PULAU PINANG
DEGUPAN jantung lelaki itu bagaikan drum yang dipalu tanpa henti. Nafasnya tersekat-sekat, sejuk peluh membasahi wajahnya, sementara sepucuk pistol ditekan ke pelipisnya. Dunia luar kelihatan tenang dari dalam kereta, hanya sebuah restoran biasa, tempat orang datang makan bersama keluarga. Namun, di dalam kereta ini, neraka baru saja dibuka.
Di restoran, suasana itu berlawanan.
"Terima kasih," ucap si ibu dengan senyuman manis pada pelayan, sambil menatap anak kecilnya yang penuh semangat.
"Aa..." Anaknya, dengan penuh ceria, mula mencicip ABC yang masih berasap sejuk. Kemanisan ais batu campur itu berbaur dengan keceriaan wajahnya.
"Tunggu papa dulu ye." Si ibu tertawa kecil, mencuit hidung si kecil dengan kasih sayang yang melimpah.
"Papa kata sekejap je... Tapi lama dah," rungut anaknya, dengan mata memandang kosong ke arah pintu restoran, menunggu sosok yang tak kunjung muncul.
Namun, dalam kereta di luar sana, sosok itu sudah berada di ambang keputusasaan.
"Kau dah dapat aku... Apa lagi yang kau nak?" Lelaki itu bersuara, namun getarannya jelas. Setiap kata yang keluar adalah sebuah permohonan, sebuah ketakutan. Dia tahu, di hadapannya bukan manusia yang akan menunjukkan belas kasihan.
Lelaki berselubung hitam yang mengacukan pistol ke kepalanya tersenyum sinis, suaranya dingin seperti malam tanpa bintang. "Kau ada dua pilihan. Tekan butang biru... dan family kau selamat." Dia berhenti sebentar, membiarkan kata-katanya menggantung di udara. "Atau lagi senang kau tekan yang merah; family kau- Dan orang awam akan selamat. Fikir masak-masak.
Pilih tanggungjawab kau pada siapa."Detik bom di tangan lelaki itu terus berdetak-mengira masa yang kian suntuk.
"Mama, mana papa?" Sang ibu mampu tersenyum tawar. Dimanakah suaminya?
20 saat.
19 saat.
Lelaki itu terpaku. Kepalanya berat, tangannya terketar-ketar memegang bom kecil yang bersambung itu. Dia tahu-beg yang berisi bom itu sudah diletakkan di restoran, di kerusi sebelah isteri dan anaknya. Matanya mula berkaca, wajahnya penuh penyesalan yang tak terungkap. Apa yang telah dia lakukan?
Suaranya tersekat di kerongkong. "Herghh... Herghh..." Nafasnya berat, seakan-akan dunia ini menghimpitnya dari segala penjuru. Dia mengetuk kepala, seakan berharap kesakitan itu akan memadamkan mimpi ngeri yang sedang dilaluinya.
BAM!
Tiba-tiba, bunyi tembakan meletus di dalam kereta.
Sang ibu yang sedang duduk di dalam restoran terkejut. Hatinya diserbu rasa tak sedap. Dia segera bangun dari tempat duduk, berlari ke tingkap untuk melihat keluar. Di sana, di tempat kereta suaminya berhenti, sesuatu yang mengerikan sedang berlaku.
Matanya membulat. Nafasnya tersangkut di kerongkong.
BOOM!
Letupan pertama meletus dengan kuat di restoran sebelah. Kaca berderai, serpihan melayang ke udara, orang ramai menjerit ketakutan, masing-masing mencari jalan melarikan diri.
"Allahuakbar!" jerit si ibu. Tanpa berfikir panjang, dia segera mendukung anaknya yang masih belum mengerti apa-apa. "Ya Allah..." Air matanya bercucuran, mendakap tubuh kecil anaknya dengan sekuat hati, seakan dunia ini sudah tiada harapan.
DUSH!!
Letupan kedua menyusul, lebih dekat, menghancurkan apa saja di sekitarnya. Letupan itu datang dari beg; bom yang telah diletakkan berdekatan meja mereka. Gelombang letupan menghempas tubuh si ibu dan anaknya ke lantai. Kaca, debu, dan serpihan lain melayang ke udara, menyelimuti mereka.
YOU ARE READING
Al-Asraar : His Flower from Paradise
Romance"Al-Asraar: His Flower from Paradise" mengisahkan Inspektor Ezzan Eidlan yang terperangkap dalam jalinan misteri pembunuhan yang membingungkan, di mana seorang pembunuh yang dikenali sebagai "Secret" mengancam untuk mengungkap rahsia gelap yang tela...