" Sudah sudah lah Lisa tak baik menangis macam ni, arwah tersiksa jika Lisa terus menangis. __"
" Mak Yam, Lisa sebatang kara sekarang. Mak dengan ayah dah tak pergi selama lamanya. Kenapa la Lisa tak ikut sama kalau tidak pasti Lisa akan pergi sama sama Mak dan ayah, Lisa tak boleh hidup tanpa mak dan ayah. Sapa nak jaga Lisa. Ya Allah tolong la kembalikan Mak dan ayah"
" Bawa mengucap Lisa. Kamu dah besar, masa nak menagis macam ni. Kamu tahukan kuasa Allah tiada siapa boleh tanding dah ajal Lisa. Bawa mengucap redha ketentuan illahi. Bukan nangis macam keling mati."
Lisa diam bila Mak Yam meninggi suara.
" Ada orang dari Pejabat tanah dan peguam ayah kamu datang. Pergi basuh muka keluar. Mak Yam tunggu di depan."
20minit juga aku dalam bilik air. Tah siapa datang nak jumpa aku. Dalam keadaan macam ni aku tak ambik tahu apa pun. Aku nak mak dan ayah.
" Lisa, ke mari sini. Duduk tepi Mak yam. Tujuaan Encik ni Mak yam tak tahu, tapi Lisa dengar la sendiri. "
" Cik Melissa Arinna? "
" Ya saya. "
" Saya Malik dari pejabat peguam dari sungai petani, ni berkenaan dengan wasiat arwah ayah Cik Melissa Arinna. Encik Syamsul dan arwah Puan Belinna. Sebagai amanah dan tugas saya hari ni datang nak jelaskan segala dalam wasiat bersaksikan pembantu saya Puan Rohani, Puan Mariyam dan Encik Murad. Saya Mohd Malik disini ingin menjelaskan bahawa wasiat dari Encik Syamsul kepada anak tunggalnya Cik Melissa Arinna, wasiat yang ditinggalkan, wang simpanan perkerja milik Encik Syamsul sebanyak dua ratus lima puluh ribu, wang simpanan perkerja milik Puan Belinna sebanyak seratus tiga puluh ribu. Duit simpanan ASB sebanyak 40ribu milik Encik Syamsul dan insurance hayat milik Puan Belinna sebanyak seratus ribu dari syarikat insuran AIA. Tanah sawah padi sebanyak 10ekar di Yan Kedah. Tanah 16 ekar di Pendang Kedah dan Tanah pokok getah di Gurun sebanyak 150ekar. Rumah yang duduk sekarang, kawasan tanah 8ekar dan kawasan tanah. Semua ni milik Cik Melissa Arinna. Dan duit pampasan dari syarikat kontratok tu ganti rugi sebanyak 100 ribu dibayar oleh Syarikat tersebut. Cek pun dah kami terima. Semua jumlah hampir cecah ke 3.5juta ringgit. Syarat yang arwah letak kan kalau Cik Melissa ingin menjual salah satu tanah kepunyaan Cik Melissa setiap 10 percent harus di derma ke rumah anak anak yatim dan baitulmal. Selepas ni terpulang lah kepada Cik untuk pikir apa yang cik nak buat. Tapi fikir baik baik. Ada apa apa pertanyaan Cik?"
" Tak ada. "
" Duit simpanan semua akan dimasuk kan ke akuan maybank Cik, pada 7 hari waktu berkerja. Sila tandatangan semua document ni. "
" Saya tak perlu semua ni saya nak mak dengan ayah saya."
" Cik, jangan berlawan ketentuan Allah. Kita banyak kan doa. Cik kena fikir masa depan apa yang Cik nak lakukan. Cik tahukan pejabat peguam dan no saya bila Cik perlu apa apa pertolongan sila hubungi saya. "
Lisa menarik nafas panjang ditandatangan semua dokumen, cap jari disetiap di dokumen.
" Malam nanti kenduri tahli ke 40 jemput datang lepas maghrib baca yassin sambung isya kita solat jemaah ramai ramai."
" Insya Allah, arwah pun teman baik saya. Saya datang dengan keluarga saya nanti."
"Bawa la ramai ramai kemari"
" Lepas ni apa perancangan Cik Lisa?"
" Saya pun tak tahu En Malik. Mungkin disini dulu, bagi saya betul betul kuat baru saya nak cari kerja."
YOU ARE READING
Love You Forever
Romance' I benci dengan you. Benci sangat sangat. Sampai hati you. I nak you nikah dengan I esok . Kalau tak siap you" ' Baby, baby, listen to me okay. Jangan mengamuk macam ni. I janji I akan nikah dengan you. Esok kita jumpa parents you okay.?" "Mak, aku...