Hoofdstuk 1

4.3K 66 28
                                    

"Noa, zou je je antwoord op vraag vier willen voorlezen?"

"Huh? Wat?" Oh ja, ik zat op school. Welke les ook al weer? Volgens mij was het Nederlands. Ja Nederlands. Mevrouw de Boer kijkt me vragend aan.

"Zat je al weer niet op te letten? Ga maar naar de gang toe, ik kom zo naar je toe"

Snel pak ik mijn spullen en ga op de bank buiten het lokaal zitten. Ik had de afgelopen nacht weer weinig geslapen. Alle vragen die in mijn hoofd rondtolden, ik werd er echt gek van. Al een maand twijfel over mijn geaardheid. Sinds het begin van het schooljaar zit er een nieuw meisje in onze klas. Ze heet Sophie en vanaf de eerste dag krijg ik haar niet meer uit mijn hoofd. Voor de zoveelste keer denk ik aan haar mooie ogen en haar lach waarvan ik kriebels in mijn buik krijg.

Helaas word ik uit mijn dagdroom gehaald als de bel gaat en mevrouw De Boer me weer het lokaal binnen roept.

"Noa, dit is al de tweede keer deze week dat je gewoon niet goed mee doet in de les. Zijn er dingen aan de hand waar je over wilt praten?'' Mevrouw de Boer is niet alleen mijn Nederlands lerares, maar ook mijn mentor voor mijn examenjaar. Ik zit in de vijfde klas en ben een typische HAVO leerling, als het niet per se moet, doe het dan niet. Dat is al mijn motto vanaf de brugklas. Maar goed, weer terug naar mevrouw De Boer.

"Nee mevrouw, ik slaap gewoon slecht deze week, misschien word ik wel ziek." Hopelijk gelooft ze deze smoes, zodat ik morgen middag niet op mentoruur hoef te komen.

Helaas zegt ze "Kom morgen maar naar mijn kamer, dan kunnen we het ook gelijk hebben over je plannen voor volgend jaar." Tja, het was te proberen.

"Is goed mevrouw, tot morgen dan maar." Snel haast ik me naar de kantine toe waar mijn vrienden zitten. Als ik de hoek van de kantine om loop, zie ik mijn groepje zitten. Snel ga ik naast Lauren zitten en mijn vrienden hebben het over de aankomende SE-week.

Thomas, die op twee vakken na hetzelfde rooster als ik heeft, vraag aan me of ik de stof die we voor natuurkunde op de toets hebben helemaal snap.

"Ja, ik denk het wel, behalve dat hoofdstuk over geluidsgolven, die is echt f*cking vaag man." Natuurkunde is mijn favoriete vak, maar die golven zijn allemaal abracadabra voor mij.

"Oh, je snapt krachten en zo wel? Kan je dat dan zo uitleggen aan mij? Dan help ik je met golven haha."

"Ja tuurlijk, doe ik zo in het tussenuur oké?"

"Jo is helemaal top."

"Ik snap echt niet wat jullie zien in natuurkunde." Zegt Lauren, mijn beste vriendin. Lauren volgt het economische profiel, met het oh zo geweldige geschiedenis en economie. Zelf volg ik een combinatie van het techniek en het gezondheid profiel. Gelukkig zit Sophie in al mijn klassen, behalve bij management en organisatie. Zij volgt aardrijkskunde.

"Natuurkunde is geweldig." Thomas steunt me altijd als we weer eens een discussie hebben over welke vakken er nou het best zijn. We weten allemaal wel dat het een nutteloze discussie is, maar nu hebben we tenminste weer gesprekstof.

"Trouwens, Noa, waarom was je eruit gestuurd zo net? Ik zag je zitten toen ik naar de wc ging." Vraagt Maureen.

"Helaas lette ik niet op." Zeg ik op een sarcastische manier.

"Och, 't zal ook eens niet hè." Lauren weet wat over mijn twijfels over mijn geaardheid en ze weet dat ik daarom de laatste tijd een beetje afwezig ben.

"Ha ha ha, Lauren, wat zijn we grappig. Ik vind het allemaal gewoon zo saaaai, ik kan dit natuurlijk allemaal al lang." Verwijzend naar mijn enorme intelligentie, niet dus.

Het Examenjaar - Een lesbisch verhaalWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu