Chapter Four

38 6 0
                                    

2 Bulan kemudian.

Everything is good and aku happy, sebab dalam banyak-banyak crush yang aku ada Faeq lah, I guess rapat and bertegur. Senang kata, crush tu tahu kewujudan aku. Walaupun hanya senyum dan berbalas borak cuma mengenai kelab, hal pengawas dan sukan.

Yup, sukan. Guess who ketua rumah rumah kuning? Of course si Faeq. Aku tak sabar next month sebab hari sukan nak dekat start. Hari sukan adalah aktivit sekolah yang aku paling excited nak join every year.

Sometimes, kalau Aisyah dan Qila tidur rumah aku. Kami ramai akan lepak dekat kedai mamak.

I'm happy right now.

"Apa senyum-senyum? Main game, ke cakap dengan kekasih,"sampuk mama tiba-tiba.

Bila aku pusing dari kerusi aku nampak mama ada di depan pintu aku. Sibuk berangan baru perasan yang mama ada dalam bilik aku.

"Ahh, kawan Mai buat lawak. Kenapa mama?"kataku dan bukak headphone dari kepalaku dan log out dari game.

"Abah dan mama ada benda nak cakap ni,"kata mama.

"Eh abah dah balik ke?"tanyaku. 

Tadi mama kata abah balik lewat malam ni.

"Belum lagi, ingat nak tunggu tapi abah lambat lagi balik, lagipun esok mama dengan abah maybe busy sikit,"kata mama.

"Okay kenapa mama?"tanyaku, pelik.

Asal macam serius sangat ni.

"Mama dapat offer transfer dekat Melaka, headquarter baru bukak dekat situ. Mama dapat jawatan dekat situ,"kata Mama. "So kita kena pindah,"sambung Mama.

Wait? What? Pindah?

"Haa? Seriuslah? Pastu abah?"tanyaku, terkejut.

Abah memang lah selalu outstation tapi dia punya company sama dengan mama. Mama dengan abah kerja dekat company sama tapi department lain-lain. Mama bahagian Human Resources dan abah bahagian Management.

"Abah pun mintak transfer ke Melaka punya headquarters and dah approve dah pun. Sorry anak mama, mama tahu Mai suka duduk sini,"kata Mama dan senyum ke arah aku, lalu usap rambutku.

"Ohh, takpelah. Mama happy Mai pun happy,"kataku dan senyum. Walaupun hakikatnya aku sedih tapi. Parents dah decide, nak buat macam mana lagi. "So bila pindah?"tanyaku.

"By next week, mama dah kena start kerja. Actually benda ni dah lama, tapi awal-awalnya nama mama tak naik tapi disebabkan calon yang first tu tak nak jawatan tu, nama mama naik sekarang,"terang mama.

Next week? I could feel my heart drop. Sukan, kelab, pengawas dan paling penting, kawan aku.

"Ohh okay mama,"balasku perlahan.

Mama usap rambut aku.

"Tidur awal eh,"kata mama dan senyum, lalu tutup pintu bilik aku.

Macam mana aku nak bagitahu Qila dan Aisyah. Aku membesar dekat rumah ni but suddenly kena pindah tempat baru. Aku tak tahu nak rasa apa. Sedih, excited, happy for my mom. Aku tahu mama dari dulu memang suka dengan kerja dia, takkanlah sebab aku nak belajar dengan kawan aku, aku jadi pentingkan diri sendiri.

Aku mengeluh.

"Its okay, everything happened for a reason,"kataku dan senyum, even though deep down I'm sad as heck.

~~~

Aku turun van aku nampak Aisyah dan Qila tunggu aku di depan pagar sekolah. Lagi sekali aku rasa sedih, nanti aku takkan nampak dah benda ni next week.

Tertulis Cinta KitaWhere stories live. Discover now