"Hello,"kataku sebaik sahaja angkat telephone. Dalam hati geram jugak siapa yang call time weekend. Dahlah semalam lepak lama jugak dengan diorang, cuma Faeq je balik awal sikit bila Sofia start merengek. Tapi aku rasa aku tak reka or bayang, pretty sure aku nampak Faeq sengih. Memang introvert sejati.
"Hai Mai. So bila nak jumpa?"tanya Fauzan.
Of course lah Fauzan...
"Hah, sekarang pukul 7 pagi kot"kataku selepas tengok jam di tangan aku.
"Lagi, I biar lagi macam alasan you bagi,"kata Fauzan.
"Fine can we do it after zuhor. I penat lah bagilah tidur bila weekend ni,"balasku.
"Okay sure, i pick you up,"kata Fauzan dan terus tutup talian.
The honeymoon phase definitely over.
~~~
"Hallo,"kataku sebaik sahaja masuk ke dalam kereta Fauzan.
"Hai,"balas Fauzan sepatah.
"Nak pergi mana?"tanyaku.
"Cafe or library?"
"Library?"tanyaku pelik. Oh ya, lupa Fauzan masih tengah buat dia punya MBA. "Oh, Cafe lah, rasa nak makan benda manis,"balasku.
"Sooo, wanna talk here or cafe?"kata Fauzan.
Memang tak da secebis kesabaran dia ni.
"My dad, sick,"kataku dengan takda perasaan dan hanya pandang ke hadapan. Aku boleh nampak yang mulut Fauzan terbukak tutup. Ntahlah lah apa nak cakap 'sorry' 'i dont know'. Pagi tadi aku fikir juga sama ada nak agitahu ke tak, but aku dah serabut. Kalau aku tak bagitahu gerenti akan bergaduh. Aku memang malas nak gaduh dengan boyfriend yang baru what? Almost months? Aku rasa lepas abah and mama drop the news, everthing around me is like stop.
"Ohh, I thought.."
"You thought what? And ohh?!!"kataku dan mula naik suara. Serius lah dia ni, Dia cakap 'oh' bila abah aku sakit.
"I mean, sorry. Of course. Umm, your dad sakit apa?"tanya Fauzan lepas atur apa yang dia nak sampaikan. Dia nampak macam terkejut yang aku bagitahu news tu, like he is expecting something else.
"Kejap, before that. You thought apa?"tanyaku dan pandang ke arahnya. Fauzan still acah busy driving. Selalu bila drive ada jugak pandang ke arah aku. Ni bukan main focus pandang ke depan.
"Nothing"balas Fauzan dengan laju. Eleh, dia kata aku tak pandai nak menipu dia ni lagilah, obvious sangat.
"If you don't talk, I will not as well,"kataku dan pandang ke arahnya sambil angkat kening. Two can play the games.
"Time wedding you nampak rapat sangat dengan Faeq. Sampai kawan I tanya yang girlfriend I ni, wife orang ke"terang Fauzan dan pandang aku sekilas, and dia nampak serba salah nak cakap.
"Hah?"kataku terkejut. "Faeq ada wife, and please don't. Diorang tu kawan I dari sekolah, memang rapat sampai parents pun pernah jumpa sebab kadang-kadang tolong amik dekat sekolah,"terangku.
"And,"kata Fauzan yang ignore apa yang aku cakap. "Semalam I nampak you naik kereta dengan Faeq,"sambung Fauzan. "You rasa, apa yang I patut fikir?"tanya Fauzan dengan suara yang bitter.
"So? Tak tanya dulu? Straight terus buat your own conclusion and then asyik push, push orang?"tanyaku. Aku boleh rasa angin aku dah start naik.
"I'm sorry, I didn't know,"kata Fauzan dan senyap.
Aku pandang dia, geram je aku rasa. But at the same time, aku malas nak gaduh. I guess. Aku pun salah. Communication between us definitely is failing or something.
YOU ARE READING
Tertulis Cinta Kita
Romance"Cause you don't look happy, like you're handling some else punya majlis. Like you're not here. Maisarah, jangan cakap Mai teruskan benda ni sebab nak puas kan hati orang lain. What about you're feeling? This is your life,"kata abang Maz dan aku ber...