Bahagian dua

857 38 1
                                    

"wah, sampai lima kampit beras Pakcik, ada buat kenduri ke?", soal Udin Kurik. "tak, ini spare untuk rumah pakcik dalam minggu ni saja", jawab Pak Salleh sambil mengeluarkan sekeping duit berwarna ungu dari poket baju. Udin mengambil duit yang dihulurkan dengan dua belah tangan. Terus ditekan jumlah bayaran di mesin cashier . Lalu memulangkan baki kepada Pak Salleh. Resah hatinya melihat Pak Salleh memikul sekampit beras, rasa bersalah membuak-buak jika dia tidak menolong. Udin keluar dari kaunter lalu memikul tiga beg beras. Sampai saja di luar, Pak Salleh terlupa yang dia bawa motor. Payah sikitlah kalau bawa barang banyak begini menggunakan motor. "takpa pakcik, biar saya pergi mintak tolong Aiman, boleh pinjamkan lori pikap dia sekejap", kata Udin Kurik. Pak Salleh meletakkan beras-berasnya di bangku yang berdekatan. Beliau setuju. Baru saja mengeluarkan kunci dari poket seluar untuk diberikan kepada Udin, Udin telah beredar dari situ."woi, bawak laa motor pakcik ni", jerit Pak Salleh."takpa pakcik dekat je selang lima batang tiang elektrik je ni, lagipun saya taknak habiskan minyak motor Pak Salleh", Udin Kurik menyahut dan terus berlari menuju ke rumah Aiman Sulaiman, anak tok ketua. Baik sungguh hati beliau. Pak Salleh menggaru kepala, sambil-sambil tu dia memikirkan apalah nak jadi dengan kampung ni nanti jika anak-anak muda di sini jarang sekali jumpa yang bijak pandai. Siapa lagilah yang boleh diharapkan untuk memimpin kampung ini nanti.

"assalamualaikum Aiman ! oo Aiman". termengah-mengah Udin Kurik memberi salam. Pintu rumah terbuka. Udin Kurik menjenguk tapi tiada orang. Tiba-tiba Aiman Sulaiman muncul dari bawah rumah. Terkejut kecil Udin Kurik melihat Aiman tampil dengan cara begitu. "kita haruslah berbuat baik dengan orang-orang yang tua daripada kita.. sifat kamu harus dicontohi oleh masyarakat di kampung kita wahai sahabatku, Udin Kurik", sambil memberikan ucapan, Aiman Sulaiman terus menaiki tangga masuk ke rumah setelah mendengar tujuan Udin Kurik datang kemari lalu mengambil kunci lori pikap ayahnya. Aiman Sulaiman menutup pintu rumah dan menjemput Udin Kurik tumpang lori pikapnya menuju kedai runcit semula. Namun Udin Kurik sudah berlari semula menuju ke tempat asalnya tadi. Aiman Sulaiman sudah terbiasa dengan sifat murni Udin Kurik. Lalu dia menghidupkan enjin.

Pak Salleh menghembuskan rokok dari mulutnya. Dalam keadaan samar-samar dek cahaya matahari di sebatang jalan yang lurus, Pak Salleh terlihat Udin Kurik yang sedang berlari. Pak Salleh terus mengeluh panjang. Kelibat Udin Kurik semakin menghampiri. Tak lama kemudian, Udin Kurik berhenti di hadapan Pak Salleh termengah-mengah kepenatan. Dia sudah dapat meneka soalan yang akan ditanya Pak Salleh."Saya bukan apa pakcik, saya kesian kat Aiman nanti kotor pula sit lori pikap dia, itu yang saya taknak tumpang, lagipun saya dalam keadaan kotor sekarang ni", jelas Udin Kurik. Pak Salleh hanya mendiamkan diri, takda gunanya dia mengeluh lagi. Pak Salleh terus memadamkan rokoknya yang hampir mencapai paras puntung ke tanah. Lori pikap Aiman Sulaiman kemudiannya mendarat di depan mereka berdua. Udin Kurik lantas membantu mengangkat barang-barang Pak Salleh letak di bahagian belakang lori. Pak Salleh berterima kasih pada Udin Kurik. Lalu menunggang motornya diikuti Aiman Sulaiman dari belakang. Udin Kurik kembali ke dalam kedai.

PacitaWhere stories live. Discover now