Bahagian 10

514 34 1
                                    

Aiman Sulaiman, Udin Kurik, Idzmin Qhariri dan Mazlan melambai tangan pada Pak Mat. Di wajah Pak Mat jelas ketara ingin melayangkan jari tengah. Tapi di dalam lubuk hati, ada juga lembutnya. Jadi, Pak Mat melambai tangan kembali seperti gaya Miss Universe yang hanya memenangi tempat ketiga.

Mereka berempat pusing ke belakang. Terpampang besar terminal yang baru dibina di tempat mereka. Mazlan kagum dengan design terminal bas baru ini. Beliau mengeluarkan telefon bimbit lalu 'selfie' bersama sahabatnya. Masing-masing dengan gaya tersendiri. Udin Kurik tunjuk 'peace', Aiman Sulaiman tepek 'peace' ke mukanya seperti mana budak hipster selalu buat. Idzmin Qhariri pula menjelirkan lidah dan mengecilkan mata. Mazlan hanya senyum kambing.

Sesudah selfie, mereka berempat gerak masuk ke dalam dengan beg besar dipikul dari belakang. Kalau lihat di sekeliling kelihatan pekerja bangla, indon dan Nepal masih membuat kerja persiapan seperti mengecat, memasang lampu, wayaring di terminal baru.

" terminal belum siap tak semestinya tak boleh beroperasi ", Mazlan menyakinkan Aiman, Idzmin dan Udin yang hanya menoleh kearahnya dari tadi.

" kau biar betul Lan Serama", Aiman Sulaiman curiga.

Pekerja-pekerja di situ semuanya memerhati mereka berempat. Idzmin Qhariri merasa tidak selesa. Lagi-lagi dia jenis tak pakai baju. Merasa rimas bila warga asing merenung ke arahnya. Takut laa jika ada homosexual di kalangan pekerja warga asing itu.

" yes can I help you?", tegur seorang cina. Uncle Lim, supervisors bagi kontrak pembinaan terminal bas ini.

" kat sini ada tandas tak?", soal Udin Kurik tiba-tiba.

" err, tandas kat sini belum boleh pakai, belum beroperasi ", kata Uncle Lim.

" kat mana kaunter nak beli tiket bas ye ?", Soal Mazlan pula.

" abang-abang semua, sini terminal belum buka. Lagi 3 bulan baru beroperasi, itu pun belum tentu woo. Datuk Bandar pun belum rasmi woo ", Kata uncle Lim.

Malu. Segan. Kusut. Rasa nak mati semua ada di kepala otak Mazlan, Udin Kurik, Idzmin Qhariri dan Aiman Sulaiman. Segannya hanya tuhan yang tahu. Rupanya tersilap terminal bas. Pekerja Bangla, Nepal dan Indon mengekek-ngekek ketawakan mereka. Gema di terminal bas baru itu dipenuhi dengan gelak ketawa berdekah-dekah. Bermacam-macam gaya gelak tawa mereka. Ada yang ketawa sambil mengecat dinding. Ada yang sampai terkena kejutan elektrik, mungkin masa tu diorang pikir biarlah kena karen janji dapat gelak puas-puas. Mungkin ini petanda buruk bagi Mazlan. Namun dia tidak putus asa ataupun merasa hampa dengan kejadian yang sedang berlaku ini. Malah keluar dari terminal dengan kemegahan. Bagi Mazlan ini ialah permulaan bagi kehidupan penuh liku terhadap dirinya.

PacitaWhere stories live. Discover now