BAB 1O

1.6K 72 0
                                    

Hud mengetap bibir melihat Bunga ditarik masuk ke dalam teres. Wajahnya tegang, walau dia tahu ini sebahagian daripada rancangan belaka tapi tetap juga naluri seorang tenteranya membuatkan dia rasa gelisah.

Anggota ATM yang lain mula berbisik sesama sendiri.

"Dia dah kena. Kita tunggu arahan sekarang, Leftenan." Kata satu anggota.

"Bertenang. Kita ikut perancangan. Bunga tahu apa dia buat." Hud tetap yakin dengan Bunga.

"Tapi, tuan... Kalau mereka tahu Bunga hanya berpura-pura, dia mungkin tak sempat diselamatkan."

Hud menoleh, matanya tajam, memberi amaran agar tidak ada yang bertindak terburu-buru.

"Aku faham risiko dia. Kita tak boleh sembarangan serang. Ingat, Bunga ada dalam tu. Fokus pada misi. Tunggu isyarat." Balas Hud dengan tegas.

"Tapi macam mana kalau mereka guna kekerasan? Dia tak ada senjata." Salah satu anggota pula bersuara.

Hud menarik nafas dalam, cuba meredakan tekanan di dada.

"Percayalah. Dia akan bagi kita tanda. Jangan bergerak sebelum itu. Keselamatan Bunga adalah keutamaan kita sekarang ni." Balas Hud.

Mereka semua terdiam, masing-masing berjaga-jaga sambil memandang teres yang kelihatan semakin sunyi. Di dalam hati, Hud berdoa agar Bunga bertahan sehingga mereka dapat bergerak untuk menyelamatkannya.

---

Puan Rosnah mundar mandir di ruang tamu. Matanya setia memandang ke arah pintu rumah yang masih tertutup rapat, sudah menjelang maghrib tapi kelibat Bunga masih tak kunjung tiba.

Tiba-tiba elektrik di seluruh perumahan itu terputus manandakan operasi sedang berjalan. Puan Rosnah semakin risau, dia menghampiri pintu utama. Bila pintu itu dibuka satu anggota berpakaian lengkap serba hitam sedang berdiri sambil memegang senjata dengan kemas.

"Maaf Puan, pihak kami sedang menjalankan ops. Diharap Puan tidak keluar dari rumah." Ujarnya.

"Anak makcik belum balik lagi ni. Makcik risau dengan dia..." Puan Rosnah menggigil ketakutan. Fikiranya mula ke arah yang tak sepatutnya.

"Minta maaf Puan. Walau macam mana pun, Puan tetap tak boleh keluar sebab keadaan dekat luar sekarang ni tak terlalu baik."

Puan Rosnah duduk di sofa yang ada sambil mengurut dada.

"Bunga... Mana kamu ni." Getusnya penuh bimbang.

----

"Bos! Lampu terpadam, maksudnya operasi dijalankan lagi malam ni. Habislah kita!" Kata salah satu sindiket.

Bunga diam, matanya memerhati satu persatu dengan wajahnya yang polos.

"Kau bekerja dengan diorang ke? Siapa kau? Tentera? Polis?" Mereka mula curiga.

Bunga berpura-pura ketakutan. Dia tundukkan kepala agar tak bertembung mata dengan lelaki berbadan sasah yang berdiri di hadapanya saat itu.

"Saya hanya orang awam..." Jawab Bunga.

"Habis tu, kenapa kau boleh tahu yang kami bersembunyi di sini?! Siapa hantar kau ke mari?!" Mereka membentak Bunga.

Bunga pejam mata, seakan terkejut. kedua tanganya diikat kuat sehingga bergeser satu sama lain, dia berasa sangat tak selesa Namun bijaknya Bunga yang sengaja mendekatkan kakinya pada ketua sindiket tersebut agar perbualanya terdengar jelas oleh Hud.

"Saya cuma nak lalu. Tak terniat pun nak pecahkan apa-apa rahsia, saya tak tahu apa yang awak semua buat kat sini." Jawab Bunga.

Sindiket bernama Nizam itu tersenyum siring. Masih tak yakin dengan jawapan Bunga. Nalurinya kuat mengatakan yang gadis ini mata-mata salah satu anggota yang bertugas di luar.

Bunga Untuk Leftenan (COMPLETED)Where stories live. Discover now