Andy
Marcus memeluk bahu isterinya. Karmila menyapu air matanya sambil memandang sayu ke arah Tamara.
"Kau jangan nak buat cerita, Karmila. Kau tidak tahu apa-apa pasal mama. Jangan kau berani cakap yang bukan-bukan tentang dia."
"You panggil dia mama?"
"Of course I do. She raised me up, taking care of me and my dad also Lindsay."
"Because I asked she to do so, Tamara. Vanessa was my friend. You see. Dia takkan jaga you dan ayah you kalau I tak suruh."
"No. No! Kau.. stop talking nonsense, Karmila. My mother is not your friend. Kau penipu!"
Karmila sebaliknya mengangguk.
"I bercakap tentang kebenaran, Tamara. Vanessa adalah bekas pekerja di butik I. Dia memang sangat baik tapi malang bagi dia, suaminya jahat. Kaki pukul, kaki judi dan pemabuk. Dia diceraikan. Masa tu Lindsay masih kanak-kanak macam you. So.. bila I dan ayah you berpisah, I suruh dia jaga you dan Raul. I cuma tak sangka Raul benar-benar mengahwini dia."
Marcus mengusap-usap bahu Karmila seolah-olah Karmilalah yang menjadi mangsa keadaan di dalam situasi ini.
"Jadi sekarang apa kau nak? Oh... kau nak aku berterima kasih pada kau sebab mencarikan ibu tiri yang baik untuk membesarkan aku? Begitu? Dengar sini Karmila, mungkin betul apa yang kau katakan itu, tapi aku tidak akan maafkan apa yang telah kau lakukan pada aku dan ayah aku."
Aku memeluk bahu Tamara. Nafasnya bergelora.
"Sekarang kau beritahu dengan Andy tentang permintaan gila kau pada Papa Harris tentang perjodohan aku dengan Andy. Tell him!"
"Tamara, I rasa tak perlulah kita bercakap tentang semua tu sekarang."
"Tell me what? Mama, tolong beritahu dengan saya apa yang Tamara katakan sebentar tadi?"
"Its nothing, Andy. Not important."
"Tak penting kau kata? Kau baru saja mengaku kau meminta Papa Harris meminang aku untuk Andy sebab kau nak tebus kesalahan kau mengabaikan aku dulu."
Aku kelu. Marcus mengalihkan pandangannya ke pintu utama.
Ketika itu, ibu dan ayahku telah pun sampai. Great!
YOU ARE READING
Mine, Rule.
General FictionSikap tamak haloba dan rasa tidak selamat sering menjadi penyebab utama mengapa manusia itu berubah walaupun kehidupan sudah di ambang kesempurnaan. Lindsay Giovani dan Tamara Sebastian, adik-beradik tiri yang dilahirkan cantik sempurna menjadi tra...