"You, I nak tanya, you tak pelik ke dengan cikgu Razi yang tiba-tiba baik dengan you beberapa minggu ni?" Tanya Zain sebaik sahaja memeluk kekasihnya di atas katil."I pun pelik jugak mula-mula, tapi sekarang I rasa okay je. Mungkin sebab I dengan dia ada program kena handle bersama kut." Balas Daniel sambil membalas pelukan Zain.
"Kenapa you tanya? Jealous eh?" Ucap Daniel dengan smirk nakal.
"Of course! Sapa je tak jealous kalau kekasih dia yang comel rapat dengan cikgu miang macam tu!" Balas Zain dengan nada tinggi, cuba kelihatan comel.
"Haha. Dah-dah. Geli tengok you macam tu. Jangan risau la, kami sekadar colleague sahaja. Jangan risau. Hati I hanya untuk You sahaja." Ucap Daniel meyakinkan pasangannya, lalu memberi satu kecupan.
"Okay. By the way, I nak tanya, you rapat kan dengan Syamil kelas 3 putra tu?"
"Boleh la. Kenapa tu?"
"Oh bukan apa, sebab selalu tengok you sembang dengan dia. I macam pernah tengok dia sebelum ni."
"Dia muka awam kut, haha. Syamil ni baik je, cuba kebelakangan ni dia macam murung sikit, mungkin sebab roommate dia kene buang sekolah tu, nama Zarif tak silap"
Zain seperti 'connect the dots' apabila mendengar ucapan kekasihnya, dia yakin Syamil mengetahui sesuatu.
"Mana you tahu?"
"Student lain yang bagitahu. Diorang rapat sangat dekat asrama. Tapi I tak sure la, tapi tu assumption paling dekat. Kenapa you tertarik sangat pasal dia ni?" Ucap Daniel pelik kenapa kekasihnya bertanya pasal Syamil.
"Oh sebab I mengajar Zarif tu, tak tahu pulak dia kawan baik. Dah la, jom tidur" ucap Zain cuba mengalihkan perhatian Daniel. Zain berfikir, dia perlu mencari Syamil esok, mesti ada sesuatu yang berlaku.
*
*
*
Di sekolah, Zain tidak lihat kelibat Syamil walau sekali pun. Tapi dia tetap berusaha. Daniel memberitahunya, Syamil tiada di kelas selepas jam pertama. Jadi dia yakin Syamil sedang merayau.
Zain memutuskan untuk ke belakang sekolah, kawasan yang jarang orang lalu, kerana jauh dan sunyi. Dalam perjalanan dia melihat kelibat pelajar dari jauh, dan dia yakin itu adalah Syamil.
"SYAMIL!" Jerit Zain.
Syamil menoleh, lalu terkejut melihat Zain lalu terus berlari. Tapi tenaganya tidak boleh melawan kemahiran berlari Zain. Zain memegang tangannya. Badan syamil bergetar, dia sangat takut dan risau, kerana dia melihat Zain pada hari kejadian di bilik kesihatan.
"Kenapa awak lari?"
".........."
Zain yang melihat keadaan Syamil yang tak terurus dan takut kepadanya, lalu memeluk Syamil, cuba memberi ketenangan.
"Shhhh. Jangan takut. Saya tak akan apa-apa kan awak. Jangan risau" ucap Zain sambil mengelus kepala Syamil.
Cukup lama mereka di posisi itu, sehingga Zain merasakan Syamil sudah mula tenang. Zain pun melepaskan pelukan.
"Saya tahu awak ada masalah. Awak boleh bagitahu saya" ucap Zain. Masih belum ada balasan dari Syamil. Zain menghelas nafas. Dia yakin Syamil masih takut padanya.
"Tak apa kalau awak tak nak bagitahu. Tapi kalau awak ada masalah, saya awak tolong awak. Just tell me okay? Dah saya gerak dulu" zain pun berjalan ke arah belakang.
Belum sempat dia melangkah jauh, Syamil memegang tangannya.
"S-Saya per-perlukan bantuan. Tolong saya"
*
*
*
"You nanti balik dulu, I mungkin balik lambat, nak jumpa kawan I kejap nanti" ucap Zain yang segera mengemas barangnya sejurus loceng tamat berbunyi.
"Okay you. Baik-baik tau" balas Daniel.
Zain menunggu seseorang di keretanya, dan orang itupun tiba. Orang itu adalah Syamil. Hari ini pelajar dibenarkan pulang.
"Awak ready?" Tanya Zain cuba meyakinkan Syamil. Syamil hanya mengangguk. Zain memandu keretanya keluar menuju ke sebuah perumahan elit yang terletak 1 jam setengah jauh dari sekolah.
"Itu rumah Zarif!" Ucap Syamil. Zain berhenti di depan rumah Zarif, Zarif lalu masuk ke dalam keretanya.
"Syamil" ucap Zarif dengan mata berair, lalu memeluk Syamil kuat, melepaskan rindu. Zain sudah mengetahui hubungan keduanya jadi dia tak kisah pun.
Ketika percakapan antara Zain dan Syamil tempoh hari, Syamil meminta pertolongannya, tapi masih enggan memberitahu semuanya. Dia hanya meminta Zain membawanya berjumpa Zarif, dan dia janji dia dan Zarif akan ceritakan semuanya.
Zain kembali melajukan kereta nya, ke salah sebuah rumah keluarganya, yang terletak 15 minit dari kawasan perumahan Zarif.
Mereka masuk ke rumah dan duduk di ruang tamu. Dan disinilah kedua orang pelajar tersebut menceritakan semuanya. Zain terkedu, tak sangka dengan perbuatan keji di lakukan oleh Emma Dan cikgu Razi terhadap pelajarnya.
"Dan ustaz, ada satu lagi yang saya nak bagitahu. Masa raya kene rogol, cikgu Razi menyebut nama..... Sir Daniel"
"APA?!" Zain dan Syamil terkejut mendengar ucapan Zarif. 'The dots finally connected', semuanya berhubung. Tekaan Zain akhirnya betul, ada udang di sebalik batu kedekatan antara Cikgu Mat dan kekasihnya.
"Kenapa kau tak pernah bagitahu aku sebelum ni?" Ucap Syamil.
"Sebab aku takut... hikss.. maafkan aku" nalas Zarif sambil menangis. Syamil pun memeluknya.
"Thank you sebab bagi tahu. Saya sangat appreciate semua ni. Dan awak cakap dia ada rakam kejadian tu kan? Jadi mesti ada dia simpan dekat mana-mana. Kita perlu cari bukti tu." Ucap Zain.
Syamil baru teringat tentang kejadian tempoh hari di bilik kesihatan. "Actually saya tahu kat mana dia simpan."
Semua mata tertuju kepada Syamil.
"Saya ada dengar mereka bercakap masa dekat bilik kesihatan. Phone yang dia guna simpan dalam laci meja di bilik guru. Dan video pelajar sebelum ni dia copy dalam hard disk. Tapi Video Zain belum sempat dia copy." Ucap Syamil dengan serius.
"Jadi bukti tu dekat sahaja, tapi bukan senang nak ambik. Saya yakin dia kunci meja tu. So sekarang ni masalah utama adalah untuk mencari kunci laci tu" ucap Zain sambil memandang kepada Syamil.
Syamil mengangguk. "Betul, laci tu berkunci, tapi tu bukan masalah utama...." Dia menjedakan ucapannya. Zain dan Zarif memandangnya, seolah tidak faham dengan ucapannya.
"Untuk kunci, saya boleh buka, masalah utama adalah macam mana dan bila." Sambung Syamil dengan tersengih nakal.
Zain mengangguk, faham akan maksud kemana arah ucapan Syamil. Mereka akhirnya berbincang rancangan untuk mendapatkan bahan bukti.
YOU ARE READING
1 + ١ = ❤️ (bxb)
RomanceKisah antara ustaz dan cikgu addmath idea untuk kisah ni based on pengalaman aku, aku pernah nampak cikgu addmath aku duduk atas peha ustaz saling mengadap dalam bilik guru. And tolong comment dekat mana ada typo. Thank you in advance 🫶🏻 WARNING �...