Jiran Sebelah

2K 141 0
                                    

masa 2 cuti skolah,so aku nie ngan gagahnya merayap sampai ke penang 2..aku duk melepak umah cousin aku nie la..dia nie duk umah flat..bnyk la bdk2 sama kilang ngan dia duk flat 2,tp bkn hostel la..psl ada gak family yg tinggal c2..

flat diorang nie xde lif n bangsa tangga yg terletak kat tgh2 bangunan.cousin aku nie duk tngkat 3,paling ujung skali..n dkt tingkat dia 2 smua bdk2 kilang sewa.so bercampur2 la duk ngan indonesia smua..

cousin aku nie keje shift.so aku nie kalo time diorang keje,duk melanguk je lah sengsorang kat umah..xde apa nak ditakutkan pun..tp aku perasan umah sbelah nie gelap aje slalu..kdg2 bila aku nak g mkn,sambil lalu aku duk jenguk2 gak kat tingkap kalo ada org..

coz kdg2 aku dgr gak la bunyi org menyapu,basuh pinggan..bkn apa,kalo ada orgnya kan aku leh ajak sembang2 ke,jln2 ke temankan aku..

n pada hari last aku kat c2,aku nak balik dah psl cuti pun da nak abis kan..cousin aku pun ari 2 amik cuti nak antar aku..pagi2 tu kitorang lepak2 dulu pas sarapan kat kedai bawah..aku cite la,rajin betul jiran dia nih mengemas..kekadang tgh2 mlm pun wat keje gak.cousin aku tanyalah,jiran mana?dia mana ada jiran sbelah..

aku pun ckp la unit umah yg sbelum umah cousin aku 2..tbe2 cousin aku nie pucat lesi..sambil tu dia mcm merungut la kata aku nie pandai jer wat cerita nak takutkan dia..aku pun jawabla,nak takutkan apa lak..xkan bunyi org kemas umah pun takut?

cousin aku nie diam lama gak la bru dia nak bukak mulut.die cite la kat kilang dia nie ada sorang minah indonesia nama desy..minah nie xde la pelik2 sgt..sama jer mcm org lain..desy nie couple ngan org sini..kira2 cintan maut la 2..

tp nasib x menyebelahi diorang,family lelaki nie x restu psl desy nie org seberang n bf dia nie anak tunggal dlm family dia..nak xnak diorang pun break la..tp yg laki nie pun satu,x nyempat2 nak tayang gf bru kat dpan desy nie..so desy nie slalu la murung jer..termenung sana,termenung sini..nak lari balik x boleh psl kontrak ada lagi..nak xnak trpaksa la mengadap sandiwara bf dia ari2..

desy nie kira rapat gak la ngan cousin aku nie,psl dia satu line ngan cousin aku n umah pun sbelah2 jer..pada satu ari 2 masa diorang nga break,so ramai2 la g toilet sama2..cousin aku nie ckp desy nie asyik membelek je muka dia kat cermin sambil berkata.."ish,napa jelek sgt muka aku nie ya?"..itula yg di ckp berulang2 sepanjang ari 2 kalo nampak cermin sampai kwn2 dia pun naik pelik..

esoknya desy enggan g keje,dia bg alasan kat housemate yg dia x sihat..yg housemate dia nie time balik,try la call si desy nie tanya dah mkn ke blum..tp desy nie x angkat2..so dia bungkus la makanan utk desy..sampai jer kat atas dia nie ketuk la pintu umah psl kunci umah ada dua je..satu kat desy,satu lagi kat kwn dia yg still ada kat bwh.tp desy nie langsung x menyahut..so kwn dia nie try la bukak tingkap bilik dpn 2..psl desy duk bilik 2,n maybe desy tertido..

selak2 jer langsir,menjerit la kwn nie bila tgk sepasang kaki tergantung kat tgh2 bilik.n petang 2 kecohla yg desy nie dah mati psl gantung diri..walo pun takut,tp housemate desy nie xde pilihan..terpaksa gak la menetap kat umah 2 psl management kilang enggan carikan umah lain.budak yg satu bilik ngan desy pindah ke bilik belakang..so berhimpit la diorang ramai2 dlm satu bilik 2..

masa mlm pertama la diorang da start kena..masa 2 kwn desy nie terjaga sebab haus..so walo pun takut,dia g la ke dapur utk amik air..tgh duk tuang air 2 dia dgr mcm bunyi org tendang dinding bertalu2..kwn nie da menggeletar dah lalu cepat2 ambik air nak masuk bilik..x sempat lagi melangkah,tba2 pintu bilik desy terbuka sendiri n nampak la desy tergantung ngan lidah terjelir n tgn kaki tergapai2 mcm dlm kesakitan..yg kwn nie bila nampak mcm 2 terus berlari masuk ke bilik kerana terlalu takut..

sampai jer kat bilik,dia terus tutup pintu dgn kuat hingga smua dlm bilik 2 tejaga..bila tgk kwn nie cemas aje,diorang pun tanya la kenapa..x sempat lg kwn nie jwb,tba2 bunyi dinding 2 bergema balik..smua pun takut sampai menangis2 la..nak lari keluar x berani..

x lama pas 2 bunyi dinding 2 berhenti..tp digantikan ngan bunyi pintu bilik diorang diketuk berulang kali diselang selikan bunyi tangisan..sayu jer bunyi 2 mcm nak mintak diorang bg dia masuk dlm bilik 2 skali..mmg merana la kwn2 nie menunggu siang..bila masuk subuh jer bunyi2 2 pun menghilang..

pagi tu masa diorang g keje,smua pakat angkut kain baju skali,xde sapa yg sanggup duk situ lg dah..management pun terpaksa cari umah baru utk budak2 tu..cousin aku nie x penah la nampak,tp slalu dgr bunyi org mengemas kat dlm umah 2..kerana menurutnya arwah nie pembersih masa hayatnya..

pas budak2 nie pindah,mcm2 org da sewa umah 2 tp x tahan lama..smua pindah kuar balik..hinggakan tn umah sanggup sewakan ngan kadar rm 50 jer sbulan,pun xde org yg sanggup duduk..aku lak pas dgr cite tu,taubat la nak dtg umah cousin aku 2 lg..

Creepy Pasta | Malay VersionWhere stories live. Discover now