White string (Japan)

1.5K 99 6
                                    

Urban legend ni sangat popular kat Jepun pada tahun 90-an. Ramai remaja Jepun yg percaya pada cerita ni sampai tak berani nak tindik telinga.

Kisahnya bermula waktu seorang gadis sekolah menengah meminta orang tuanya untuk mengizinkannya menindik telinga. Katanya, semua murid perempuan dlm kelasnya dah tindik telinga, dia jer belum. Orang tuanya mulanya tak izinkan. Tapi sebab gadis tu asyik pujuk, merekapun akhirnya mengizinkannya. Orang tua gadis tu pun bagi anak diorang ni sejumlah wang utk tindik telinga dan beli anting2.

Tapi budak perempuan ni fikir benda lain. Dia nak simpan duit yg mak bapaknya bagi dan dia akan tindik telinganya sendiri. Dia minta tlg kawan dia gunakan jarum yang dah dipanaskan dan lepas tu kawan dia cucukkan jarum tu ke kedua cuping telinga gadis tadi. Rasanya sangat sakit, tapi gadis tu dah happy sebab akhirnya dia dah boleh pakai anting2 dan bergaya mcm gadis lain.

Namun keesokan harinya, ada sesuatu yang aneh.

Pagi2 lagi gadis tu dah terbangun sebab rasa gatal yang teramat sangat di telinganya. Rupanya cuping telinga yang dia tindik tu dah merah dan meradang. Tidak hanya itu, tapi kelihatan ada seutas benang putih kecil menjulur keluar dari lubang yang dia buat semalam kat cuping telinganya.

Merasa ingin tahu, gadis tu pun tarik benang tu. Benang tu sangat halus dan panjang. Dia menariknya terus-menerus, namun seakan-akan benang itu tak ada habis-habisnya. Merasa tak sabar, gadis itu mengambil gunting dan potong benang putih tu. Dan sebaik saja dia potong benang putih tu la, pandangannya tiba2 jadi gelap. Dia menjerit histeria dan orang tuanya yang panik segera membawanya ke hospital.

"Kenapa boleh jadi macam ni?" tanya doktor yang memeriksanya.

Gadis tu pun menceritakan segalanya.

Doktor tu menjawab dengan suara sedih, "Maaf, tapi kamu harus menanggung kesannya seumur hidup kamu."

"Kenapa?" tanya gadis itu, tercengang.

"Benang putih yang kamu potong tu, bukan benang sembarangan."

"Habis, benang apa tu?" tanya gadis itu lagi, seakan kesal.

"Itu saraf mata kamu."


Moral of the story: Jangan terlalu kedekut sampai nak tindik telinga sendiri. Akibatnya keluar benang saraf mata. :o



Seram Tak? ✔Where stories live. Discover now