25

8.8K 354 19
                                    


"Ya, takkan lah Husna Delisha kesayangan akak nak lupa. Ya, waalaikumsalam." Husna memutuskan talian itu. 

Kalendar dilihatnya. Genap 14 hari sudah dia 'berkhidmat' sebagai pembantu peribadi kepada Laith Zafri. Jujur sekali, dia pasti akan merindui setiap saat dia tempuhi sebagai seorang pekerja. Tambah- tambahan lagi kenangannya bersama Laith.

Kebelakangan ini, sudah jarang dia melihat kelibat Laith di pejabat, apatah lagi untuk mereka bertelefon seperti biasa. Terlalu sibuk untuk mengatur majlis pertunangannya, mungkin.

Husna sedang menaip kerjanya terkejut apabila mendengar pintu pejabat Laith di hempas dengan kuat. Sungguh, dia tidak perasan akan Laith!

Perlahan-lahan dia masuk ke dalam pejabat Laith. Laith sedang duduk memberi belakang, posisi biasa apabila sedang di landa masalah.

Husna berdehem. 

"Encik Laith.." panggilnya perlahan.

Diam.

"You know, I'm always here to listen to-" 

"Kau nak apa lagi?! Diam boleh tak??!!" mata Laith yang merah dan berkaca memandang Husna. Husna terdiam, terkejut apabila Laith meninggikan suaranya. Hati kecilnya terguris, namun tidak dihiraukan dengan alasan Laith tidak sengaja, Laith tidak dapat mengawal emosinya.

Husna diam sebentar, membiarkan Laith bertenang.

"Can you just leave me for good, already?! Menyemak tau!" Laith memandang wajah Husna yang sudah berubah riak wajahnya.

Husna hanya terdiam. Tinggalkannya dalam keadaan ini?

"I--" Husna cuba untuk menuturkan ayatnya namun semuanya seakan-akan tersekat.

"Sudah lah, Husna! Dah jemu. Penat. In the end, you will say I am only a problematic with anger problem yang menyusahkan hidup awak je kan?" Laith memandang wajah Husna lagi, matanya berkaca.

"Or- awak ingat ini kisah novel?Awak jatuh hati dengan saya. Saya akan jatuh cinta dengan awak.. kita akan kahwin. Ada masalah, lepas tu ok balik... macam tu? Sebab saya ni ada duit sendiri, kereta dan rumah sendiri, awak nak kat saya bukan? Harta? Rupa ke Husna? Saya tak rasa awak ikhlas selama ini.." Laith mengeluh.

Husna menunduk. Air mata nya cepat di seka. Itukah pandangan Laith kepadanya selama ini?

"Dah habis, Laith Zafri?" Husna memandang tepat ke dalam anak mata Laith.

"Betul. Betul, Encik Laith Zafri. Memang saya jatuh hati dengan awak. Memang saya suka, cintakan awak. Tapi bukan sebab tu semua! Saya tak pandang harta awak, saya tak kisah dengan rupa awak. Saya betul- betul cintakan awak. Saya tengok awak at your lowest point! I was there when everyone left you. I was there, listening and helping you with your problems. I was the one you run to when you needed someone. I was always with you to support you, I was always here! I love you through your bad days, I love you in the good days. I love all your imperfections, your flaws. Tapi itu masih encik tak nampak? And yet encik masih cakap saya tak ikhlas?! Salahkah saya sebab sayangkan awak? Was it wrong to want to make someone happy, to chase away their fears? Was it all wrong?" Air matanya tidak dapat di tahan- tahan lagi.

"Husna-" Air mata Laith turut terjatuh. Sungguh dia tidak sangka.

"I know I shouldn't... saya tak patut benarkan perasaan saya kepada encik jadi macam ni. Saya bukan si 'perfect' seperti Syazia. Huh, mimpi di siang hari je kan? I'm just Husna Delisha and clearly, the best is not me. Saya tak mungkin dapat... Ya, saya akan leave for good encik. Sebelum saya melangkah pergi keluar, saya nak minta maaf, halalkan semuanya. Thank you for everything.. thank you for making me feel like someone special and important in your life walaupun sekejap."

Untuk 14 Hari...Where stories live. Discover now