Pernah tak bangun tidur dan rasa tak nak buat apa apa langsung. Like nothing feel good or bad. The numbness is surreal. Hari ni isnin, aku ambil annual leave. Sebabkan superior yang approvekan cuti bukan Fauzan. Dia ada missed called and message. Aku tak rasa nak cakap dengan sesiapa langsung. Group chat Aisyah dan Qila pun ada something, but aku tak baca lagi.
Aku hanya angkat Aisyah punya call semalam. Which is betul apa yang Aisyah, Abah, Mama ada terangkan. Nasib baik doktor yang handle case Abah is kenalan Qila, cuma ada sedikit issue lah confidential things. But it settled lepas aku cerita kat abah yang aku nak confirmation dari Aisyah. Aku cerita dekat abang Maz, dia hanya angguk tanda faham. I guess speachless is our thing right now.
"Maisarah,"suara mama kedengaran dari pintu, perlahan mama ketuk pintu aku.
"Ye mama,"kataku dan bangun dari katil dan duduk di bucu katil. "Mai, tak kunci pintu pun,"sambungku.
"Makan jom,"kata mama selepas buka pintu.
Abang Maz balik semalam ke Terengganu, sebab dia tak boleh nak amik cuti. Semalam macam biasa no one really saying anything, tapi tak boleh nak tipu memang ada rasa sedikit 'tense'. But we are laughing and having fun. But..
"Okay, mama masak apa tuu,"kataku dengan suara yang ceria.
"Mai, its okay to feel things. Tak perlu nak act macam semua okay. Abah dan mama pun tak okay sometimes. But thats okay Maisara. Thats makes you're a human, to feel things,"kata Mama dan matanya bergenang dan tutup pintu bilik, dan jalan ke arah aku.
"Mama,"kataku perlahan dan aku boleh rasa air mata turun laju di pipi.
"Mai,"kata mama dan lap air mataku.
Let's just say breakfast aku start dengan air mata for whole 10 minit straight.
~~~
"Good morning,"kataku bila lalu di depan May.
May pandang aku pelik dan aku hanya angkat kening ke arahnya.
"Kenapa,"tanyaku.
May berdiri dari kerusinya untuk tengok aku yang sedang buka laptop.
"Fauzan cari you pagi tadi, dia kata pelik you ambil cuti tiba-tiba pastu the whole weekend langsung tak contact dia,"terang May.
Ahh, Fauzan ada call aku banyak kali jugak hari isnin. Still rasa taknak cakap apa-apa at this point.
"Ohh, nothing happens la,"balasku bersahaja.
May still pandang aku pelik.
"Really, May. I'm okay. I'm gonna do my work now,"balasku. Dan start bukak file di computer. Ni memang tak tipu. Kerja aku untuk hari isnin banyak yang tertunda.
"Okay if you say so, and Fauzan dia dah start meeting. But he will try to talk you about it. Dia risau sangat sampai I pun panik sekali,"terang May. Maybe May give up tanya bila nampak aku memang tak nak cakap pasal benda ni, whatever I'm handling right now.
"Ohh okay takpe nanti I talk with him,"balasku dan terus pandang ke arah laptop.
Let's do this. I can do this, even if I can't I still have to do it anyway.
~~~
Aku dengar meja aku diketuk, bila aku toleh ke tepi aku perasan Fauzan pandang aku dengan kening diangkat. Aku tengok ke jam di belakang Fauzan, almost 2 jam baru nampak batang hidung dia.
"Hello, Fauzan,"kataku dan senyum dan pandang ke arah laptop semula.
Please I don't want to have another crying session today. Cukuplah semalam lepas balik dari rumah. Aisyah dan Qila tunggu aku dekat ruang tamu. Bila aku pandang diorang, automatic tiga-tiga menangis. Tak tahu bila stop, but someone, pretty sure Aisyah cakap, semua orang masuk bilik and kena tidur sebab semua kerja. Well, Aisyah start shift dia dalam dua jam. Its feel good to cry. At least i have them. Tapi cukup lah menangis untuk minggu ni.
YOU ARE READING
Tertulis Cinta Kita
Romance"Cause you don't look happy, like you're handling some else punya majlis. Like you're not here. Maisarah, jangan cakap Mai teruskan benda ni sebab nak puas kan hati orang lain. What about you're feeling? This is your life,"kata abang Maz dan aku ber...