Bab 10: R

216 11 0
                                    

EIDLAN termenung, merenung tasik yang tenang di hadapannya. Taman ini, terletak berhampiran resort milik Faeeqa, sudah menjadi tempatnya mencari ketenangan sejak kecil-tempat di mana dia selalu datang bila kesedihan menghimpit. Walau suasana di sekeliling kelihatan damai, hatinya penuh dengan kekecewaan yang sukar diluahkan.

"Kenapa kau benci aku sangat, Kak?" Eidlan bertanya perlahan kepada dirinya sendiri, namun seperti selalu, tiada jawapan yang datang. Angin sepoi-sepoi membelai wajahnya, membawa bau tanah lembap dan bunga-bungaan yang tidak mampu menenangkan jiwanya yang resah.

Tiba-tiba, telefon bimbitnya berdering, memecah kesunyian. Nama Farhan tertera di skrin. Eidlan menjawab panggilan itu, suaranya lemah.

"Bro, kau okey?" Farhan bertanya dengan nada prihatin. Dia, sebagai adik, selalu tahu bila Eidlan perlukan ruang.

Eidlan menarik nafas panjang. "Aku tak apa-apa... cuma perlukan masa kejap."

"Ambil masa kau, bang. Aku tunggu kat dalam kalau kau nak cakap nanti." Farhan tidak memaksa, membiarkan Eidlan menguruskan emosinya sendiri. Mereka mungkin berbeza, tetapi Farhan sentiasa memahami tanpa perlu banyak berkata-kata.

Setelah panggilan tamat, Eidlan kembali merenung tasik, melihat bayang-bayang pepohon yang mula memanjang. Hari semakin gelap, namun di sebalik ketenangan taman itu, hanya kekosongan yang dia rasa.
___

Eidlan tiba-tiba tersenyum sendiri, perutnya berkeroncong. Dalam suasana penuh kekecewaan itu, satu keinginan aneh muncul-dia teringin benar hendak makan kek. Fikiran itu datang begitu sahaja, seolah-olah kek manis dan lembut itu boleh mengubat kesedihannya buat seketika.

"Apa hal tiba-tiba craving kek ni?" dia menggumam sendiri, teringat kek Benjiroll kegemarannya di kafe D'Laurent. Dimana pertemuan Eshal Erhal dan Ezzan Eidlan kali kedua.
Tanpa membuang masa, dia bangkit dari bangku, menghilangkan segala beban di kepalanya untuk seketika. "Mungkin kek tu boleh buat aku lupa sikit masalah ni," katanya perlahan, mula melangkah menuju ke kafe dengan langkah yang lebih ringan.

Kadang-kadang, selera pelik ni memang ubat terbaik. Alang-alang boleh jumpa crush, apa salahnya?

-

EIDLAN melangkah ke arah Hotel D'Laurent, tempat di mana pelbagai kenangan indah dan kelam tersimpan. Kafe di dalam hotel itu terkenal dengan kek benjiroll yang lembut, dan hari ini, dia sangat teringin untuk merasainya. Dalam suasana hatinya yang kelam, dia berharap manisnya kek itu dapat menghapuskan sedikit kepedihan yang bersarang dalam jiwanya.

Sambil berjalan, dia teringat pertemuannya dengan Eshal Erhal di sini. Senyumannya yang manis dan cara mereka berbual menghidupkan kembali harapan yang hampir pudar. Dengan langkah yang lebih ringan, dia mempercepatkan langkahnya, tidak sabar untuk menikmati kek yang dinanti-nantikan.

Sesampainya di hotel, suasana mewah dan elegan menyambutnya. Lobi yang luas dengan pencahayaan lembut memancarkan aura ketenangan. Eidlan menghirup udara segar di sini, merasai sedikit ketenangan yang dia perlukan.

"Selamat datang ke D'Laurent!" sapa seorang pelayan dengan senyuman. Eidlan membalas dengan anggukan sebelum melangkah ke arah kafe yang terletak di sudut lobi.

Pintu kafe terbuka, dan aroma kek yang baru dibakar menyambutnya. Dengan penuh harapan, dia melangkah masuk, berasa teruja. Di dalam kafe, suasana mesra dan tenang, dengan beberapa pelanggan yang menikmati minuman mereka. Pandangannya segera tertumpu pada rak kek yang berkilau, di mana kek benjiroll tersusun rapi.

"Selamat datang! Apa yang boleh saya bantu?" tanya barista dengan mesra.

"Saya ingin satu potong kek benjiroll, tolong," jawab Eidlan, merasakan air liur menitik di kerongkongnya.

Al-Asraar : His Flower from ParadiseWhere stories live. Discover now