Bab 7

3.3K 68 0
                                    

Sudah empat hari tiga malam , sepanjang masa itu Ara mengelak sahaja dari Meor.  Barangkali malu atau benci ataupun sudah mulai jatuh hati.  Ara sendiri tidak tahu kenapa. 

Selesai sahaja solat maghrib, Ara menuruni Tangga.  Kelihatan keluarga Dato' khuzairi bersama Datin nur Amanina dan tengku ikhmal.

"Ara, mai sini duduk! " Datin Nur Amanina memanggil Ara.

"Ye mama, " Ara berjalan ke arah Datin Nur amanina.
Sempat lagi Ara menjeling ke Ara Meor. Wajah meor muram.  Sedih kot! 

"Tiba masanya untuk kita bincang pasal masa depan anak kita ni " kata Dato' Khuzairi .

"Betul tu, saya ini berkenan sangat dengan Izzara Husna ni " tambah Datin Laila. 

"Kita kena tanya tuan badan dulu " Tengku ikhmal tidak berapa setuju dengan perjanjian yang telah disetujui oleh Meor dan Ara. 

"Abang, Diorang da setuju. Kita semua ni just set date je " Datin Nur Amanina mengenyit mata ke Ara Datin Laila.  Selepas itu meletus tawa mereka. 

Meor memandang tajam ke arah Ara.  Kalau boleh ingin sahaja Ara sorokan muka dia. Malu!  Kenapa la nasib nya begini!.

"Asal dia ni. Usya-usya aku pahal".gumam Ara.  Sungguh dia rimas.

"Haa kalau begitu, majlis Ara sebulan dari sekarang okay?" cadang Tengku Ikhmal.

Kesemua orang disitu menangguk kepala. 
Meor juga turut angguk.  hatinya sengsara.  Mana mungkin dia setuju untuk kahwini wanita ini.  Kerana teringat ugutan Dato' khuzairi terpaksa dia setuju.

#flashback

Meor menguak pintu bilik Dato' khuzairi.

"Kamu nanti kahwin dengan Izzara Husna. Muktamad".

"Daddy, camne ami nak kahwin dengan Izzara Husna tu. ami tak cintakan dia. Please daddy.. Jangan paksa Ami. "Rayu Meor.

"No excuse Meor Harith Syahmi,  Daddy nak kamu kahwin dengan TENGKU IZZARA HUSNA! kalau tidak  kamu akan tahu apa nasib diri kamu ." lantang sungguh suara Dato',  khuzairi.

"Daddy nak buat apa ?"  dengan senyum sinis Meor menyoal. 
"Daddy selalu cakap tak supeee bikin " tambah Meor.

"Kamu ingkar Arahan daddy, semua card Credit kamu di sekat, kereta kene tarik. Jawatan pengarah syarikat Peh Holdings ditukar kepada orang lain,  kamu tidak lagi duduk di rumah bersama mummy and daddy! "  Ugut Dato' khuzairi. 

"Fine!  Semua Daddy menang! " Meor melangkah keluar dari bilik Dato' khuzairi.

#end flashback.

"Ami senyap je ni " Datin Laila lihat meor sejak tadi dia mendiamkan diri.

"Ha? " Meor tersedar dari lamunannya. Segera tersenyum.

"Ami penat la. Ngantuk sangat ni. "Meor berlalu meninggalkan ruang tamu lalu ke bilik tidur yang baru sahaja didiami 4 hari.

Mahu sahaja pergi ke bilik, di tangga Meor terserempak dengan Ara.

"Aku kahwin dengan kau., memang aku seksa kau cukup-cukup tengku izzara Husna! "Gumam Meor. satu senyuman sinis terbit dibibir nipisnya.

*******

"Bye aunty, uncle " Ara melambai-lambai tangan ke arah Kereta Range rover yang baru sahaja keluar dari perkarangan rumahnya. 

Rasa sedih mula bertandang dihati.  Sudah 5 hari keluarga Dato' khuzairi diami Rumah nya.  Sunyi kerana tiada tawa Datin Laila. 

"Mama, kita balik damansara bila?  "  Ara mencapai getah paip .

MR Bear Love You ! Where stories live. Discover now