Bahagian empat

656 34 3
                                    

" Kamu nak buat apa jumpa Pak Hashim McCartney wahai sahabatku Lan Serama ? tiada orang lainkah kamu nak jumpa selain orang tua pekak itu ?", soal Aiman Sulaiman yang sedang memandu lori pikap. Mazlan menumpang Aiman Sulaiman yang baru saja siap menghantar barang-barang Pak Salleh.

Mazlan terus memandang keluar tingkap. Tak menghiraukan pertanyaan Aiman Sulaiman. Rambutnya terus ditiup angin.

" Kenapa ni sahabat ? kenapa terus diam membisu ? ", tangan kiri Aiman terus mengusap bahu Mazlan. Aiman Sulaiman memegang stereng dengan sebelah tangan. Aiman Sulaiman masih menanti jawapan Mazlan.

" Aku bet dengan mak aku kalau dia dapat jawab teka-teki, aku buat apa yang dia suruh ?"

" apa teka-teki yang kau bagi ?"

" Dimanakah terletaknya kekuatan Hang Tuah. Lepas tu mak aku dapat jawab. Itu sebab aku kena pergi rumah Pak Hashim McCartney, mintak hutang dia"

Aiman Sulaiman mengambil telefon bimbitnya di tempat meter. Kemudian membuka kamera lalu menangkap gambar sahabatnya yang murung itu. Lalu Aiman Sulaiman post gambar Mazlan di wechat dengan caption.

Kalau dah bodoh..

dan disertakan smiley ketawa sehingga keluar air mata. Aiman Sulaiman geleng kepala seketika. Kenapalah teka-teki itu yang diberikan. Majoriti semua tahu jawapan teka-teki daripada cerita Nujum Pak Belalang itu.

" masuk kiri, Man ", pinta Mazlan setelah nampak simpang masuk ke rumah Pak Hashim McCartney.

Aiman Sulaiman terus parking ke laman rumah Pak Hashim McCartney. Kelihatan Pak Hashim menyorok ketakutan di belakang reban ayam. Mazlan yang masih di dalam lori terus bertanya.

" Pak Hashim kenapa menyorok belakang reban tu "

" aku dengar kereta polis.. polis tengah cari aku tu.. ni mesti mak kau report polis sebab aku selalu lari tak bayar lepas makan kat kedai dia ", Pak Hashim McCartney menuduh Mak Bah dari belakang reban.

Mazlan terus melihat di sekitar jalan depan rumah Pak Hashim. Tiada apa-apa. Aiman Sulaiman mematikan enjin lori.

" haaa dah hilang dah bunyi tu, fuhh nasib baik aku ", Pak Hashim McCartney keluar dari tempat persembunyiannya. Teruk sangat masalah pendengaran Pak Hashim. Bunyi enjin lori disangkakan bunyi siren polis.

PacitaWhere stories live. Discover now