Bab 5

17.3K 321 6
                                    

Dua bulan berlalu, Lisa mampu berjalan tanpa mengunakan tongkat. Selama tiga bulan menjadi isteri Nazrin, selama 3 bulan juga Lisa dipukul dan terus didera Nazrin setiap kali balik kerumah.

Lisa langsung tidak dibenarkan keluar dari rumah. Niran akan datang mengambil Lisa untuk keluar membeli barang kerperluan.

Selesai solat Zohor, Lisa membelek wajahnya dicermin, lebam di setiap wajah, badannya sentiasa ada. Terbaru di cubit Nazrin oleh di lengan kesan lebam hingga kehitaman.

Lisa menyapu minyak gamat disetiap kesan lebam dibadan. Selesai memakai baju Lisa turun kebawah menunggu Niran untuk membeli barang keperluannya.

" Puan, hari ni saya bebas nak bawa puan kemana saja. Sebab saya baru hantar Tuan dengan Faizal ke airport. Mereka berdua ke Vietnam ada urusan kerja seminggu"

" Allahamdulliah. Boleh bawa saya ke bank Maybank, lepas tu tolong bawa Lisa ke Ikea nak beli perkakas dapur, lisa nak beli handphone dan ke celcom nak ambik sim kad. "

" Boleh Puan. Tadi Tuan ada pesan dengan saya, suruh bawa Puan pergi beli barang barang Puan. Saya pun pelik juga tak pernah pesan apa apa pun. Yang dipesan selalu jangan lupa jemput Rita, bawa Rita kesana sini."

" Niran, dia tak ada seminggu kan. Boleh. Boleh carikan taxi lisa nak balik kedah. Nak jumpa Makyam, nak ziarah kubur mak ayah."

" Boleh Puan. Bila nak? Tapi puan jangan lama dikampung nanti dibuat dia balik awal susah puan nanti"

" Saya nak balik esok 4 hari dikampung. Kan dia pergi seminggu. Kalau boleh esok Lisa nak pergi"

" Kawan saya pemandu taxi nanti saya aturkan. Esok pagi jam berapa?"

" Lepas subuh?"

"Boleh. Nanti Puan nak balik bagitau saya boleh saya pergi jemput Puan. Tapi naik kereta saya sebab kalau bawa kereta Tuan nanti dia tanya milage kenapa naik. Saya pun takut dengan Tuan."

" Tak apa Niran, saya boleh naik taxi saja jangan susahkan diri sebab lisa."

" Tak mengapa Puan. Tuan ni sebenarnya baik tapi entah sejak kebelakangan ni berubah benar. 3 tahun saya kerja dengan Tuan. Saya amat terhutang budi, tuan bantu saya Puan banyak. Anak sulung saya mengidap jantung berlubang 2 lubang masa umur 3 tahun. Tuan yang bayar kos operation mau dekat 40ribu di IJN. Tuan tak pernah potong gaji saya. Itu yang buat saya teehutang budi sangat sangat. Allahamdulliah anak saya pun dah umur 5 tahun. Masa tu setahun saya baru kerja. Lepas operation anak saya Tuan selalu datang lawat anak saya. Rupanya Tuan suka kanak kanak. Raya baru ni bagi duit 1000 ringgit untuk anak saya. Tuan dengan Faizal benar benar jaga perkerja mereka sebab tu semua kekal dia company. Idris pengawal Tuan Faizal."

Lisa hanya mendengar tiada apa apa perasaan yang dibangga mendengar cerita dari Niran.

" Puan kita dah sampai Maybank saya tunggu disini."

" Terima kasih Niran."

✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩✩

" Asalamualaikum Makyam.." Terus Lisa masuk melalui pintu belakangm diletak bag atas kerusi. Lisa naik bahagian atas rumah mencari Mak yam dan Pak Johan.

Mana pergi semua orang ni? Pintu buka tak kunci. Tak apa aku balik runah dulu.

Lisa membuka pintu rumah nya. Menitis airmata Lisa masuk kedalam rumah yang ditinggal hampir 4 bulan. Dibuka semua tingkap. Keadaan rumah bersih seperti mana ditingalkan dulu. Lisa tahu makyam yang membersihkan rumah. Lisa buka pintu bilik mak dan ayah. Terus lisa memeluk bantal mak dan gambar mereka.

Love You ForeverWhere stories live. Discover now