " ، أو جزيرة الدُمى زي ما هسميها طول الفصل اختصارًا لأسمها الط...

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

.

.

.

.

لعقود طويلة مكنش موجود في الجزيرة كلها غير كوخ واحد ، يسكنه رجل واحد ، أسمه "چوليان سانتانا باربرا"، و عرفه الناس في المنطقة بإسم "دون چوليان " ، ز كان غريب الأطوار ، عنده زوجة ، وأطفال في المدينة لكنه هجرهم من زمان ، وراح يعيش لوحده في الجزيرة المنعزلة ( حاليًا هي جزيرة الدُمى) ، و قيل أن سبب بقاء "چوليان" وحيد في الجزيرة ، هو أنه يُقال بأن القصة كلها بدأت قبل أكتر من نصف قرن ، تحديدًا في عام 1950، كان "چوليان" شاب أنيق عنده عائلة ووظيفة محترمة في المدينة، وكان بيزور الجزيرة من وقت للتاني لصلة قرابة تجمعه بأصحابها الأصليين ، وفي يوم من الأيام ، وهو كان واقف لوحده على ضفة الجزيرة يتأمل المياه، في مكان اللي غرقت فيه بنت قبل سنين طويلة، وفجأة شاف طيف باهت لبنت صغيرة جسمها يمشي بهدوء تحت الماء ، و كان فستانها الأبيض بالشرائط المزينة الطويلة يتموج بوضوح تحت الماء ، لكنها ما كانت تطفو ، كانت وكأنها عالقة بشيء كأن في حاجه ماسكة جسمها ، ويخليه تحت سطح الماء ، "چوليان" فكر للحظه أن البنت ميتة ، لكنه غير رأيه لما البنت قربت من السطح بدرجة كافية لرؤية ملامحها ، والعجيب أن ملامحها كأنها حية، كانت عيناها مفتوحة على وسعها، وكانت تبص ل "چوليان" بغرابة، نط ( قفز ) "چوليان" للبحيرة لأنه أفتكر للحظة بأنها لسه على قيد الحياة لكن اللي سحبه "چوليان" من تحت الماء ، بعد جهد ، ما كان غير دُمية للأطفال على شكل عروس جميلة بعيون زرق ، وشعر أشقر طويل.

Weird& horrorحيث تعيش القصص. اكتشف الآن