" Kekanda.."
" ya Adinda ku sayang "
" Kekanda sayang tak kat Adinda?"
" Mestilah sayang, adinda "
" sayang banyak mana ?"
" sayang banyak ni!!", Si Kekanda mendepakan tangannya. Begitu besar cintanya kepada Si Adinda.
" eeee, nakal laa kekanda ni "
" alaa, nakal dengan adin... "
Splakkksssshhh
Bertaburan surat khabar Utusan Malaysia ke lantai bas. Mazlan terkejut dengan perbuatan Idzmin Qhariri menghembas surat khabar itu.
" Sabar Idzmin, sabar ", Aiman Sulaiman mendapatkan bahu Idzmin Qhariri dari belakang. Si Kekanda dan Si Adinda yang duduk di sebaris kerusi Idzmin Qhariri juga terkejut. Namun Si Kekanda tidak menghiraukan. Malah terus bermesra bersama si Adinda.
" Adinda pulak sayang kekanda banyak man.... ", Idzmin Qhariri meluat lagi. Beliau terus melakukan lipat gunting tepat ke dada Si Kekanda. Cantik pergerakannya. Mana taknya asal ada saja pertandingan sepak takraw di kampung pasti dia mendapat hadiah. Paling busuk pun nombor dua. Itupun hanya tiga pasukan saja yang menyertai. Jarang lah dapat nombor tiga.
Si Kekanda mengadu sakit. Si Adinda pula memeluk rapat kekasih hatinya. Terasa bersalah pula Idzmin Qhariri. Dia bertindak terburu-buru.
" Kekanda..kekanda okey tak ni?", Si Adinda risau dengan keadaan Si Kekanda.
" Walau apa pun terjadi Kekanda tetap sayang Adinda till jannah ", Si Kekanda membalas. Idzmin Qhariri panjat seat-nya, kemudian melakukan smackdown tepat mengenai otak kanan Si Kekanda.
Sementara itu di terminal, Udin Kurik hilang arah. Tak tau macam mana nak buat. Adakah beliau harus naik teksi? lori ayam? lori sayur?. Kemudian sebuah teksi berwarna hitam berhenti di depannya. Udin Kurik menunduk. Melihat rupa driver nya. Uish, Mat Salleh, kata Udin dalam hati. Mat Salleh ni tau ke jalan kat Malaysia? Jarang nampak Mat Salleh kerja pemandu teksi. Selalunya Mat Salleh yang duduk di bahagian penumpang. Kali ini tidak.
" Nak kemana bang ?", ada sikit pelatnya si driver. Udin Kurik menceritakan halnya tertinggal bas tadi. Driver Mat Salleh menyuruh Udin Kurik masuk. Udin Kurik bersyukur ada orang membantunya. Dia terus membuka pintu teksi. Udin melihat kamera kecil yang memenuhi ruang duduk penumpang dengan wakah kosong.
Driver Mat Salleh memulakan perjalanan.
YOU ARE READING
Pacita
Adventure" Merantaulah nak sementara umur masih muda " - Harun89 " Pergi tengok kehidupan kat negeri orang sana " - Abu Shandong " Cari pengalaman. Banyak topik berbual dengan anak-anak kau nanti " - Guljar " Ilmu dan pengalaman adalah sesuatu yang berharga...