Een toverdrank is een magisch brouwsel wat voor verschillende dingen gebruikt kan worden. Het bezorgt de drinker een apart effect. Dat effect kan via drinken komen, maar ook via aanraken van het drankje of de dampen inademen. Voorbeelden van een toverdrank zijn bijvoorbeeld genezende drankjes. Elk Toverdrankje heeft zijn ingrediënten. Toverdranken worden gebrouwen door het gebruik van ingrediënten met magische eigenschappen. Een toverdrank kan gebruikt worden als medicijn, een dodelijk vergif, of het kan de drinker bepaalde effecten geven zoals een intelligentie boost, of immuniteit voor vuur.Toverdranken moeten voorzichtig gebrouwen worden om de juiste effecten te krijgen, in bepaalde situaties, zijn toverdranken die niet goed gebrouwen zijn vaak giftig. Zelfs toverdranken die correct gebrouwen zijn kunnen schadelijke effecten hebben, zelfs als de toverdrank zelf niet schadelijk hoort te zijn, bijvoorbeeld Felix Fortunatis, de toverdrank zorgt dat alles wat je onderneemt slaagt, maar als je er teveel van inneemt kan het ook voor roekeloosheid zorgen en teveel zelfvertrouwen, terwijl de drank om euforie op te wekken als bijwerkingen heeft dat je spontaan in zingen kan uitbarsten, deze bijwerkingen kunnen tegengegaan worden door een pepermunt blaadje toe te voegen aan het brouwsel.
Hier een lijst van verschillende ingrediënten:
Lijst met ingrediënten:
Abbesijnse Schrompelvijgen: Moeilijk te verkrijgen. Zeer kostbaar.
Affodil: Een belangrijk ingrediënt voor de Drank van de Levende Dood. Deze plant wordt traditioneel geassocieerd met het hiernamaals en de onderwereld.
Akoniet: Zeer giftige plant. Andere namen zijn Monnikskap en Wolfswortel.
Alsem: Een belangrijk ingrediënt voor de Drank van de Levende Dood. Deze plant wordt traditioneel geassocieerd met het hiernamaals en de onderwereld.
Aswinder: De eieren van dit dier zijn zo heet dat ze alles in brand steken. Als je deze eieren bevriest, kunnen ze worden gebruikt in toverdranken om koorts te genezen en in liefdesdranken.
Bloed: Bloed van de gehate is een van de ingrediënten van de drank die Voldemort gebruikt om zijn lichaam terug te krijgen. Het bloed moet met geweld geroofd zijn.
Bloedzuigers: Worden gebruikt in een Wisseldrank.
Bloedzuigersap: Een scheutje hiervan wordt gebruikt in Slinksap.
Boomslang: De huid van dit dier wordt geraspt en gebruikt in een Wisseldrank.
Brandnetels: Gedroogd worden ze gebruikt in een drank om zweren te genezen.
Duivelsstrik: Worden behandeld door de eerstejaarsleerlingen van Zweinstein. De plant heeft dunne slierten die zich om lichaamsdelen heen wikkelen. Hoe meer je je tegen de plant verzet, hoe strakker die om je heen gaat zitten. Duivelsstrik houdt van donkere en vochtige omstandigheden. De slierten laten los als je er vuur bij laat komen.
Erumpent: De vloeistof die dit dier afscheidt werkt exploderend. Daarom wordt het ook gebruikt in een Exploderende Vloeistof.
Fisteldistel: Lijkt op een dikke, zwarte, gigantisch slak die rechtop uit de grond steken. De plant pulseert een beetje en zit onder de grote, glanzende zweren die zijn gevuld met vloeistof. De vloeistof is een dik, geelgroen vocht dat naar benzine ruikt. De pus werkt uitstekend tegen hardnekkige jeugdpuistjes en is uiterst waardevol. De huid mag wel niet in contact komen met onverdunde pus omdat dit uiterst pijnlijke zweren oplevert.
Fladderbladstruik: Een struik die aldoor trilt en beweegt. Ze worden gesnoeid door de vierdejaarsleerlingen van Zweinstein.
Fladderbloem: Lijkt op een Duivelsstrik qua uiterlijk, maar is een gewone kamerplant.
Gaasvliegjes: Nadat ze 21 dagen hebben gesudderd, worden ze gebruikt in de Wisseldrank.
Gehoornde Slakken: Wordt gebruikt in een drank om zweren te genezen.
Gember: De wortels worden gebruikt in de Vernuftscherpende Toverdrank.
Getande Geranium: Plant die mensen kan bijten.
Gordeldiergal: Wordt gebruikt in een Vernuftscherpende Toverdrank.
Helleborus: Een giftige plant die in meerdere versies voorkomt. Hier wordt de Helleborussiroop van gemaakt die wordt gebruikt in een Flegmaflip.
Hoorn van een Tweehoorn: Gemalen wordt dit gebruikt in een Wisseldrank.
Juttemus-veren: Worden gebruikt in verschillende Waarheidsserums en in Geheugendranken.
Kogelvisogen: Wordt gebruikt in Zwelsap.
Langdradig Weekblad: Een puntige, donkerrode plant. Als je deze plant aanraakt val je in een diepe slaap.
Lavas: Wordt gebruikt in Verwarrings,- en Verdwazingdranken.
Lepelblad: Wordt gebruikt in Verwarrings,- en Verdwazingdranken.
Maansteen: Gemalen wordt deze gebruikt in een Flegmaflip.
Madeliefjes: De fijngesneden wortels van deze plant worden gebruikt in Slinksap.
Mandragora: De wortel van een Mandragora is zijn krachtigste onderdeel. De wortel wordt in veel dranken gebruiken, maar vooral in dranken om Verstening tegen te gaan. De Vitaliserende Alruindrank is hier een voorbeeld van. Mandragora's zijn in het begin kleine plantjes met een groenpaarse kleur. De wortels lijken net op kleine, lelijke baby's. Deze baby's groeien voor verscheidene maanden totdat ze volwassenen zijn en gebruikt kunnen worden in toverdranken. De schreeuw van een Mandragora is dodelijk voor mensen, zelfs als de plant nog maar een baby is kan het een mens al bewusteloos maken.
Mestkevers: Gemalen worden ze gebruikt in een Vernuftscherpende toverdrank.
Monnikskap: Zeer giftige plant. Andere namen zijn Akoniet en Wolfswortel.
Pepermunt: Wordt soms gebruikt in een Elixer dat Euforie Opwekt om de tegeneffecten tegen te gaan.
Rattenstaarten: Worden gebruikt in een Kippenvelcocktail.
Rupsen: Als je deze klein snijdt kunnen ze worden gebruikt in Slinksap.
Slangentanden: Worden gebruikt in een drank om zweren te genezen.
Sodejusboon: Wordt gebruikt in slaapdranken, zoals de Drank van de Levende Dood.
Stekelvarkenstekels: Wordt gebruikt in een drank om zweren te genezen.
Valeriaanwortel: Wordt gebruikt in slaapdranken, zoals de Drank van de Levende Dood.
Varkensgras: Een ingrediënt van de Wisseldrank. Het varkensgras moet met volle maan worden geplukt, anders heeft het geen effect.
Vingerhoedskruid: De essence van deze plant is een onderdeel van de standaard ingrediënten die de leerlingen op Zweinstein nodig hebben.
Wilde Bertram: Wordt gebruikt in Verwarrings,- en Verdwazingdranken.
Wolfsmelk: Wordt gebruikt in een Wisseldrank.
Wolfswortel: Zeer giftige plant. Andere namen zijn Akoniet en Monnikskap.
JE LEEST
Bibliotheek
Non-FictionHier is de bibliotheek van Zweinstein. Boeken over spreuken, boeken over toverstokken en boeken over toverdranken. En wie weet wat je nog meer vindt. Loop maar snel de bibliotheek in en ga opzoek.