20

7.6K 318 11
                                    

Husna sedang leka membuat kerjanya terkejut apabila ada suara berdehem.
"Laith ada?" Soal orang itu.
"Eh. Um, ada. Do you have an appointment?" Husna bertanya semula.
"Do I need - eh? Cake lady!" Kata Syazia membuka kaca matanya.
"Oh, Cik Syazia."
Perbualan mereka terhenti apabila pintu pejabat Laith dibuka dari dalam.
Laith terkejut melihat Syazia yang berdiri di sisi meja Husna.
"Laith... " Kata Syazia lalu memeluk lengan Laith.
Husna memandang wajah Laith yang berubah, terkejut mungkin dengan reaksi Syazia.
Perlahan-lahan, Laith melepaskan tangan Syazia.
"You buat apa kat sini?" Soal Laith.
"I cari you.. Thank you for the cake.. You masih ingat?" Katanya. Husna yang berdiri berhadapan Laith berdehem.
"Saya, pergi dulu." Kata Husna. Tidak sanggup untuk melihat Laith dan Syazia bersama.

"Husna!" Panggil Laith.
"Ya, bos?" Husna memberikan senyumannya seperti biasa.
"I.. Mungkin keluar dengan dia sekejap. I, hope you don't mind?" Laith memandang wajah Husna. Entah kenapa berat rasanya untuk dia meninggalkan Husna.
"Eh, Encik Laith. Of course I don't mind. Go! Have a great time with her." Suaranya bergetar apabila menyebut 'her'.
Mestilah Laith bahagia bersama wanita yang disayanginya.
"I'll call you. Nanti. Okay?" Laith memerhati senyuman yang dipamerkan Husna.
Kekadang dia terfikir, macam mana Husna Delisha itu boleh sentiasa tersenyum walaupun ada masalah?
Husna hanya mengangguk.
"Go! Syazia dah tunggu tu. Go, go!" Husna memberikan senyuman.
"Wish me luck!"
Kata Laith lalu pergi.
Husna tertunduk. "Good luck." Katanya perlahan.

***
"Kueh Tiaw Seafood, satu. Milo Peng satu. Terima kasih." Kata Husna kepada pelayan itu.

"Sorang je?" Tegur satu suara. Husna melihat ke arah suara itu. Seorang lelaki yang duduk di sebelah mejanya.
"Aaa..." Husna tahu lelaki itu.
"Megat Yousuf." Kata lelaki itu, tersenyum manis. Menampakkan lesung pipitnya.
"I know you. Senior saya. Apa khabar?" Husna tersenyum manis.
"Can I join you? Saya bertambah sihat lepas tengok Lisha." Kata Megat.
"Sure. Duduklah, Megat." Husna tidak mengendahkan kata-kata terakhir Megat.
"Macam date pulak berdua-duaan kat sini. Lisha, kerja ke?" Soalnya. Bahagia rasanya apabila dirinya dapat berdua bersama Husna Delisha. Sudah lama dia menyimpan rasa dengan gadis itu. Tetapi, gadis itu tidak menghiraukannya.

"Ya, sementara je. Megat?"
Megat memerhati wajah manis Husna.
"Saya kerja dekat Dubai dulu but now saya in charge kat sini je."
Husna hanya menganggukkan kepalanya
"Husna Delisha, malam nanti you free tak?" Soal Megat secara tiba-tiba.
"K..kenapa?" Soal Husna.
"Movie jom malam nanti?" Ajak Megat.
"Oh, sorry Megat. But I ada family event malam Ni. Aqiqah anak Kak Balqis."
Megat mengeluh. "Takpelah. Next time maybe?"
Husna menganggukkan kepalanya. Satu senyuman diberikan kepada Megat.

***
"You! Kenapa diam je?" Syazia menggoncang tangan Laith.
"Huh? Ah, taklah. What's up?" Laith menolak rambutnya ke belakang.
"Uh, is that how you cakap dengan I? Don't you miss me?" Syazia mencebikkan bibirnya.
"I.. Of course. I do." Laith tersenyum. Dia cuba untuk mengikut tips Husna Delisha.

"Anyway, that cake lady is your PA ke?" Syazia memandang wajah Laith.
"Oh yeah. Husna Delisha." Senyuman di bibir Laith memekar apabila menyebut nama Husna.
"Oh. Since when? Bukan Rania ke?" Soal Syazia lagi.
"Husna is Rania's cousin and dia ganti tempat Rania sementara waktu."

"Okay whatever! Malam ni teman I?" Syazia mengusap lembut tangan Laith. Cepat-cepat Laith mengalih tangannya.
"Teman ke mana? I ada hal malam ni." Laith mengeluh.
"Shopping. Come on. Hal apanya yang penting sangat Dari I Ni?" Syazia sudah berpeluk tubuh, tidak puas hati.

"Look! I ada majlis -"
"You yang beria-ia dulu dengan I and once I dah duduk depan you.. You nak bagi excuse??" Syazia memotong percakapan Laith. Marah!

"Huh. Okay, fine."

Entah mengapa saat ini dia merasa rimas dengan kehadiran Syazia.

***

"Sha. Pangkukan Daneen sekejap." Kata Balqis, menyerahkan anaknya kepada Husna.

"Daneen Natasha. Aunty Nana bawa dia kejap ya?" Husna mengomol pipi gebu milik Daneen.

"Amboi.. Bila giliran Husna, Kak Rah?" Soal Mak ciknya, Saodah kepada mamanya, Durrah.

"In Sha Allah. Nanti giliran dia." Jawab Durrah tenang.

"Eh, bak sini si comel Ni. Teringin pulak Mak Lang bawak dia." Kata Hartini lalu mengambil Daneen Dari Husna.

Husna berdiri di laman rumah Balqis.
Jam menunjukkan 8.30 malam namun kelibat Laith masih tidak kelihatan.

Mungkin sedang dalam perjalanan. Fikirnya.

Husna kembali masuk ke dalam rumah dan bermain bersama anak-anak buahnya.

***

Husna melihat kalendarnya. Hanya beberapa hari sahaja tinggal.
Rania akan kembali semula dan bertugas dan dia juga akan pergi.

"Husna. My office. Now!" Kata Laith sebaik sahaja melintasi meja kerja Husna.

Husna memasuki pejabat Laith.

"Boss." Katanya dengan senyuman.

"Husna. Sorry sebab saya tak datang majlis Daneen. And sorry sebab tak call awak." Laith meraup wajahnya.
Rasa bersalah pula membuatkan Husna tertunggu-tunggu.

"Eh- eh takpe! Not a big deal. How was your night?" Soal Husna. Semalam, semalaman dia menunggu panggilan dari Laith. Dia tidak mahu Laith rasa bersalah.
Salah dirinya sebab menunggu.

"Okay je. Dia ajak saya lunch lagi tengahari Ni."  Keluh Laith.

"Ha, baguslah tu. Kebetulan, hari ini awak free. Cuma there's a few proposals and paperwork boss kena check." Husna tersenyum lagi.

"Husna, would you like to join me and Syazia later for lunch?" Laith merenung wajah Husna.

"Ey! Mana boleh macam tu. Its your lunch date." Husna tertawa kecil.

"Oh- right. I guess I'm getting too used to you being with me." Kata Laith, perlahan sahaja dia menuturkan ayatnya.

"I'm getting too used to it too." Jawab Husna perlahan.

"By the way, tinggal about roughly a week lagi saya jadi PA awak. Are you sure that's gonna be okay?" Usik Husna.

Laith tertawa sedikit. "I'm not sure about that but I'm totally sure I'm gonna miss you."
Kata-kata Laith membuatkan dirinya dan Husna tergamam.

"Um, kita masih boleh jadi kawankan after this?" Laith memecahkan kesunyian di antara mereka.

"Of course. Saya pergi buat kerja dulu." Kata Husna berlalu pergi.

Dia duduk sejenak pada kerusi empuknya.

"Berkawan. Huh.. But you can never be 'just friends' with the person you like." Keluh Husna.

Dia kembali melakukan kerjanya sehingga waktu makan tengahari.

"Hey. Saya dah nak keluar Ni.. Are you sure-"

"Positive! Go and enjoy your lunch with Syazia. I'm fine here. Take care." kata Husna memotong percakapan Laith.

"Oh okay. Take care, Husna Delisha." Kata Laith lalu pergi.



Untuk 14 Hari...Where stories live. Discover now