Het is weer maandag ochtend en ik fiets door de sneeuw naar school. Het is de laatste week voor de kerstvakantie en de winkels hangen vol met kleine kerstmannetjes en andere kerst gerelateerde spullen.
Noa woont ondertussen bij haar vader, na een paar weken bij ons op de logeerkamer te hebben geslapen. Helaas mocht ze van mijn ouders alleen maar blijven logeren als ze daar sliep. Ik was eerst bang dat mijn ouders en Sophie misschien niet zo goed met elkaar zouden vinden, maar het leek wel alsof ze haar als een tweede dochter wilden adopteren.
Ik kom aan op het schoolplein en zet mijn fiets in de stalling. Net als ik mijn fiets op slot doe, voel ik twee armen om mij heen slaan. Ik draai me om en zie Sophie met haar veel te grote wintermuts nu voor mij staan.
"Hey, een wintermuts. Oh, en een heel mooi meisje, ik zag je bijna niet," grap ik en geef Sophie snel een kus. Als ik haar weer aankijk, geeft Sophie mij lachend een duw tegen mijn schouder aan.
"De muts mag dan wel te groot zijn, ik heb het niet koud met dit weer," dit keer geeft Sophie mij een kus en even zit ik met mijn hoofd in de wolken als ik een opmerking hoor.
Ik draai me om en zie Thomas en een vriend van hem een paar meter verderop staan. "Wat zei je, Thomas?" vraag ik en loop zijn richting op.
"Ik zei dat het hot is dat jullie gewoon voor de hele school aan het zoenen zijn," zegt Thomas en zijn vriend geeft hem lachend een high five.
Boos ga ik voor hem staan. "Ik zoen haar absoluut niet voor jou plezier. Ik snap dat je jaloers bent op mij, dat ik haar wel kan zoenen. Wanneer ik maar wil." Ik kijk hem nu uitdagend aan en Thomas krijgt een rood hoofd. Zijn vriend is ondertussen naar een ander groepje gelopen en ik zie dat Sophie van een afstandje staat toe te kijken.
"Waarom moest je het nou verpesten voor mij?" zegt Thomas boos. Sophie komt nu naast mij staan en legt een hand op mijn schouder.
"Ga maar alvast naar de les, kan je tegen de leraar zeggen dat ik was gevallen en niet meer verder durfde te fietsen?" Ik geef Sophie nog snel een kus op haar wang en als ik Thomas weer aankijk, rolt hij met zijn ogen. "Kan je me nu eerlijk vertellen wat er aan de hand is, want zover ik weet, had je nooit problemen met homo's en lesbiennes."
Thomas pakt nu mijn hand vast en trekt me naar de bankjes die op het schoolplein staan. We gaan zitten en Thomas slaakt een zucht. "Oké, ik zou het je gaan uitleggen. Ik heb helemaal niks tegen jullie relatie. Ik heb wat tegen dat jij in een relatie bent."
Ik kijk hem verbaasd aan en moet even verwerken wat hij net zei.
"In het begin van onze vriendschap vond ik je nog niet op die manier leuk, maar vanaf de derde klas begon ik verliefd op je te worden. Ik vroeg nog expres wat jij ervan zou vinden als Sophie en ik op een date gingen, in de hoop dat je het zou tegenhouden. Het was mijn laatste poging, want ik had met mezelf afgesproken door met Sophie te gaan daten om jou te vergeten. En het is niet dat ik Sophie als 'maar' een rebound zag, ik was oprecht geïnteresseerd in haar. Maar toen ik doorkreeg dat jij en Sophie een relatie hadden, was ik zo boos en teleurgesteld op mezelf. Ik kon niet meer in je buurt zijn zonder extreem jaloers te worden."
"Dus je werd een klootzak? Je had honderd andere dingen kunnen doen, maar je koos voor het gene wat onze vriendschap verpestte?" Ik snap nog steeds niet waarom hij niet gewoon vanaf het begin eerlijk is geweest.
"Ik weet ook niet waarom ik zo deed. Mijn andere vrienden begonnen jullie relatie te seksualiseren, daarom deed ik daarin mee. Ik weet dat dat geen goede reden is, en ik snap dat je nog steeds boos bent. Het was dom van me en heel onvolwassen. Ik hoop dat ik onze vriendschap nog kan herstellen." Thomas kijkt naar zijn schoenen terwijl hij met zijn armband zit te spelen. Hij meent het en daardoor ben ik al een stukje minder boos.
"Ik wil ook graag weer onze vriendschap terug, maar ik denk dat het wel tijd nodig heeft. Oh, en je moet je excuses nog aan Sophie aanbieden, anders kan je het vergeten," zeg ik tegen hem. Hij kijkt me nu in de ogen en ik zie een mix van blijdschap en verdriet.
"Je geeft echt heel veel om haar, niet?" vraagt Thomas en ik knik. Daarna geeft Thomas mij een knuffel en loopt hij naar binnen. Ik blijf nog even zitten en sta dan uiteindelijk ook op. Uiteindelijk loop ik een half uur te laat de klas binnen, maar door de smoes van Sophie mag ik gewoon gaan zitten.
Na de les komt Sophie direct naar mijn tafel gelopen. "En? Wat had hij allemaal gezegd?"
"De reden waarom hij zo deed, was omdat hij me blijkbaar al vanaf de derde klas leuk vond," zeg ik terwijl we samen het lokaal uit lopen en we richting de volgende les gaan.
"En dan moet je je homofobisch gaan gedragen? Wauw, ik snap jongens echt niet," ik lach om Sophie haar opmerking en pak haar hand vast.
"Tja, ik snap het ook niet, maar ik wil hem wel een tweede kans gaan geven als hij zich weer normaal gaat gedragen," zeg ik tegen Sophie.
"Je bent te goed voor deze wereld," grapt Sophie en ze geeft me een kus op de wang. Daarna lopen we het lokaal binnen voor de volgende les.
JE LEEST
Het Examenjaar - Een lesbisch verhaal
ChickLitSinds dit schooljaar zit Sophie bij Noa in de klas en ze kan aan niets anders meer denken. Hoogste notering: #1 in GirlxGirl