PB 2 - Agnes

2.1K 40 1
                                    

Mungkin kerana jawatanku tidak begitu penting, orang atasan terus sahaja meluluskan permohonan cuti yang baru aku lakukan melalui atas talian. Tanpa sempat aku menelefon dan menjelaskan apa-apa terlebih dahulu.

“Eh, dah lulus? Ah, boleh jelah...” kataku sendirian sebaik melihat status permohonan di dalam telefon pintar.

Anakku, Aqila terdiam ketika dibawa petugas kesihatan dengan menaiki kerusi roda untuk menuju ke arah wad. Setibanya di wad, dia berkata, “nanti boleh ke bawa Aqila jalan-jalan naik kerusi roda?”

Aku hanya mampu tersenyum tawar, aku yang sudah tua ini pun sekiranya boleh mahu mengelak daripada menaiki kerusi roda di suatu hari nanti. Perasaan mudanya hanya tahu seronok ketika kerusi roda bergerak laju ditolak petugas kesihatan tadi.

Di dalam bilik wad, terdapat tiga orang ibu dan seorang bapa yang sedang menunggu anak masing-masing di sebelah katil. Suasana begitu sunyi sekali, aku faham perasaan ibu dan bapa di dalam wad ini. Pasti mereka mahu anak mereka kembali sembuh seperti sediakala.

Pada hari pertama di dalam wad, aku memikirkan bagaimana aku hendak tidur bersandar di atas kerusi, malam ini? Tetapi sebaik melihat tiga orang ibu memanjat dan tidur di atas katil bersama anak mereka, aku juga melakukan perkara yang sama dengan menumpang di sebelah Aqila.

Kesemua di dalam bilik wad ini mempunyai masalah yang sama, iaitu muntah, cirit-birit dan demam. Seorang demi seorang ibu dan bapa berkejar membawa anak masing-masing masuk ke dalam bilik air yang mempunyai dua bilik. Satu bilik mandi dan satu lagi tandas.

Mungkin kerana rutin harian yang begitu statik dan membosankan, telah membuatkan aku tidak menjangka apa yang mungkin boleh berlaku di dalam bilik air yang dikongsi empat atau lima orang pesakit ini.

“Aiyoo...sorry, sekejap ya. Saya sudah tak tahan,” ucap seorang wanita sambil duduk mencangkung di sebelah kiriku, setelah membukakan seluar capri bercorak dedaunan.

Aku tergamam, sambil tanganku sedang menggulung pempers serta menyiram lantai bilik air. Inilah kali pertama aku melihat cipap wanita selain daripada isteriku sendiri. Bulunya begitu lebat sekali, diserikan lagi dengan muka wanita tersebut yang mengeluh lega sebaik air kencingnya mengalir keluar.

Sorry ya, tandas sebelah ada orang guna,” beritahunya menjelaskan keadaan.

Memang benar, sebelum aku masuk ke dalam kubikel bilik mandi ini, ada seorang lelaki telah membawa masuk anaknya ke kubikel tandas di sebelah. Dia sempat senyum menegurku sebelum menutup pintu kubikel tersebut.

“Err...boleh hantar air sini?” ucap wanita tersebut.

Mungkin kerana aku ini agak ‘blur’ ketika berhadapan dengan situasi ini. Aku dengan begitu innocent sekali telah menjirus cipapnya dan di dalam masa yang sama, membersihkan celah kangkangnya dengan tangan kiriku.

“Aiyoh, bolehkah?” ucap wanita di hadapanku terkejut.

Tentulah yang lebih-lebih lagi terkejut di dalam situasi ini adalah diriku sendiri. Ini bukannya kemaluan anakku yang boleh dengan begitu selamba membersihkannya serta disentuh melalui jari-jemariku.

Daripada pertama kali melihat cipap selain isteriku, kini aku berada di peringkat menyentuhnya pula. Tetapi wanita itu tidak pula memarahi aku dengan mengatakan aku cuba mengambil kesempatan terhadapnya. Sebaliknya dia memperkenalkan dirinya kepadaku.

Pada awalnya aku menyangka wanita tersebut berbangsa cina, tetapi rupa-rupanya dia berasal dari Vietnam dan sudah lama menetap di sini. Disebabkan itulah, dia boleh berbahasa melayu, biarpun tidak begitu sempurna.

Dia memberitahu nama Vietnamnya, tetapi ianya sukar untuk aku ingati

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dia memberitahu nama Vietnamnya, tetapi ianya sukar untuk aku ingati. Namun nasib baiklah dia hanya meminta aku memanggilnya sebagai Agnes sahaja.

“Belum bersih lagi? Nanti keluar air lain pula,” guraunya tersipu malu melihat jariku kini bukan lagi di dalam pergerakan membersihkan kemaluannya, tetapi sedang menggentel biji kelentitnya.

Aku tersedar terus meminta maaf kepada Agnes, tetapi dia tidak kisah dan terus menyarungkan seluar caprinya yang diperbuat daripada kain kapas yang nipis. Mungkin selesa baginya memakai seluar tersebut tanpa seluar dalam.

Di dalam masa yang sama aku berasa lega, anakku masih setia menunggu melihat dinding di hadapannya. Sekiranya dia melihat apa yang dilakukan bapanya tadi dan seterusnya melaporkan kepada ibunya, pasti aku akan di‘smackdown’ isteriku yang mana badannya bersaiz dua, tiga kali ganda lebih besar daripada badanku.

Namun, perkenalanku dengan Agnes tidak berakhir setakat di situ. Oleh kerana katil anak kami berdua terletak pada arah berlawanan, mata kami selalu bertentangan dari masa ke semasa. Beberapa kali juga aku terlihat buah dadanya tergantung melalui kolar bulat t-shirtnya yang agak besar. Jelas, dia juga sebenarnya tidak memakai bra.

Ketika ibu bapa lain mengambil peluang untuk berehat seketika sebaik sahaja anak mereka tidur, aku secara tidak sengaja terserempak dengan Agnes di dalam pantri. Kami bertegur sapa di dalam senyuman sambil mengisi semula air minuman di dalam jag.

“Macam mana bagi air garam?” aku santai memulakan perbualan.

Agnes menggelengkan kepala, ianya merupakan masalah yang sama yang perlu dihadapi kesemua ibu dan bapa di dalam wad. Doktor memberikan tugasan kepada setiap ibu bapa untuk memberikan sekurang-kurangnya 120ml air garam kepada anak masing-masing, dan ianya perlu dilakukan setiap hari. Sekiranya air manis, sudah pasti sekejap sahaja 120ml tersebut boleh diselesaikan.

Disebabkan wad mempunyai penghawa dingin di merata tempat, mataku dapat melihat puting Agnes yang terbonjol jelas pada permukaan lapisan bajunya yang nipis dan juga sudah agak lusuh. Kami selanjutnya berbual sambil mengintai ke arah bilik wad bagi memastikan sama ada anak kami berdua telah terjaga atau tidak.

Agnes memberitahu bahawa dia sudah tinggal lama di Malaysia, sejak masih bujang lagi. Kemudian berkahwin dengan suaminya yang juga berasal dari negara yang sama dengannya. Selepas berkahwin, dia berhenti bekerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa.

“Opss...” kami sama-sama terhimpit ketika mahu keluar dari pintu pantri.

Secara tidak sengaja lenganku terselit di celah buah dada Agnes, kami terpandang di antara satu sama lain sebelum tergelak bersama-sama.

“Tak apa, awak jalan dulu,” aku memberi laluan sebelum merasai sebelah lagi buah dadanya ketika bergesel untuk melepaskan lenganku.

Secara tidak sengaja, ianya telah mengaktifkan sesuatu di dalam diriku. Sesuatu yang boleh dikatakan sudah terlalu lama aku tidak merasakannya selepas kelahiran anak keempat kami. Sehinggakan aku sendiri pun terkejut melihat zakarku berdiri di sebalik kain seluar yang kupakai.

Rasa itu sekaligus membuatkan aku ketagihan dan di dalam masa yang sama, meletakkan aku di dalam sebuah dilema, ‘kau buat apa ni, Rosli? Dia tu bini orang, kau pun sebenarnya suami orang...’

Bermula dari itu, pantang sahaja terdapat peluang, aku pasti menyusul secara senyap-senyap di belakang Agnes menuju ke pantri. Seterusnya berbual-bual bagi menarik perhatiannya, sebelum dengan sengaja sekali lagi tersangkut di pintu pantri. Tetapi kali ini, zakarku sudah siap sedia mahu memperkenalkan dirinya kepada Agnes.

Permulaan Baharu [Complete]Where stories live. Discover now