Bab 8: E

195 11 4
                                    

HUJAN renyai di luar tingkap pejabat. Malam semakin larut, namun lampu meja Eidlan masih menyala terang. Dia bersandar di kerusi, matanya tidak beralih dari fail lama yang terbuka di hadapannya-fail kes Secret. Nama yang pernah tenggelam kini muncul semula, dan kali ini dengan lebih banyak persoalan daripada jawapan.

Eidlan menarik nafas panjang, meletakkan jari-jarinya di atas gambar-gambar lama yang bertaburan di atas mejanya. Gambar mayat-mayat tergantung, setiap satu dengan ukiran yang sama di badan mereka:
S. E. C. R. E. T.

Dia membuka satu laporan lama yang sudah mulai kekuningan, melihat semula kepada fakta-fakta yang pernah menghantuinya. Dua tahun lalu, pembunuhan demi pembunuhan berlaku tanpa petunjuk jelas. Hanya satu corak yang muncul-pembunuh ini tidak pernah meninggalkan jejak kecuali huruf-huruf misteri itu.

Tiba-tiba, bunyi pintu diketuk memecah lamunan. Jefri muncul di muka pintu, dengan senyuman nakal. "Eidlan, kau masih hidup ke? Aku ingat kau dah terperangkap dalam fail-fail ni."

Eidlan mengangkat keningnya, berusaha menahan senyum. "Dari cara kau datang, aku rasa kau bawa berita baik, bukan?"

Jefri melangkah masuk, meletakkan fail laporan terkini di atas meja. "Mungkin. Tapi yang lebih penting, kau perlu tengok ni. Kita ada perkembangan terbaru."

Eidlan memanggil Jefri duduk, matanya kembali kepada fail lama. "Apa yang kau dapat?"

"Pengawal yang selamat dari serbuan tempoh hari melaporkan ada seorang individu yang kelihatan memerhatikan dari jauh sebelum kita serbu. Dia hilang sebelum kita dapat kesan apa-apa," jelas Jefri, menekankan setiap perkataan.

Eidlan mengangguk, menyelak halaman laporan baru. "Kau rasa ini ada kaitan dengan Secret?"

Jefri memikir sejenak, wajahnya serius. "Tak pasti, tapi coraknya sama. Cara dia bergerak... macam ada tangan tersembunyi yang cuba memanipulasi."

"Baguslah. Sekurang-kurangnya bukan hanya aku yang gila mencari jawapan," balas Eidlan, sedikit terhibur.

Eidlan memandang Jefri dengan renungan yang dalam. "Kita mungkin di tengah-tengah permainan yang lebih besar daripada apa yang kita sangka. Secret bukan sekadar pembunuh. Dia ada agenda tersendiri."

"Dan kita hanya kucing dalam kotak," Jefri menambah, menyengetkan mulutnya. "Tapi tak apa, kita kan peminat cerita seram."

Dia menutup fail itu perlahan, matanya kembali kepada gambar-gambar lama. "Satu hal yang aku pasti, Secret dah kembali. Dan kali ini, aku takkan biarkan dia hilang begitu saja."

"Kalau kau perlu bantuan, aku ada di sini. Jangan lari sorang-sorang, ya?" Jefri memberi semangat, walaupun nada gurauan tetap ada.

Eidlan mengangguk, merasakan rasa persahabatan yang kuat. "Terima kasih, Jefri. Kita perlu menyusun langkah seterusnya."

Dengan semangat yang baru, mereka berdua merangka strategi, bersedia untuk menghadapi bayang-bayang yang kini kembali menghantui mereka.

-ꗃꗃꗃꗃ-

Tiga minggu sebelum pertengkaran antara adik dan abang..

SEORANG gadis berusia dua puluh empat tahun, duduk di sofa rumahnya, terpaku di hadapan televisyen. Layar menayangkan berita tentang pembunuhan Ahmad Zainal, dan hatinya bergetar mendengar keterangan mengenai kejadian kejam itu. Ketika wartawan melaporkan butiran insiden, figura Inspektor Ezzan Eidlan muncul di skrin.

"Wow, Handsomenyaaa!" jerit Serra dalam hati, wajahnya menyeringai lebar. Walaupun berpakaian uniform dan kelihatan serius, Eidlan tetap menggoda. Serra sering mendengar tentang Eidlan, tetapi melihatnya di televisyen membuatkan jantungnya berdegup kencang.

Al-Asraar : His Flower from ParadiseWhere stories live. Discover now