Jimin.
Ya Tuhan..apa aku dah buat tadi? Aku marah Jinyu..
Bodohlah kau Jimin! Kenapa kau marah dia?! Suruh dia keluar elok-elok kan boleh. Tak payah lah tengking dia. Mesti Jinyu terasa tadi.
Aku meraup wajah aku. Menyesal pun dah tak guna. Benda dah lepas.
Jimin menarik nafas dalam sebelum keluar dari bilik dan melangkah ke dapur.
"Mari sini duduk Jimin," ajak omma. Aku tersenyum dan kemudiannya melihat Jinyu. Dia menunduk. Mesti dia takut nak pandang aku. Aku mengambil tempat di hadapannya.
"Wahh sedapnya omma masak harini~! Ada stu ayam!" Bersinar mata aku melihat stu ayam yang berasap itu.
Omma menyenduk nasi untuk setiap orang.
Semua orang mula menikmati makan. Namun Jinyu hanya memegang chopstik sambil mengira butir nasi. Makanannya langsung tidak luak.
"Makan ni," aku memberikan dia peha ayam yang agak besar saiznya. Sampai tak muat mangkuk tu.
Dia memandang aku takut-takut.
"Makanlah. Nanti perut kosong," kataku dengan senyuman kecil sebelum kembali makan.
Dia tidak membalas senyuman aku. Aku faham dia masih takut dengan aku.
"Appa tak balik lagi omma?" Soal aku memandang omma.
"Appa balik lambat hari ni, kerja dia banyak sebab kawan dia ambil cuti hari ni." Jawab omma.
"Ouh.." aku mengangguk dan menyambung pemakanan.
"Jinyu, kenapa senyap je ni? Selalunya macam murai," omma menegur Jinyu.
Jinyu tersentak dan memandang Pn. Park. Dia tersenyum kecil sebelum menggeleng. Dia kembali ke merenung makanannya.
"Makan banyak-banyak ye. Kalau nak tambah bagitahu je" kata Pn. Park ramah.
Jinyu tersenyum dan mengangguk.
~~~~~~~~~~~~~~~
"Meh sini ikut aku," Aku menarik tangan Jinyu naik ke atas.
"Kau nak buat apa?" Tanya Jinyu menunduk sedikit.
"Nak kau,"
"B-bo?! Lepas!" Jinyu meronta-ronta. Dia buat aku tergelak.
"Aku minta maaf. Tak sengaja marah kau tadi."
Dia tertunduk. Aku pula risau tiba-tiba.
Aku menunduk memandang dia.
"Kau tahu tak aku takut sebab kau tiba-tiba macam tu!" Jinyu mendongak dan matanya mula berkaca.
Mesti korang pelik kan kenapa perangai Jinyu sekejap macam tu, sekajap macam ni. Dia kekurangan kasih sayang family dia. Abang dia pun dah tak ada. Jadi, kadang-kadang dia jadi pelik. 😌
"Yahh janganlah nangis," dengan segera dia menyeka air mata dia guna lengan baju dia.
"Kau lah," dia menjengil aku tajam. Aku nampak dia tengah tahan tangisan yang bakal jatuh lagi. Matanya merah.
"I'm sorry okay? Jom, nak ikut aku tak?" Soal aku sambil memegang tangan dia.
"Pergi mana?"
"Kita belajar buat origami," Aku mengukir senyuman buatnya.
Perlahan-lahan dia mengangguk.Nasib baik Jinyu ni tak kuat merajuk. Kalau tak mati aku nak pujuk.
YOU ARE READING
[C] paper rocket + park.jm
FanfictionDia selalu bagi roket kertas dekat aku. Aku nak tanya..dia tak tahu ke maksud MEMBAZIR?! Start: 201116 End:141216 Status ; completed + Cerita ni idea saya sendiri. Don't copycat + ⓒJeonlist_ ; 2016 Cover by ; @joonzgal