♠️Autor(ka): Anarkali__
♠️Tytuł: Perła
♠️Status: zakończone
♠️Gatunek: poezja
♠️Recenzent: ninja_rysz
♠️Korekta: Elusive_Soul, LegasowK
WPROWADZENIE
Tym razem zostałem zaproszony do przeczytania zbioru poezji „Perła". Już po przeczytaniu opisu wiedziałem, że są to wiersze bardzo osobiste dla autorki. Spojrzenie na takie dzieło obiektywnym okiem stanowi wyzwanie, ponieważ ma się w głowie obawę przed nieumyślnym urażeniem kogoś, kto je pisał. Podejmuję się jednak tego zadania i spróbuję wyciągnąć z tych tekstów jak najwięcej.
PIERWSZE WRAŻENIE
„Perła" jest zbiorem wierszy, które nawiązują do uczuć towarzyszących chorobie bliskiej osoby. Składa się z trzydziestu jeden utworów – krótszych i dłuższych, z których czytaniem uporałem się całkiem szybko. Każda część opatrzona została piosenką dodaną w mediach, znajdujemy też na początku dedykację, co pokazuje, że autorka zadbała o szczegóły. Na pierwszy rzut oka tekst wygląda czysto, jednak zbędne wydają mi się znaki między zwrotkami. Nie wiem, czy inni mieli ten sam problem, ale mnie to wprowadziło w błąd i na początku myślałem, że mam do czynienia z kilkoma różnymi wierszami. Ponadto w pierwszym utworze czwarty wers się „rozjechał" i dobrze by było to poprawić.
Tytuł „Perła" bardzo przypadł mi do gustu i już w dedykacji widzimy, do czego się odnosi. Okładka przedstawia... oczywiście perłę. Jest więc na temat. Dodam, że również mi się spodobała i zachęciła do czytania.
Jedynie opis niezbyt mnie przyciągnął. Nie powiem, że jest zły, bo znajdujemy w nim wszystkie najważniejsze informacje, ale wcale nie poczułem, że mam ochotę na przeczytanie tego, co się za nim kryje. Zaczyna się słowami „Zbiór moich autorskich wierszy" i uważam, że zupełnie niepotrzebnie. Czytelnik przecież z łatwością może sprawdzić, kto jest autorką dzieła. Resztę opisu stanowią trzy zdania, w których dowiadujemy się, czym były inspirowane wiersze oraz zostajemy zaproszeni do czytania. Jak wspomniałem, taki opis nie jest zły, natomiast wcale nie angażuje odbiorcy. Myślę, że warto by było odnieść się do tematyki dzieła w niebezpośredni sposób, nie stawiać wszystkiego na tacy. Proponuję zacząć od pytania retorycznego, na przykład „Dlaczego to musiało się przytrafić akurat tobie?" lub zwrotem do czytelnika „Czy odczuwaliście kiedyś ból tak silny, że nie mogliście oddychać?". Takie rozpoczęcie wywarłoby większe wrażenie niż garstka informacji. Nie sugeruję wcale usunięcia tego, co jest, ale przeniósłbym to niżej w formie dodatkowej notki. Na marginesie jeszcze dodam, że w obecnym opisie powtarza się słowo „wiersz" i lepiej byłoby zastąpić je jakimś synonimem.
TREŚĆ
W „Perle" znajdziemy różne utwory. Niektóre opowiadające o cierpieniu, inne skupiające się na miłości. Natomiast widać, że do siebie pasują i autorka nie zebrała ich razem bez powodu. Łączy je jedna historia, która towarzyszy czytelnikowi przez cały zbiór, co uważam za jego mocną stronę. Jednak przyglądając się bliżej, nie zawsze poszczególne wersy pasowały mi do całości wiersza. Miałem odczucie, jakby niektóre słowa zostały użyte na siłę, tylko dlatego, że się rymowały. Wrócę jeszcze do tego w części językowej.
W temacie treści chciałbym zwrócić uwagę na przeplatające się na przestrzeni dzieła uczucia. Z jednej strony mamy ból wraz z beznadzieją. Później w opozycji pojawiają się takie stany jak oddanie, nadzieja czy miłość. Podmiot liryczny kilkukrotnie odnosi się do wznoszenia lub latania i myślę, że dobrze obrazuje to, z czym spotyka się odbiorca; podniosły nastrój, ale też metafora oddalania się od swoich ziemskich trosk. Można tu obrać za przykład utwór „Radość":
CZYTASZ
Karty na stół | Recenzownia
CasualeZastanawiacie się, czy Wasze teksty mają potencjał? Chcecie przekonać się, jak Wasze prace są odbierane przez obiektywnych czytelników? A może szukacie kogoś, kto wskaże Wam drogę i pomoże wybrnąć z trudnego położenia fabularnego? Wyłóżcie karty na...