سلسلة"دُميتي الملعونة"

23 4 0
                                    


سلام عليكم عاملين ايه إن شاء الله تكونوا بخير 💜✨ومرحبًا بكم جميعًا My sugars .🍭🍭

_♥️🇵🇸
_متنسوش الدعاء لأهلنا في فلسطين اللهم أنصرهم وأعزهم على القوم الظالمين اللهم أذل الأعداء وأجعل كيدهم في نحورهم اللهم آمين .

_ متنسوش كما الدعاء لأهلنا في السودان الشقيق عسى الله أن يفرج كربكم ، ويفرق شمل كل من عادى المسلمين والإسلام اللهم آمين ♥️🇸🇩

_فعلوا وضع ال Dark وأنتم بتقرأو أما لو كنتم عاملينه اصلا زي ف أنتم كفوا واقفلوا النور عشان تدخلوا في الاجواء .

_موضوعنا النهارده بيكون أول فصل من سلسلة "دُميتي الملعونة" ، و  زي ماهو مكتوب بالعنوان دُمية أكيكو هي دُمية يابانية مشهورة بأسطورتها ، وبشعرها البشري اللي بينمو ، عايزين تعرفوا أكتر عن موضوعنا اليوم كملوا البارت للآخر ، وتقديرًا لتعبي ڤوت ، وكومنت بين الفقرات لأن رأيكم وتعليقاتكم تهمني .

_ الفصل اليوم قصير نوعا ما  ، فحضروا مشروبكم المفضل ☕🧃ويلا نبدأ رحلتنا النهارده .

🧸🧸____________🧸🧸____________🧸🧸

فيه أساطير كتير يابانية اتكلمت عن الدُمية أكيكو بس القصة الأكتر شهره ، وتداول في اليابان ، و أي شخص يعرف قصة أكيكو هي القصة دي
في 30 القرن الماضي ما ذكر التاريخ بالظبط كلن فيه ولد اسمه " أيكشي سوزوكي" ، وكان في الوقت ده عمره   17 عام لما أشترى الدُمية هدية لأختة الصغيرة اللي يقال أنه كان يحبها ، ومتعلق فيها أخت "أيكشي " الصغيرة أسمها "أوكيكو" عمرها 3 أعوام .

( صورة الدُمية أوكيكو👇🏻👇🏻)

( صورة الدُمية أوكيكو👇🏻👇🏻)

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

.

.

.
أكيكو حبت الدُمية بشكل كبير ، وكانت تاخدها معها في كل مكان تروح ليه ، وكانت  زي باقي الأطفال أكيكو كانت تلعب ، وتاكل ، وتنام مع الدُمية، ولكن في يوم " أكيكو " تعبت وانصابت بنزلة برد ، ويشاء القدر أنها تتوفى ، ومن هنا تبدأ قصتنا .

عائلة "أكيكو"  الدُمية اللي كانت تحبها "أكيكو" ، وعملوا ليها زي قبر  من الزجاج صغير علشان تفكرهم ببنتهم ،  وأحتفظوا فيه داخل بيتهم ، و سموا الدُمية على أسم بنتهم ، وبدأوا بإقامة الصلاة عليها كل يوم  ، ولكن في يوم من الأيام وهما بيصلوا على الدُمية لاحظوا شيء غريب ظاهر على الدُمية هو أن الدُمية تسريحة شعرها نفس تسريحة شعر بنتهم ، وهي تسريحة شعر أسمها (Okappa) ، وهي تسريحة الشعر يكون فيها قصير
شعر الدُمية بدأ يطول ، وده اللي رعبهم، وبعد فترة بدأ الأهل يقتنعوا أن ممكن تكون روح بنتهم سكنت في الدُمية .
.

.

.
بعد فترة تحديدًا في  عام 1938 قررت العائلة أنهم  ينتقلوا من جزيرة " هوكايدو"اللي كانوا عايشين فيها لمكان تاني ، ولكنهم سابوا الدُمية في المدينة بس نقلوا الدُمية في معبد في جزيرة " هوكايدو"  ، والرهبان في المعبد" مانينجي" بقوا مسؤولين عنها ، وبيشاركوا مع العائلة سر الدُمية.
والدُمية موجودة في المعبد ليومنا ده ، وبقى المعبد اللي موجود فيه الدُمية مزار للناس علشان يشوفوا الدُمية اللي عندها شعر بشري ، ويتحققوا من صحة  الأسطورة ، ولكن الرهبان مانعين تصوير الدُمية من السياح .

( صور أوكيكو في المعبد👇🏻👇🏻)

( صور أوكيكو في المعبد👇🏻👇🏻)

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

.

.

.
الدُمية "أوكيكو" شعرها طويل واصل لركبتيها ، ومن المحتمل أن يكون شعرها أطول من كدا بكتير ، وخاصة إن الرهبان بيقصوا شعرها كل فترة .
واحد من الكهنة المختصين برعاية الدُمية قال  أنه شاف في المنام الطفلة اللي توفت اللي تسكن روح الدُمية طلبت منه أنه يقص شعر الدُمية ، وعلشان كدا هو بيقص شعرها كل فتره .
.

.

.
ولحد دلوقتي مفيش حد قدر أنه يفسر سر نمو شعر الدُمية ، و واحده من الصحف صرحت  أن الدُمية فعلًا شعرها بينمو ، وصرحت كمان أنه إذا تم فتح فكها الأمامي هنلاقي أسنان لبنية تبدأ في الظهور.

.

.

.
وبسبب نجاح القصة الدُمية (أوكيكو) دخلت أسطورة الدُمية في الكتير من المسرحيات ، والأفلام السينمائية وجسدوا شخصياتها .

_______________________________________
•فقرة الأسئلة:🤔🤔

_ هل شعر أكيكو ينمو فعلًا ؟

_  ايه السر ورا منع تصوير السياح للأكيكو ؟

____________________________🤔🤔

_ لا تنسوا قيام الليل 💜🤍

_ دمتم سالمين 🤍

Weird& horrorحيث تعيش القصص. اكتشف الآن