lunch w me. I hv something to discuss.
Husna sedang mengemas barang di atas mejanya apabila Laith berhenti di tempatnya.
"Ready to go?" Laith memandang wajah Husna sekilas.
Husna menganggukkan kepalanya.
Husna mengikut langkah Laith yang laju.Sepanjang perjalanan itu mereka hanya senyap.
Husna berdehem. Tiada respond daripada Laith.
Sekali lagi dia berdehem. "Ya, Husna Delisha?" Sahut Laith Zafri. Walaupun hanya 2 hari bersama dia sudah tahu cara Husna.
"Kita.... Nak lunch kat mana?" Soalnya dengan senyuman.
Satu senyuman kecil terukir di bibir Laith.
"Saya belanja, awak ikut je jangan banyak soal." Laith dengan tenangnya memandu.Husna hanya mengangguk. "Anyway, kita nak discuss hal apa?" Soal Husna lagi.
"Banyak celoteh lah dia Ni... Well, about me. Awak! Saya nak pikat ex- girlfriend saya balik." Katanya memandang Husna."Uh-oh. We.. Discuss waktu lunch eh?" Husna mengetap bibirnya. 'Ex-girlfriend' wajah Laith dipandangnya.
"Awak.... Sayang sungguh dengan dia?" Soalnya perlahan.
"Mestilah! Dia first love saya and I love her with all my heart." Yakin sungguh Laith menjawab Husna.Husna memberikan Laith satu senyuman. "Apa nama dia?"
"Syarifah Syazia. Cantikkan nama dia?" Laith nampak begitu bersemangat bercerita.
"Cantik... mesti orangnya cantik jugakkan?" Laith memberikan Husna telefonnya. "The lady next to me.. dia lah, Syazia. Tu gambar kita first time keluar dating. That moment... seriously. I rasa macam tengok angel jatuh dari langit je. She is my definition of perfect."
Husna hanya menganggukkan kepalanya.
**
"Okay. They served the best fish and chips. If you'd like to try.." Laith memandang Husna.
"Sure! Why not?" Husna memberikan senyuman manis kepada Laith.
"OK.. sementara tunggu makanan, boleh tak kita discuss?" Laith memerhati wajah Husna yang menunduk itu.
"Let's get started! So, tell me about Syazia.. She must be very special kan?" Husna memandang Laith, terserlah bahagianya apabila bercerita mengenai Syazia.
"She is! Dia caring, dia baik, dia ikhlas, dia sayangkan saya... she is just so perfect to me." Laith merenung di sekeliling restoran itu.
"Saya belajar sesuatu about encik Laith Zafri. You're loyal. Loyalty is rare and therefore you're a special - unique kind of person. Everyone around you is lucky."
Laith tertawa, sinis bunyinya. "But... the people around me chose to left, kan? Husna Delisha, let me tell you this, sometimes even if you are loyal and ikhlas and stuff - it doesn't mean any shit. People come and go and it is pretty crazy how fast people come in and out of our life, huh?"
Husna mengetap bibirnya. "Told ya, this is the reality of life. Not everyone is meant to stay with us, forever. We gotta learn to accept the fact and move on. Each and everyone that comes into our lives are those people who will teach us lessons and gives us experience. To some, loyalty is just something... like a vow? It can be broken, yes indeed. But to the other group of people, loyalty is something so pure and beautiful thing that can happen because not everyone can be loyal to one, don't you think so? And I certainly believe, that you are born to be categorized in this special man. And just so you know - even though it is only 2 days but I feel happy and blessed to be with you."
Husna menompang dagunya, sudah bersiap sedia untuk berdebat dengan Laith. Laith tersenyum manis. "Awak tahu saya akan kalah kalau bercakap dengan awak, bukan? You are so good with words and very knowledgeable about me. How is that?"
Husna tertawa kecil. "Lets just say... that I am born with sixth sense."
Laith turut tertawa. "Food datang... such a lifesaver!" kata Laith.
Mereka menikmati hidangan tengahari mereka bersama. Laith memerhati sekeliling restoran.
Suapan Husna terhenti apabila melihat Laith yang begitu leka memerhati di satu sudut restoran itu, membuatkan Husna turut memandang ke arah yang sama.
Seorang wanita berambut perang sedang bersuapan dengan seorang lelaki. Husna tidak pasti siapa wanita. Reaksi Laith dilihatnya. Laith sedang mengetap giginya, tangannya menggenggam garpu dengan kuatnya.
"Laith." Husna memanggil lembut.
Laith menggelengkan kepalanya. "Lets... keluar dari sini."
Laith melemparkan beberapa duit not RM 50 di atas meja dan terus menarik Husna keluar dari restoran itu. Sumpah! Dia tidak mampu untuk melihat adegan itu dengan lebih lama. Semakin sakit hatinya, semakin dalam lukanya. Dia tidak mahu melihat dan mengingat semula kejadian sebentar tadi.
Husna, hanya mengikut langkah Laith. Pasti, perkara itu menyakitkan Laith. Adakah wanita itu tadi Syarifah Syazia?
YOU ARE READING
Untuk 14 Hari...
RomanceUntuk 14 Hari... Mengisahkan pertemuan dan perkenalan di antara, Husna Delisha dan Laith Zafri. Seorang gadis yang periang, positif, optimistic dan sentiasa tersenyum. Bertemu dengan seorang lelaki yang pemarah, ego, negatif, dan sangat grumpy! Sik...