"Okay! First session kita bersama. Pertama sekali, kita pergi visit family awak!" Husna berkata.
"Kenapa? Tak nak lah, saya." Laith mengeluh, sungguh dia tidak mahu jumpa keluarganya pada saat ini."Encik, tahu tak keberkatan Allah tu terletak kepada keberkatan ibu bapa kita?"
Laith terdiam. Tidak berkatkah selama ini kehidupannya?"Give it a shot. In Sha Allah semuanya akan kembali menjadi biasa or even better." Husna memandang wajah Laith yang sayu.
If you're halal to me, I'd hug you and endure your pain, Laith Zafri.
"Astargfirullahalazim!" Husna menepuk dahinya. Kenapalah hatinya terdetik seperti itu.
Laith kehairanan. "Kenapa?" Soalnya."Er, tak. Encik, I know it is hard even harder when encik dengan saya, pekerja 14 hari encik but please just confront them. I am here." Husna menganggukkan kepalanya, memberikan kepercayaan kepada Laith.
Laith menganggukkan kepalanya. Dia harus berjumpa dengan keluarganya.
"What if, mereka tak terima saya?" Soal Laith memandu kereta dengan kadar perlahan.
"Belum cuba, belum tahu! Selama ni pun, macam encik Laith Yang jauhkan diri." Husna berkata tenang. Wajah Laith di pandangnya. Dari sisi jejaka ini kelihatan tenang tapi tidak tahu lah perasaannya saat ini.
"You popped out of nowhere and give me this positive vibes, confidently trust that things will work out if you're... Nice?" Laith memberikan satu senyuman, senyuman seperti mengejek.
"I believe in it tho. You should start doing it and who knows it'll give you more profits, benefits." Husna melihat pemandangan di luar.
"You're rare, Husna Delisha." Laith Zafri berkata perlahan.
--------
Porsche Cayenne hitam itu berhenti di hadapan pintu pagar rumah banglo Yang agam.
"Kita dah sampai. So, here goes nothing.." Laith mengeluh. Enjin kereta dimatikan.
"Hey! Here goes everything! Smile, and keep calm. Okay, tarik nafas sedalam mungkin dan hembus perlahan-lahan. Jom!" Laith mengikut ajaran Husna.
Dia berdiri di sebelah Husna.
"Awak pasti ke?"
Husna memandang anak mata Laith.
"In Sha Allah. Awak kena yakin. I'm here so let us meet your family." Husna tersenyum manis. Membuatkan Laith terasa tenang sahaja."Assalamualaikum." Laith berdiri di hadapan pintu rumah keluarganya.
Pintu rumah di buka, seorang wanita dalam lingkungan akhir 40-an tersenyum.
"Laith, masuklah. Mama kamu ada dekat dalam." Katanya cuba bermesra, matanya tertancap kepada Husna.
"Kau buat apa dekat sini?" Laith bertanya dengan kasar.
"Papa Laith yang ajak saya ke sini." Wanita itu berkata lagi."Laith.." Seorang lelaki mungkin dalam usia 60-an melihat Husna Dan Laith.
"Pa, apa ni! Papa janji kan takkan bawak isteri muda papa ke rumah kita. Ni apa, pa??!" Laith menarik tangan Husna dan menyerbu masuk.
Laith melihat mama nya yang turun Dari tingkat atas dan wajahnya sugul."Anak-anak papa pun bawak ke sini??! Haaa, mama pun nanti nak bawak boyfriend muda mama ke sini? Oh okay I see! There's no more rules and everyone can do their own business? Laith ingatkan ada perubahan sewaktu Laith takde, rupanya.." Laith mengeluh.
"Perubahan, mana tahu ini cara membawa kebaikan.. Kita jadi family balik." Tan Sri Iskandar cuba memegang bahu Laith.
"Bullshit!" Laith menumbuk dinding rumah dengan kuat membuatkan tangannya berdarah.
Husna mengetap bibir. "Laith, come. Saya nak tengok tangan awak." Perlahan-lahan Husna memegang lengan baju Laith. Laith merelakan sahaja perbuatan Husna.
Mata Laith sudah berkaca.
"Kita ubatkan, luka awak ya?" Soalnya lembut."Laith, berilah peluang untuk mama Dan papa.. Kami tahu kami dah banyak buat salah. Sampai bila mama harus merayu untuk Laith menerima kami semula? Kami sayangkan Laith." Puan Sri Rana sudah menangis.
"Sayang? I've had enough with it. Semua orang akan cakap mereka sayang, mereka tak akan tinggal kan Laith but in the end, sayang itu hanya menjadi satu luahan tak bermakna and everyone leaves. Laith bangkit sendiri, Laith membesar tanpa parents.. You know what? That's it. Jom, Husna Delisha."
Laith menarik tangan Husna, mereka keluar dari perkarangan rumah itu.
...
YOU ARE READING
Untuk 14 Hari...
RomanceUntuk 14 Hari... Mengisahkan pertemuan dan perkenalan di antara, Husna Delisha dan Laith Zafri. Seorang gadis yang periang, positif, optimistic dan sentiasa tersenyum. Bertemu dengan seorang lelaki yang pemarah, ego, negatif, dan sangat grumpy! Sik...