Bab 17

529 81 9
                                    

Faqih mengambil busur dan anak panah. Hari ini dia akan melatih anak-anak tahfiz yang datang ke Ladang Pertiwi untuk menjalani latihan berkuda dan memanah.

Dhiya hanya memeluk tubuhnya sambil merenung tajam ke arah suaminya. Faqih yang perasan Dhiya merenungnya lama menjongketkan keningnya.

"Kenapa Dhiya pandang abang macam tu?" Soal Faqih sambil tersenyum.

"Saya peliklah dengan awak ni." Dhiya melepaskan keluhan kecil.

"Apa yang peliknya?" Faqih kerutkan keningnya.

"Awak ni ustaz kan. Tapi kadangkala tak nampak macam ustaz pun. Yelah, kejap jadi petani dekat ladang ni. Kejap jadi kerani check file dekat pejabat. Kejap jadi penjaga binatang. Kejap jadi jurulatih memanah dan berkuda pula. Kenapa saya rasa macam awak sembunyikan sesuatu dari saya yer? Apa lagi kerja awak yang saya tak tahu. Awak ni siapa sebenarnya?" Dhiya menyoal ingin tahu. Pelik juga dia lihat Faqih yang selalu sibuk memanjang. Faqih terus ketawa apabila mendengar kata-kata isterinya. Dia melangkah ke arah isterinya.

"Betul kata Dhiya tu. Abang memang ada sorokkan rahsia dari Dhiya. Rahsia tu sulit sangat. Bahaya kalau orang lain tahu rahsia yang abang simpan." Bisik Faqih di tepi telinga isterinya.

"Rahsia apa?" Soal Dhiya spontan.

"Sayang abang ni nak tahu ke?" Faqih menyoal kembali.

"Mestilah nak tahu." Ucap Dhiya dengan muka serius.

"Tak payah tahulah. Rahsia abang buat apa Dhiya sibuk nak tahu." Faqih sudah tersenyum nakal.

"Eh, mestilah saya kena tahu. Saya kan isteri awak. Saya tak kira, saya nak tahu juga. Baik awak bagitahu saya sekarang apa rahsia awak. Apa yang awak sorokkan dari saya hah?" Ujar Dhiya dengan riak muka serius.

"Abang ingat Dhiya tak hairan tentang abang. Yelah kan Dhiya kata Dhiya tak sayangkan abang. Jadi kenapa Dhiya nak tahu tentang abang. Dhiya dah mula sayangkan abang eh?" Makin nakal senyuman Faqih.

"Ishh..awak ni kan. Jawab cepat jangan nak tukar topik boleh tak?" Marah Dhiya sambil dia tampar bahu Faqih berkali-kali.

"Dhiya kamila stop it! Apa ni tampar-tampar abang? Sakitlah." Faqih cuba menahan tangan Dhiya yang masih memukulnya.

"Kalau awak tak beritahu, saya tampar awak lagi kuat. Nak bagitahu ke tidak!" Ugut Dhiya yang terus menampar Faqih. Faqih terus melepaskan busur panah dan anak panah ke lantai. Lalu dia pusingkan tubuh isterinya. Dia tarik Dhiya masuk ke dalam pelukannya. Dhiya terus terkedu apabila dirinya dipeluk erat oleh Faqih dari belakang.

"Betul ke sayang nak tahu rahsia abang?" Soal Faqih separuh berbisik dengan nada menggoda. Merona merah muka Dhiya apabila dia merasakan Faqih terlalu rapat dengannya. Dhiya hanya anggukkan kepalanya perlahan. Mulutnya bagai kehilangan diksi untuk berbicara.

"Jawab Dhiya Kamila. Kenapa diam je bila abang tanya. Kenapa, mulut tu dah bisu ke? Baru kena peluk dah tak boleh bercakap. Belum abang cium lagi." Faqih sudah tersenyum senget. Suka dia mengusik isterinya. Panas membahang muka Dhiya menahan malu mendengar kata-kata suaminya.

"A..awak jangan macam-macam boleh tak? Hah, cepat beritahu apa lagi awak sorok dari saya." Ujar Dhiya sedikit tergagap disebabkan dadanya berdebar teruk.

"Betul nak tahu?" Faqih sengaja menduga.

"Betullah. Cepatlah bagitahu."

"Dhiya janji tau kena simpan rahsia ni. Ini rahsia kita je tau. Boleh janji ke?" Faqih berbisik lagi di tepi telinga Dhiya sambil dia eratkan pelukannya.

"Okey, okey. Dhiya janji akan simpan rahsia Faqih. Cepat beritahu apa dia." Jawab Dhiya sambil menahan debaran apabila Faqih memeluknya semakin erat.

"Sebenarnya kan.. sebnarnya kan..." Faqih menjedakan ayatnya.

Ustaz Faqih RuzainWhere stories live. Discover now