Bab 8

8.6K 176 1
                                    

 "Weyh beb . Kau tengok ah mamat yang tengah lepak dengan member dia tu. Tulah mamat yang aku cakap dengan kau. Hensem kan ? Aku cop dia dulu . So kau jangan nak masuk line " ujar Ju ataupun nama sebenarnya Juliana kepada kawan baiknya Amira.

Amira hanya memandang sepi lelaki yang dimaksudkan oleh Juliana . " Hish . Tak hadap aku dengan dia tu. Apa yang bagus sangat ? Paling tak pun mamat ni bajet kerek " Bisik Amira dalam hati . Entah apalah penyakit kawannya itu dari dulu . Asal tengok lelaki hensem , kacak , kaya , mesti nak try . Pelik betul . Zombie !

" Yelah , Ju woi ... Dah jom masuk kelas . Tak pasal pasal nanti kena marah " Amira terus menarik tangan kawannya kasar . Hishh. Rimas betul aku dengan minah ni. Suruh couple dengan Ameen tak nak . Tinggi sangat katanya . Sekarang mamat kerek muka macam penyapu pun dia nak . Bebel Amira dalam hati .

                                      *******

Amira melirik ke arah jam pada tangan kirinya. " Mana Ju ni ? Suka lambatlah minah nih. Apa ? Ingat aku ni tiang elektrik ke nak tunggu dia ? Hishh ! " Bebel Amira seorang diri . Pantang betul bila sudah berjanji dan membuatnya tertunggu tunggu seperti sekarang ini . Muka macam nasi minyak basi pun takkan makeup punya lama kowt ? Hadoi . Dahlah lapar ni .
       
       Tengku Syahmin mengambil tempat dihadapan wanita yang diperhatikan sejak dua hari lepas. Kerusi ditarik dan dilabuhkan dirinya disitu perlahan menghadap wanita itu. Matanya merenung wajah wanita dihadapannya tajam.
           
         " Apa yang kau bebel sorang sorang ni ? Tak baiklah cakap kawan sendiri macam nasi minyak basi. Kau tu , sabarlah sikit. Nanti dia sampailah " Sapa Tengku Syahmin . Lawa jugak kalau tenung dekat dekat macam ni. Marah pun lawa. Kalau senyum mesti lagi lawa. Hishh . Cair iman aku macam ni.

           " Apesal mamat nih ? Tiba tiba je. Huish. Malu aku kalau dia dengar tadi. Haduii. Mana nak sorok muka ni ? Ju ! Datanglah cepat ! " Ngomel Amira sendirian. Buku ilmiah ditangannya ditekupkan ke muka dengan harapan lelaki itu segera beredar. Rimas jika direnung lama lama seperti itu.

Tengku Syahmin tergelak kecil . " Pandai pulak buat lawak minah ni. Aku tak hingin Sebenarnya nak cabar maruah aku tackle kau. Tapi nak buat macam mana ? Peluang ada depan mata ? Well , rezeki jangan ditolak orang cakap " Bisik Tengku Syahmin nakal dalam hatinya.
          
            " Aik ? Kenapa tiba tiba tutup muka ni ? Malu ke ? Muka dah merah aja aku tengok " Ucap Tengku Syahmin perlahan sambil merampas buku ilmiah perlahan pada tangan wanita dihadapannya yang menutupi muka.

    " Hish ! Kau nak apa ? Bak balik buku tu ! Aku dah lambat pergi kelas lah ! Aku lempang kau jap lagi berterabur gigi kau ! Baik kau kasi balik ! " Marah Amira kuat . Dia perasankan suaranya yang lantang membuatkan para penghuni cafe memandang ke arahnya . Sekali lagi , dia akan dihentam oleh abahnya jika abahnya dapat tahu dia tidak menjga perlakuan di kolej .

   " Okay okay . Sorry " Ujar Tengku Syahmin perlahan. Niatnya hanya ingin bergurau . Tidak sangka pula wanita dihadapannya itu mengamuk tidak tentu pasal . " Habis calar ego aku macam ni ! " Marah Tengku Syahmin dalam hati .

    " Mira ikut aku ! " Juliana menarik tangan kawan baiknya kasar mengikutinya . Sebelum itu dia sempat meminta maaf kepada penghuni cafeteria diatas tindakan kawan baiknya yang menggangu kedamaian orang lain .

   " Ouh so nama minah tu Mira ? Herm. Haram je bahasa. Budak budak memang saja nak kenakan aku. Minah macam ni suruh aku tackle ? Macma mana nak dapat kalau ayat sikit dah hangin. Lelaki malang manalah yang dapat kau nanti ? Seram pulak aku ! "  Kutuk Tengku Syahmin dalam hati .

Dalam hatinya seraya mengutuk tindakanya sehingga membuat wanita itu marah dan berasa malu . Boleh gagal aku macam ni . Perempuan kampung tu dah malukan aku ! Dah cabar aku ! Kau tengok jelah nanti . Sekali aku petik jari kau melutut depan aku nanti . Ni Tengku Syahmin Iskandar Tengku Zahidlah weyh . Kau tak kenal lagi siapa aku dekat kolej ni !

            Amira  hanya membototi langkah Juliana yang sedikit memaksa . Takkanlah benda kechik macam tu sampai nak heret aku macam biri biri ? Nasib biri biri . Comelah jugak !      
           
           " Wuish ! Kau pahal nih ? Lepaslah dohh . Sakit kau tau tak ! " Jerit Amira Alia pada temannya yang hanya menyeret tangannya entah kemana .

        " Kau pun agak agak lahh nak marah dia macam tu ? Malu kowt orang tengok ! " Marah Juliana . Tangan Amira Alia dilepaskan kasar . Cemburu melihat Amir Alia berduaan dengan crushnya .

         " Apsal kau nak bela sangat ahh mamat cabuk kepeng macam tu ? Kau tak tanya pun kawan kau ni okey ke tak . Ni tiba tiba nak serang aku . Matilah aku macam nih " Balas Amira Alia kasar . Tangannya yang merah digosok gosok perlahan . Tidak puas hati dengan tindakan kawannya itu .

       " Kau tahu tak tindakan kau tuh boleh jatuhkan maruah dia ? Dia tu anak Tengku Zahid owner  kolej ni tau ! Kau belajar dekat sini pun tak sampai setahun jagung lagi . Tak pasal pasal Kita dua boleh out " Bebel Juliana tegas .

         " Dah tu ? Kau nak aku buat apa ? Sujud ? Puja ? Wahai Tengku , maafkan saya ? Macam tu ? " Balas Amira Alia kasar sambil melutut dihadapan kawanya dan merayu rayu seperti hamba . " Ouh pleaselah ! " Sambung Amira Alia sambil membuat muka menyampah . Dia berdiri semula mengemas ngemaskan kembali baju dress yang dipakai yang hampir berkedut .

       " Tak ada lah sampai macam tu sekali " Juliana ketawa . Tercuit hatinya melihat aksi spontan kawannya yang seakan mengejek Tengku Syahmin . " Okay aku mintak maaf . Tapi aku rasa better kau pergi mintak maaf dekat dia . Tak pasal pasal nanti dia berdendam dengan kau ! "  Sambung Juliana kembali .

        " Yelah yelah . Nanti aku pergi minta maaf . Aku bukannya sengaja . Aku terkejut je dia buat macam tu dekat aku . Aku pun marahlah . Kau rasa aku dah melampau sangat ke ? " Amira Alia mengalah . Akur dengan tindakan luar kawalnya terhadap lelaki itu . Biadap betul aku ni ! Kalau umi dengan abah tahu , mati aku macam ni.

      Hari hari dapat ceramah free sebab tak jaga adab . Serious , serabut otak aku macam nilah ! Mentang mentang anak Tengku , aku pulak yang kena bash. Tak adil betul ! Gerutu Amira Alia dalam hati . Sekali gus menyumpah nyumpah .

       " Ha ! Tengoklah mulut tu . Entah apa yang kau sumpah aku kan ? Jahit satgi mulut tu baru tahu " Tegur Juliana lembut . Dia tahu kawannya itu terasa hati diatas tindakanya . Haish . Mira. Mira. Mira. Bila kau nak matang pun aku tak tahu . Sikit sikit nak melenting tak tentu pasal . Sabar jelah aku !

Tengku Syahmin terbuai dengan kisah silamnya bersama wanita yang selama hampir sedekad tidak ditemuinya. Namun harapan dan usaha mencari wanita itu tidak akan berhenti !

Cinta Dosa Semalam (Completed)Where stories live. Discover now