Chapter 1

4.4K 237 4
                                    

"Sehunnie, ada apa nak jumpa hyo?"

"Hyo, saya ada something nak bagitahu."

"Aigoo, kenapa serius sangat ni. Senyum la sikit. Takut hyo tengok tau."

"Benda yang saya nak bagitahu ni benda yang serius."

"Aigoo, sehunnie. Haa, bagitau la. Serius je hyo tengok."

"Saya nak putuskan hubungan kita."

"Pu...putus? Ta..tapi kenapa?"

"Hyo, maafkan saya. Saya ada impian saya sendiri. Dan impian saya adalah untuk menjadi seorang idol."

"Ta..tapi..hyo sayangkan sehunnie. Hun tak sayang hyo ke?"

"I'm sorry."

"Hun, tunggu. Sehun tunggu! Saranghae!"

** ** ** **

"Omma!" Teriakan dari Daehan mengejutkan jihyo dari lamunan yang panjang. Peristiwa tujuh tahun lepas itu kerap bermain si fikiran. Meski berkali-kali cuba dibuang jauh-jauh tapi tetap tidak boleh.

"Ohh, Daehan-ahh," balas jihyo. Sibuk sangat mengelamun sampai anaknya panggil pun tak sedar. "Omma buat apa? Kitorang panggil pun omma tak dengar." Soal minguk pula yang baru muncul. Dibelakangnya manse sedang menguyah gula-gula.

"Omo, mian. Omma tak dengar." Jihyo meminta maaf kepada anak-anaknya.

"Omma, jess noona panggil omma." Daehan memaklumkan kepada jihyo. Jess noona atau jessica adalah sepupu jihyo. Mereka sangat rapat macam adik beradik. Mereka juga tinggal serumah. Jessica bekerja di cafe milik jihyo.

"Jess noona nak jumpa omma? Buat apa?" Soal jihyo kepada ketiga-tiga orang anaknya itu. Mereka hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu.

"Erm takpelah. Omma pergi jumpa jess noona jap. Korang main dekat sini. Main elok-elok. Jangan gaduh-gaduh tau." Pesan jihyo sebelum berlalu pergi.

"Aip, aip omma." Ucap mereka bertiga sambil membuat gaya tabik lalu menyambung permainan mereka.

* * * * *

"Opocot makkau jatuh tergolek aku jatuh tertonggeng." Jessica melatah apabila disergah oleh jihyo. Jihyo gelak terbahak-bahak kelakar melihat jessica yang melatah itu. Sedang dia seronok ketawa terbahak-bahak dia mengaduh kesakitan. Jessica mengetuk kepalanya dengan senduk, bengang dengan jihyo.

"Auch! Sakitla. Apsal kau ketuk kepala aku dengan senduk hah? Tak pasal-pasal bangang aku nanti." Marah jihyo sambil mengusap-usap kepalanya yang sakit itu.

"Hah, padan muka. Sapa suruh kau sergah aku camtu. Nanti tak pasal pasal aku tak sempat nak kahwin dengan putera aku." Jihyo membuat muka mendengar apa yang dikata jessica.

"Ciss. Putera la sangat. Hah, apsal kau panggil aku. Aku tengah busy main dengan anak-anak aku, kau sibuk pulak panggil-panggil aku." Omel jihyo.

"Ish kau ni. Nama je pemilik kafe ni, tapi perangai cam budak-budak. Anak dah tiga tapi still main macam budak-budak. Ni aku nak cakap. Ada company ni, dia nak guna kafe kita ni untuk photoshoot, boleh ke tak." Jessica membebel dahulu sebelum memberitahu perkara sebenar. Jessica ni memang suka membebel. Kalah makcik-makcik dekat pasar.

"Nak guna kafe ni untuk photoshoot? Photoshoot apa?" Soal jihyo.

"Company tu cakap, photoshoot untuk group idol company tu. Group popular kau tau tak. Tak sangka group famous tu nak Photoshoot dekat kafe ni kan. Boleh la kau cuci mata." Jessica berangan. Pantang sungguh dia kalau nampak orang hensem. Mula la mata tu asyik perhati je.

"Erm, kau suruh manager diorang datang jumpa aku. Untuk setkan date dan peraturan-peraturan masa guna kafe ni." Arah jihyo. Jessica mengangguk tanda faham.

"Company yang nak guna kafe ni nama apa?" Soal jihyo ingin tahu.

"Erm, s.m. entertainment." Jawab jessica.

"Group apa yang nak photoshoot tu.?" Soal jihyo lagi. Banyak betul benda yang nak ditanya. Jessica pun jawab jela.

"Erm. Kalau tak silap aku group Exo. Wuish, member-member dua hensem-hensem. Tak sabar aku nak cuci mata. Jelas jessica teruja.

'Exo ? Macam pernah dengar.' Monolog jihyo.

Give Me One Chance...SaranghaeWhere stories live. Discover now