Mazlan merenung jauh memerhati ombak yang sedang menghempas pantai. Jari kakinya menguis pasir. Di hujung sana, Aiman Sulaiman sedang berdiri di atas batu besar. Bercakap seorang diri. Mungkin tengah practice bagi ucapan. Mazlan memejam matanya. Menerima pukulan angin yang kuat.
" menung apa Mazlan ?"
Mazlan terkejut. Dia mencari punca suara itu.
" atas ! atas !"
Mazlan terus mendongak ke atas. Kelihatan Idzmin Qhariri sedang memulas buah kelapa.
" woi, buat apa tu ?", Mazlan menujukan soalan.
" tengah repair komputer ni haa", Idzmin Qhariri menjawab soalan kurang bernas yang diberi Mazlan.
Tidak lama kemudian Idzmin Qhariri turun ke bawah. Dia terus mengambil parang yang terletak di sebelah pokok kelapa itu. Lalu membelah buah kelapa untuk mendapatkan airnya.
" kenapa kau repair komputer kat atas pokok kelapa tu ", Mazlan tertanya-tanya.
Idzmin Qhariri diam dan terus membuat kerjanya. Lalu beliau menghulurkan kelapa yang siap dibelah.
" nak minum sikit air kelapa ni, Insyallah hilang bangang kau tu", Idzmin Qhariri dalam nada geramnya yang penuh versatile.
Badannya berpeluh-peluh. Beliau rajin membuat kerja-kerja kampung. Selalu mengambil upah mencari kelapa, potong rumput, tebang pokok dan banyak lagi. Idzmin Qhariri juga tidak suka memakai baju. Dia sering dalam keadaan togel. Togel ialah memakai seluar tetapi tidak memakai baju. Mujurlah beliau memiliki susuk tubuh yang berotot. Sejuklah juga mata makcik-makcik di kampung itu memandang.
" kau ni asyik buat lawak je ", Mazlan terus meneguk air kelapa yang diberikan.
" kau kenapa termenung je ? Aiman tu pulak kenapa cakap sorang-sorang ?", Idzmin Qhariri memulakan topik perbualan.
" dia tu biasalah, hari-hari kena 'basuh' dengan ayah dia suruh jadi ahli parlimen "
" habis kau ni pulak "
" aku rasa hampa sikit, tak dapat buat apa yang mak aku suruh ", jawab Mazlan.
" apa yang mak kau suruh ?"
" mintak hutang kat Pak Hashim McCartney. Masuk bulan ni dah RM 349.40 dia hutang dengan mak aku "
" Mak ai, banyaknya orang tua tu berhutang. Dia pinjam duit kat mak kau ke apa ?"
" bukan pinjam. Dia minum kopi je hari-hari, lepas minum pastu dia blah, itu yang sampai tiga ratus lebih tu "
Idzmin Qhariri hanya menggaru kepala. Mazlan terus berasa hampa sambil meneguk habis air kelapa. Idzmin Qhariri cuba membantu kawannya itu.
" apa kata kau merantau keluar dari kampung ni, tenangkan sikit hati dan minda kau tu ", cadang Idzmin Qhariri.
Mazlan seperti menerima cadangan bernas Idzmin Qhariri. Tambah lagi dia sudah lama tidak keluar dari kampungnya. Kali terakhir keluar kampung sewaktu darjah enam, rombongan ke Melaka. Tetapi itu ialah kenangan pahitnya. Peristiwa beliau digilis beca masih kekal diingatan. Mazlan terus meneguk air kelapa dalam senyuman sebelum memanggil Aiman Sulaiman untuk menghantarnya pulang ke rumah.
YOU ARE READING
Pacita
Adventure" Merantaulah nak sementara umur masih muda " - Harun89 " Pergi tengok kehidupan kat negeri orang sana " - Abu Shandong " Cari pengalaman. Banyak topik berbual dengan anak-anak kau nanti " - Guljar " Ilmu dan pengalaman adalah sesuatu yang berharga...